De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2 Presentatie: Ank Eijkelkamp Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2 Presentatie: Ank Eijkelkamp Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren."— Transcript van de presentatie:

1 2 Presentatie: Ank Eijkelkamp Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren

2 2.1 Design: kwalitatief onderzoek Focus: het klinisch redeneren in de Vlaamse ouderenzorg en revalidatie voor volwassenen Op zoek naar: ervaringen noden randvoorwaarden Gegrond in de praktijk (Grounded Theory) Strauss & Corbin (1990); Corbin & Strauss (2008), Charmaz (2006)

3 2.2 Methode Diverse deelnemers uit Vlaanderen Data-verzameling: 7 focusgroep interviews Data-analyse: Constant Comparative Analysis Charmaz, 2006; Mortelmans, 2011 Ethische overwegingen: integriteit & privacy Kwaliteit waarborgen: professionele mediator, member check, peer-review

4 2.3 Resultaten: 46 Deelnemers in 7 groepen

5 2.3 Resultaten: Vijf thema’s 1.Starten vanuit het cliëntenperspectief 2.Vertrouwen op (elkaars) expertise 3.Een medische bril opzetten 4.Pragmatisch handelen 5.Communicatie is een voorwaarde

6 Thema 1. Starten vanuit het cliëntenperspectief “Kijk, ge moet uitgaan van de cliënt zelf die een vraag heeft.……., dat moet het uitgangspunt zijn sowieso.” (II regel ) Focus op cliënt(systeem) Alles willen begrijpen Verantwoordelijkheid nemen en geven

7 Thema 2. Vertrouwen op elkaars expertise “… dat je die achtergrond [van de andere discipline, ae] weet. Want ge zijt soms zo in uw vak bezig, dat ge die andere zaken niet mee hebt.” (I ) Professionele perspectief Multidisciplinaire aanpak (interdisciplinaire) (Geen) ruimte voor inbreng cliënt

8 Thema 3. Een medische bril opzetten “Het meest voor de hand liggende is het medische perspectief, het functionele. Welke pathologie ligt eronder, en hoe verklaart die het handelingsprobleem?” (III regel ) Medisch redeneren (G)een model gebruiken Verwoorden van denken en doen is moeilijk

9 Thema 4. Pragmatisch handelen “Bij het doelen formuleren samen met de cliënt, ben ik een stukje afhankelijk van heel het team, omdat bij ons de uren worden verdeeld.” (V regel ) Wat vanzelfsprekend is Verantwoordelijk voor cliënt en taak Dagelijkse praktijk

10 Thema 5. Communicatie is een voorwaarde “Ja, communicatie is heel belangrijk. Ze reageren een beetje naast u hè?” (IV regel 74) Verwoorden van keuzes Communiceren vraagt tijd Communiceren is een vak “Ge moet niet enkel zien, analyseren en vertalen, maar ge moet ook luisteren, analyseren en vertellen.” (IV regel )

11 2.4 Discussie Bio-psycho-sociaal redeneren en handelen 1.Onbewust bekwaam 2.Onbewust onbekwaam 3.Behoeften en weerstanden 4.Randvoorwaarden

12 2.5 Conclusie Bio-psycho-sociaal redeneren in Vlaanderen: staat in de kinderschoenen inefficiënt en ineffectief nood aan ontwikkeling van competenties, organisatie en vorming gemis van concrete tools


Download ppt "2 Presentatie: Ank Eijkelkamp Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren."

Verwante presentaties


Ads door Google