De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interne communicatie Aris Demuynck 1BaTPA2. Waarom is interne communicatie de beste investering?  Interne communicatie als hefboom Betere interne communicatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interne communicatie Aris Demuynck 1BaTPA2. Waarom is interne communicatie de beste investering?  Interne communicatie als hefboom Betere interne communicatie."— Transcript van de presentatie:

1 Interne communicatie Aris Demuynck 1BaTPA2

2 Waarom is interne communicatie de beste investering?  Interne communicatie als hefboom Betere interne communicatie  betere werking van bedrijf  Operationele & emotionele communicatie Operationele communicatie: over procedures, regels,… Emotionele communicatie: over algemene weetjes, informatie over collega’s  Drijfveren van medewerkers of management Rationele en emotionele informatie belangrijk Management  emotionele communicatie = ballast

3  4 functies van interne communicatie Informeren: doorgeven van organisatorische, praktische of operationele info Verbeteren: info gericht op verbetering medewerker en bedrijf Binden: communicatie zorgt voor betere banden tussen medewerkers Betrekken: creëren van betrokkenheid tussen medewerkers en bedrijf  4 functies noodzakelijk en combineerbaar Vb: tekst over nieuwe machine  alleen informeren tekst over machine + inbreng, foto’s en info over medewerkers die ermee werken  alle functies

4 Bepalen van gepaste instrument voor elke doelstelling  Intern communicatieplan vanuit huidige situatie Analyse per doelgroep met vergelijking tussen huidige en gewenste situatie  vertrekken vanuit huidige situatie  Verschil tussen jagers en landbouwers Indeling doelgroepen  2 soorten medewerkers: jagers en landbouwers Jager: willen veranderen en groeien, zijn ambitieus Landbouwers: werken altijd op zelfde tempo en manier, veranderen niet  Leiden of geleid worden Jager en landbouwer kunnen beiden leider zijn Verschil niet in functie maar manier van omgang met informatie

5  Cultuurverschillen  verschillende interpretaties Problemen in internationale bedrijven. Vb: Nederlanders vergaderen veel en grondig, Belgen vergaderen minder en nemen snel beslissingen  Doelgroepenclusters vertalen naar doelstellingen Rekening houdend met behoeften, drijfveren,… bekom je doelgroepenclusters Iedere cluster  doelstelling interne communicatie bepalen Subdoelen bv: betere relatie tussen afdelingen  Keuze van de communicatie-instrumenten Elke doelstelling apart instrument geven  FOUT 1 instrument voor meerdere doelstellingen vb: groot bedrijf, meerdere gebouwen  koopt grote schermen voor communicatie personeelsberichten  met kleine aanpassingen ook andere info geven  schermen gebruikt voor meerdere doeleinden

6  Bestaande communicatiekanalen saneren Opstellen nieuw communicatieplan  bestaande communicatiekanalen efficiënt genoeg? Sanering indien: Overflow: teveel communicatiekanalen Underflow: teveel informele communicatie Low flow: communicatie-instrumenten te weinig gebruikt Hidden flow: voldoende communicatie maar komt niet bij doelgroep Sudden flow: geen vaste communicatielijnen  Organiseren van interne communicatie Interne communicatie niet verantwoordelijkheid van communicatiedirecteur Iedereen bezig met interne communicatie

7 Hoe verhoogt interne communicatie creativiteit van medewerkers?  Van creativiteit naar innovatie groei en innovatie bedrijven door creativiteit Creativiteit pas nuttig als ideeën toegevoegde waarde zijn  Stimulerende omgeving door creativiteit Elk personeelslid heeft ideeën Bedrijf op niveau kanaal hebben voor ideeën  Gebruik gemengde ideeënteams Interactie tussen medewerkers met verschillende taakomschrijving werkt verrijkend Team werkt beter wanneer er geen gezagsverhouding is

8  Efficiënte kanalen om ideeën te verzamelen Creatief proces organiseren  efficiënt ten dienste van organisatie Ideeënteams (groepsgebonden), ideefoon (individueel) Ideeënkanalen moeten veelzijdig en breed zijn Snel idee kwijt kunnen  Kwalitatieve en kwantitatieve CREA-normen CREA-normen vastleggen in creativiteitsovereenkomst tussen management en medewerkers  management: verschaffen van structuren om creatief proces te stimuleren  Medewerkers: collectief kwantitatieve normen halen  Ideeënmanager voor de CREA-normen 4 taken: Focus bewaken Proces stimuleren Proces organiseren Resultaten opvolgen

9  Feedback en duidelijke spelregels Mensen slechts gemotiveerd als ze weten in welke mate ideeën bruikbaar zijn. Ideeën niet bruikbaar  uitleggen waarom Goede ideeën belonen  Leuk is ook winstgevend Creatieve ontwikkeling  meer waardering voor betrokkenen  betere samenwerking  betere interne communicatie

10 Hoe communiceer je bij vergaderingen en herstructureringen  Legitimiteit als leidraad Bij veranderingen  veranderingen door medewerkers als legitiem ervaren worden  sterk intern draagvlak Bij constructie van legitimiteit : 4 belangrijke concepten Externaliseren van de oorzaak De oorzaak van het probleem buiten bedrijf houden bv markttendensen Externalisering van oorzaak versterkt legitimiteit  verhoogd legitimiteit management Transparantie in de communicatie de info moet open en transparant zijn  legitimiteit proces en management minder ter discussie Rationaliteit van plan neemt toe Participatie in de beslissing Op verschillende personeelsniveaus participatietrajecten creëren  beslissing over volledige organisatie  draagvlak groeit Stabiliteit tijdens het proces

11  Externe feedback of feedback creëren Project naam geven  makkelijker om erover te communiceren Externe feedback feedback beste motivator  Vooral veranderaars houden van verandering Meesten hebben niet graag veranderingen Als je controle hebt  verandering boeiend en uitdagend  Accent op stabiliteit Mens onzeker bij verandering Management: volledige bedrijf achter verandering  geen rekening met personeel Communiceer met personeel over verandering & wat blijft  verandering sneller geaccepteerd

12  Een gefaseerd veranderingsproces Kortere processen beter dan proces met aanlooptraject Gefaseerde processen best: verandering via kleinere stappen  Positie van medewerkers bij verandering Bij verandering  medewerkers in 4 categoriën: Vernieuwers: bijleren, vlot overweg met verandering Stagiairs: bijleren, niet goed overweg met verandering Verbeteraars: ervaren medewerkers, open voor vernieuwing Uitvoerders : zien nut verandering in

13  Begeleid medewerkers richting vernieuwing Dwingen in verandering niet goed Evolutiebegeleiding: medewerkers vernieuwers maken  Medewerkers actief inzetten in de verandering Na evolutiebegeleiding: 3 groepen: Veranderingsmanagers: alle vernieuwers, actief in proces Verbeteraars: niet evolueren, krijgen bewakende functie Niet-geëvolueerde stagiairs & uitvoerders: best voor ongewijzigde taken


Download ppt "Interne communicatie Aris Demuynck 1BaTPA2. Waarom is interne communicatie de beste investering?  Interne communicatie als hefboom Betere interne communicatie."

Verwante presentaties


Ads door Google