De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Begeleiden Informatiseringsprocessen College 2. Inhoud Adviesmodellen Adviesprincipes.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Begeleiden Informatiseringsprocessen College 2. Inhoud Adviesmodellen Adviesprincipes."— Transcript van de presentatie:

1 Begeleiden Informatiseringsprocessen College 2

2 Inhoud Adviesmodellen Adviesprincipes

3 Adviesmodellen: expert-model Adviseur wordt ingehuurd vanwege veronderstelde benodigde expertise Effectiviteit bepaald door: –juiste diagnose behoefte –behoeften accuraat gecommuniceerd –juiste adviseur –gevolgen van expertise/advies –externe werkelijkheid leent zich voor analyse?

4 Adviesmodellen: arts-patient model Adviseur wordt ingehuurd omdat “zaak niet goed loopt”. Doel: vinden van een medicijn. Effectiviteit bepaald door: –wie is de patiënt? –is patiënt gemotiveerd om antwoord te geven? –geloof & draagvlak voor medicijn –gevolgen van diagnose doordacht? –patiënt in staat om veranderingen te realiseren?

5 Adviesmodellen: proces advisering Vooronderstellingen –cliënt weet vaak niet wat het probleem is –cliënt blijft eigenaar van het probleem –cliënt heeft hulp nodig bij stellen van diagnose –cliënten moeten worden begeleid bij vinden van aangrijpingspunten voor verbetering –alleen cliënt weet wat werkt in eigen organisatie

6 Vooronderstellingen: –cliënt dient zelf problemen te onderkennen en remedies te bedenken –PA: gericht op vaardigheden in nhet diagnosticeren en interveniëren –vergroten van leervermogen Adviesmodellen: proces advisering (2)

7 PA: creëren van relatie met cliënt die het mogelijk maakt potentiële problemen te onderkennen, te begrijpen en ernaar te handelen Adviesmodellen: proces advisering (3)

8 Wisselwerking cliënt-adviseur Hulp vragen = zwaktebod Reacties cliënt: –wrevel, weerstand tegen advies –opluchting –afhankelijkheid –overdracht percepties

9 Wisselwerking cliënt-adviseur (2) Reacties adviseur: –macht & gezag –aanvaarden afhankelijkheid –druk verhogen (bij afweer) –verzet tegen aangaan relatie –tegenoverdracht Noodzakelijk: statusevenwicht (voorwaarden: principes van advisering)

10 Statusevenwicht door actief informeren Doelen actief informeren: –status cliënt verhogen –informatievergaring –cliënt betrekken bij diagnosestelling –veilige situatie creëren

11 Vormen van actief informeren Neutraal informeren: beschrijving –doel: gesprek op gang helpen Explorerend, actief –doel: managen van het proces –vormen: exploreren van emoties, redenen/oorzaken, activiteiten Confronterend –doel: client dwingen tot ander perspectief –vormen: proces, inhoud

12 Adviesprincipes (1) Stel u helpend op (p.6) Houd voeling met werkelijkheid (p.7) Leg uw onwetendheid bloot (p.11) Alles is een interventie (p.18) Cliënt is eigenaar van het probleem en de oplossing (p.20) Zwem met de stroom mee (p.40)

13 Adviesprincipes (2) Timing is cruciaal Wees constructief opportunistisch met confronterende interventies Alles levert gegevens op, zelfs vergissingen Stel bij twijfel het probleem aan de orde

14 Cliënten Contactcliënt Betrokken cliënten Primaire cliënten Onwetende cliënten Uiteindelijke cliënten Betrokken niet-cliënten

15 Niveaus van problemen Individu Interpersoonlijk Interpersoonlijk groep Intergroep Organisatorisch Interorganisatorisch


Download ppt "Begeleiden Informatiseringsprocessen College 2. Inhoud Adviesmodellen Adviesprincipes."

Verwante presentaties


Ads door Google