De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

3VA Amerika Hitler Duitsland 1. 3VA  Deze les:  Begin van uitleg over Hitler en Duitsland  Hoe zag Duitsland eruit tussen 1919 en 1939?  Wat veranderde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "3VA Amerika Hitler Duitsland 1. 3VA  Deze les:  Begin van uitleg over Hitler en Duitsland  Hoe zag Duitsland eruit tussen 1919 en 1939?  Wat veranderde."— Transcript van de presentatie:

1 3VA Amerika Hitler Duitsland 1

2 3VA  Deze les:  Begin van uitleg over Hitler en Duitsland  Hoe zag Duitsland eruit tussen 1919 en 1939?  Wat veranderde in 1923?  Wat wilde Hitler in 1923?  Wat is nationaalsocialisme? Maak aantekeningen! Stel vragen! 2

3 Duitsland en Hitler  Politiek na 1918:  De keizer is weggevlucht naar Nederland. Duitsland is de grote verliezer van de Eerste Wereldoorlog.  De nieuwe Republiek van Weimar krijgt een grondwet, geschreven door democraten.  De strijd tussen Links en Rechts levert veel spanningen op rond de nieuwe machthebbers.  Dolkstootlegende: De Duitse soldaten stonden op winst op het slagveld, maar de regering heeft zich overgegeven. Het leger en dus het volk voelt zich verraden.  Het Verdrag van Versailles werd ervaren als een “Diktat” want Duitsland mocht niet mee-onderhandelen. Het land moest maar voldoen aan de eisen in het Verdrag. 3

4 Politiek: Links en Rechts  Links: communisten en socialisten  Communisten wilden net als in Rusland een revolutie ontketenen om zo een proletarische staat met macht voor de arbeiders te stichten. Waren met te weinig om de revolutie te laten slagen.  Rechts  De rechtse militairen wilden de keizer terug. Adlof Hitler, een Oostenrijker die vrijwillig dienst nam in het Duitse leger in 1914, wil de democratische regering omverwerpen (een staatsgreep plegen). Er vallen honderden doden tijdens deze burgeroorlog. 4

5 werkloosheid en hyperinflatie In 1923 kon Duitsland de schulden (132 miljard goudmark) niet meer afbetalen. Frankrijk bezette het Rijnland (Roergebied) omdat dit gebied veel industrie kende waarmee Duitsland -en nu Frankrijk- geld kon verdienen. Gevolg: stakingen onder de Duitse arbeiders en ambtenaren in dit gebied als protest tegen de bezetting. Gevolg: geen inkomsten tenzij de regering geld bij drukt. Dat doet de regering! Gevolg: inflatie (geldontwaarding) en zelfs hyperinflatie. Gevolg: Hitler probeert de macht in Duitsland over te nemen in november

6 Voorbeelden van de inflatie:  In november 1923 was de brandwaarde van een bundel bankbiljetten hoger dan de kolen die je ervoor kon kopen.  Veel mensen raakten hun spaargeld kwijt, de reële lonen gingen achteruit en pensioengelden gingen verloren. ( Je totale pensioen ging op aan één ei!) 1933/Hyperinflatie+Bild_ jpg  Prijs van 1 kilo brood in D-Mark December 1921: 4 Mark December 1922: 163 Mark Januari 1923: 250 Mark April 1923: 474 Mark Augustus 1923: Mark November 1923: Mark 6

7 Oplossingen Amerika leent Duitsland geld om de schulden te betalen aan Frankrijk en Engeland. Duitsland ruilde de D-Mark in voor de Rentenmark met de verhouding Mark voor 1 Rentenmark.  Gevolg: betere economie in Duitsland.  Gevolg: Amerika ontvangt rente van Duitsland over deze lening en verbetert haar economie. De verkoop van industrieproducten stijgt.  Reden/ Gevolg: Engeland en Frankrijk kunnen met de inkomsten hun land weer opbouwen en producten kopen in Amerika. 7

8 De “Bierkellerputsch” van Adolf Hitler   1923: Zeer slechte economische omstandigheden in Duitsland leiden tot hyperinflatie en werkloosheid. Een man zegt deze problemen op te kunnen lossen als hij de macht in Duitsland krijgt: Adolf Hitler.  Hitler en zijn Nationaal- Socialistische Duitse Arbeiders Partij be- ginnen vanuit een bierkelder een opstand. 8

