De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AI41  2-speler bomen  mini-max zoeken   -  pruning Leeswijzer: Hoofdstuk 4.4 Representatie & Zoeken College 4: Zoeken met heuristieken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AI41  2-speler bomen  mini-max zoeken   -  pruning Leeswijzer: Hoofdstuk 4.4 Representatie & Zoeken College 4: Zoeken met heuristieken."— Transcript van de presentatie:

1 AI41  2-speler bomen  mini-max zoeken   -  pruning Leeswijzer: Hoofdstuk 4.4 Representatie & Zoeken College 4: Zoeken met heuristieken

2 AI42 Verschillende typen bomen (1) Single player or-bomen abcde c3 e1b4 a4 b5 c4 e5d4 e2 d3 a2 a1c1

3 AI43 Verschillende typen bomen (2) Single player and/or-bomen = AND zin onderwerpactie naam anoniem johan wodan lidw.woord deeenmanhond werkw. voorwerpwerkw. speelt bijt houdt van johan wodan

4 AI44 Verschillende typen bomen (3) Multi-player bomen wit zwart wit zwart

5 AI45 Heuristiek voor 2-speler bomen Aanname: tegenstander zelfde kennis als ik MINiMAX-algorithme –2 spelers, MIN en MAX –heuristiek h: hoog= goed voor MAX laag = goed voor MIN Simpele methode:  genereer hele zoekboom  bereken h(n) voor alle bladeren  herhaal vanaf bladeren tot wortel: Als ouder = MIN dan h(ouder)=min (h(kinderen)) Als ouder = MAX dan h(ouder)=max (h(kinderen))

6 AI46 Vb. van MINiMAX op totale zoekboom MIN MAX MIN MAX MIN MAX

7 AI47 Verbetering van MINiMAX (1) Doorzoek boom slechts tot cut-off depth n MAX MIN MAX MIN Gevaar: horizon-effect

8 AI48 Verbetering van MINiMAX (1) Doorzoek niet de hele boom tot diepte n MAX MIN MAX MIN 5 0 22 3

9 AI49 Algorithme:  -  -pruning  (bij MAX knopen) = ondergrens voor MAX = ondergrens voor h (  kan alleen groeien)  (bij MIN knopen) = bovengrens voor MIN Algorithme  Onderzoek één tak tot cut-off diepte  Bereken h van alle broers  Als MIN: h(ouder) = maximimum van broers   -grens(groutouder)=h(ouder)  Bekijk neefjes (= kinderen van ooms) ‘ Stop met oom+kinderen zodra h(n)  -grens(grootouder)  - ‘ : omgekeerd bij MAX knopen

10 AI410 Analyse van  -  -pruning Beste gedrag als kinderen van MAX knopen met hoogste h eerst gegenereerd worden Ditto voor MIN knopen Bij optimale ordening: –b daalt tot  b (schaak: 35  6) Bij willekeurige ordening: –b daalt tot b/log b (schaak: 35  22) In praktijk: –b daalt tot b 3/4 (schaak: 35  14)

11 AI411 Geschiedenis & state-of-the-art (schaken) Herbert Simon (1957): voorspelling van machine-wereldkampioen in 10 jaar... Belle (1982), speciale hardware, meester nivo HITECH (1985), grootmeesternivo, 10 6 posities/zet Deep Thought, 0.5  posities/zet Deep Blue, 1024 parallele computers,  posities/zet, kijkt 14 zetten vooruit

12 AI412 Geschiedenis & state-of-the-art (schaken) Nu: –snelschaak (5-25 min): machine verslaat Kasparov –toernooischaak: machine bij top 100 (10?) machine verslaat Kasparov incidenteel

13 AI413 Mens versus Machine Schaken: top 100 Dammen: TRUUS, Stef Keetman, top 30 Checkers:CHINOOK, Schaeffer, top 2 (1994) Othello:> WK Go:beginner nivo, b>360(!!) $ prijs January 18, We have achieved a milestone in our quest to solve the game of checkers. We have a tentative proof that the White Doctor opening ( ) is a draw. This means that our program when playing Black (the weak side) will never lose. When playing White, our program will never lose and may win (if the opponent makes a mistake).


Download ppt "AI41  2-speler bomen  mini-max zoeken   -  pruning Leeswijzer: Hoofdstuk 4.4 Representatie & Zoeken College 4: Zoeken met heuristieken."

Verwante presentaties


Ads door Google