De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust."— Transcript van de presentatie:

1

2 Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust van Schotland. Later, in 1822, werd het Union kanaal, tussen Falkirk en Edimburg, voltooid.

3

4 In 1963, na 150 jaar uitbating, begon het bouwen van een uitzonderlijk kunstwerk, De draaiende wisselaar: Het « Rad van Falkirk » Deze fantastische machine, afgewerkt in 2002 werd het symbool van het Moderne Schotland en betekende besparingen in reistijd en energie.

5 Het relief van de streek vergde het bouwen van 11 sluizen. E Om het verkeer tussen Glasgow en Edimburg te verzekeren, om een hoogteverschil te overbruggen van: om een hoogteverschil te overbruggen van: 24 meter 24 meter

6 Algemeen zicht op de site

7 Luchtfoto

8 Het is het enig gebouw ter wereld dat het vervoer van schepen, door rotatie van een geheel van twee, met water gevulde kuipen, de ene stijgend, de andere dalend, elk met een of meerdere schepen die gelijktijdig naar de bovenste en de onderste vaargeul worden gebracht.

9 De toegang tot de onderste vaargeul via een sluis

10 De bovenste vaargeul …

11 … leidt via een « viaduct » naar de ingang van de bovenste kuip

12 Een schip in de bovenste kuip

13 Het zicht vanuit de rand van de bovenste kuip

14 Bovenste kuip Onderste kuip 35 m

15 Tijdens het draaien wordt iedere kuip horizontaal gehouden door middel van een raderstel

16 … De kuipen blijven horizontaal …

17 …tijdens het draaien…

18 … en verder…

19 … en het draaien is bijna gedaan

20 Als het draaien gedaan is kunnen de schepen de kuipen verlaten of binnen varen; hier binnevaren in de onderste kuip

21 Binnenvaren van een schip in de onderste kuip

22 Sluiten van het kunstwerk, terug in evenwicht brengen van de waterpeilen en het draaien van de kuipen vragen in totaal enkel 15 minuten

23 Alles staat klaar om met andere schepen te herbeginnen! Eenvoudig is het niet?

24 Het gewicht van een kuip van 25m lang, gevuld met water en geladen met een schip bereikt 300 ton.

25 Daar iedere kuip zich opvult met een hoeveelheid water gelijk aan dat van het uitvarend schip dient men telkens de gewichten van de kuipen terug in evenwicht te brengen. Voor het afsluiten van de boven- en beneden vaargeul en het draaien van 180° van de 2 kuipen verbruiken de 22,5 kW motoren enkel: 1,5 kWh

26 Dit draaiend kunstwerk heeft het scheepsvervoer tussen Glasgowe en Edimburg volledig veranderd en is daarbij nog een toeristische bezienswaardigheid!

27 Einde


Download ppt "Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust."

Verwante presentaties


Ads door Google