9 Hitler moet de gevangenis in.... De Bierkellerputsch van Hitler levert hem in 1923 een korte gevangenisstraf op die hij schrijvend en filosoferend met medegevangenen en vrienden doorbrengt. Vijf jaar in de gevangenis werd teruggebracht tot 10 maanden, hij schreef tijdens deze straf “Mein Kampf”, mijn strijd. Het boek is nu verboden in Duitsland en Nederland. De aanhang van het nationaal-socialisme groeide namelijk ook in Nederland in de jaren ‘30. 9

10 Nationaal-socialisme: wat is dat?  In Mein Kampf beschreef Hitler hoe hij Duitsland wilde veranderen m.b.v. het nationaal-socialisme:  Alle Duitssprekende mensen in één duizendjarig rijk  Oostenrijk is Duitstalig dus samenvoegen met Duitsland (nationalisme)  Alle joden moeten weg  Het parlement moest weg  Het liberalisme en communisme moesten weg  Een sterke leider, het volk moet naar hem luisteren  Het Duitse volk moest meer “Lebensraum im Osten” krijgen (Rusland en Polen bezetten) 10

11 Rassenleer  Het Arische ras is het belangrijkste: “Übermensch”  “ Survival of the fittest” is de basis van de rassenleer  Antisemitisme: Joden zijn gevaarlijk! (rassenwetten van Neurenberg, )  Zwakken in de samenleving moeten verwijderd worden (gehandicapten, homoseksuelen, criminelen, zigeuners, communisten) 11

12 Neurenberger rassenwetten: Duitsbloedig/ gemengd/Jood/Jood 12

13 13 Uitleg wetten op basis van afkomst: In deze wetten werd het verboden voor Duitsers om te trouwen met Joden en Duitse Joden werden hun burgerrechten ontnomen. Op deze manier probeerden de nazi's Joden het leven zo zuur te maken dat ze 'vrijwillig' uit Duitsland zouden vertrekken. Later zou deze racistische wetgeving escaleren in de houding dat de Joden en andere 'inferieure elementen' uitgeroeid moesten worden en maakten ze de weg vrij voor de Holocaust.

14 1: De Burgerschapswet gaf regels rond het Duitse staatsburgerschap en bepaalde wie Duitser was en wie niet. Duitser was hij/zij die Duits bloed had, en die door zijn daden het vaderland diende. 14 De wetten vallen in drie delen uiteen:

15 Deel 2 De Wet ter Bescherming van het Duitse Bloed en de Duitse Eer verbood alle seksuele relaties, huwelijken, tussen Duitsers en niet- Duitsers. Bestaande huwelijken bleven geldig.  Jood was hij die: 75% of meer Joods bloed had of 50% of meer Joods bloed had en: a) uit een huwelijk was dat gesloten was na b) na 31 juli 1936 was geboren. c) het joodse geloof aanhing. d) kind was van 2 Mischlingen 1ste graad. Mischling 1ste graad was hij die: 50% niet Joods bloed had. Mischling 2de graad was hij die: 75% niet Joods bloed had. Huwelijken tussen Mischlingen 2de graad waren verboden. Duits was hij die: Meer dan 75% niet Joods bloed had. Het was Joden niet toegestaan om vrouwelijke burgers van Duits of aanverwant bloed, jonger dan 45 jaar, in dienst te hebben. 15

16 Deel 3  De Wet ter Bescherming van de Genetische Gezondheid was een wet die bepaalde dat koppels die wilden trouwen een medisch onderzoek moesten ondergaan om te zien of ze genetisch geschikte kinderen konden voortbrengen. Deze vorm van eugenetica verbood huwelijken als een van de partners leed aan een geslachtsziekte, zwakbegaafdheid, epilepsie, en andere aandoeningen - tenzij men zich liet steriliseren.  Vergelijkbare wetten ter behoud van raszuiverheid waren al eerder in onder andere Denemarken, Zweden, Finland en de Verenigde Staten van kracht! 16

17 Concentratiekampen (doorvoer- en vernietigingskampen) in Europa filmpje over de Holocaust: https://www.youtube.com/watch?v=e9t2kqlK8z8 https://www.youtube.com/watch?v=e9t2kqlK8z8 17


Download ppt "3VA Amerika Hitler Duitsland 1. 3VA  Deze les:  Begin van uitleg over Hitler en Duitsland  Hoe zag Duitsland eruit tussen 1919 en 1939?  Wat veranderde."

Verwante presentaties


Ads door Google