De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Drs. Rik Crutzen Department of Health Education and Health Promotion School for Public Health and Primary Care (Caphri) E-MOVO: Digitale monitoring van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Drs. Rik Crutzen Department of Health Education and Health Promotion School for Public Health and Primary Care (Caphri) E-MOVO: Digitale monitoring van."— Transcript van de presentatie:

1 Drs. Rik Crutzen Department of Health Education and Health Promotion School for Public Health and Primary Care (Caphri) E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering

2 E-MOVO  Electronische MOnitoring en VOorlichting Wat is het? Hoe werkt het? Hoe wordt het geëvalueerd?

3 Samenwerking 7 GGD’en (Oost Nederland) UM: Capgroep GVO IT Applications Leones Fonds OGZ (Stimuleringsfonds Openbare GezondheidsZorg)

4 Waarom E-MOVO? Volgens WCPV* taak GGD om gezondheidstoestand jeugd te monitoren Zoveel mogelijk standaardiseren Zowel regionaal als landelijk inzetbaar  Beleidsadvisering gemeenten en scholen  Collectieve en individuele gezondheidsvoorlichting * Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid, 1990

5 Waarom digitaal? Papier Tijdrovend Kostbaar Eenrichtingsverkeer Digitaal Minder tijd/kosten –Proces afname –Data-entry Interactie mogelijk –Feedback –Vragenlijst Flexibiliteit samenstelling Leuker voor jongeren

6 Inhoud monitor Socio-demografische gegevens School: schoolbeleving, spijbelen, pesten Thuis: vrienden, vrije tijd Gezondheid en welbevinden Leefstijl: o.a. roken, alcohol, voeding, bewegen, veilig vrijen

7 Voorlichting leefstijl Gezondheidsprofiel Individuele voorlichting: advies-op-maat Collectieve voorlichting

8 Gezondheidsprofiel Eenvoudige kleurcodering (rood/oranje/groen) Feedback leefstijlgedragingen –Huidig gedrag –Norm

9 Werking advies-op-maat Monitor DatabestandBoodschappen bestand Tailoringprogramma Advies-op- maat

10 Verschil met andere voorlichting

11 Individuele voorlichting Met betrekking tot leefstijlgedragingen Niet alleen op basis van gedrag, maar ook determinanten van gedrag Mogelijkheid tot doorverwijzen naar gerelateerde websites

12 Collectieve voorlichting Scholen/gemeenten: aanpassen beleid GGD’en: inzetten bestaande projecten in bepaalde regio’s, ontwikkelen nieuwe pakketten

13 Eerste implementatie Responsratio scholen: 73-93%* jongeren 50,8% meisjes, 49,2% jongens 44,6% (HAVO/VWO), 55,4% (VMBO) Meer meisjes op hoger niveau (² = 12,3 p <.001) * Behalve Hulpverlening Gelderland Midden (44%) door fusie en afwijkende werkwijze

14 Evaluatie op leerlingniveau Meer dan 80% heeft advies-op-maat gelezen (over alle onderwerpen heen) Advies-op-maat vonden ze persoonlijk van toepassing, begrijpelijk, fijn om te krijgen, interessant om te lezen, geloofwaardig en nuttig Door tijdsgebrek (1 lesuur) konden ze feedback pas later lezen  2 lesuren? Gemis: vergelijking binnen klas

15 Evaluatie op schoolniveau Men voelde zich gesteund, in staat (qua kennis en vaardigheden) en eveneens betrokken bij de uitvoering van het project Rapportage was bruikbaar en bood aanknopingspunten voor ontwikkeling van schoolgezondheidsbeleid Samenwerking met GGD’en verliep goed

16 Evaluatie op gemeenteniveau Van tevoren overleg over inhoud vragenlijst  input gewenst Vergelijking tussen gemeenten Algemeen positief, maar meer betrokkenheid in project gewenst

17 Evaluatie op GGD niveau Overleg tussen verschillende afdelingen is gewenst voor groter draagvlak Eerste implementatie vereiste nog veel menskracht, maar deze vervalt grotendeels door automatisering

18 Conclusie Waardevolle methodiek Procesevaluatie biedt aanknopingspunten voor verbetering Wellicht landelijke implementatie Effectevaluatie noodzakelijk voor lange termijn effecten gezondheidsvoorlichting

19 Aanvullende literatuur Crutzen, R., De Nooijer, J., Candel, M. J. J. M., & De Vries, N. K. (in press). Adolescents who intend to change multiple health behaviours choose greater exposure to an Internet- delivered intervention. Journal of Health Psychology. De Nooijer, J., & De Vries, N. K. (2006). Monitoring health risk behavior of Dutch adolescents and the development of health promoting policies and activities: the E-MOVO project. Health Promotion International, 22, De Nooijer, J., Veling, M. L., De Vries, H., & De Vries, N. K. (2006). E-MOVO: Evaluatie van het project. De Nooijer, J., Veling, M. L., Ton, A., De Vries, H., & De Vries, N. K. (in press). Electronic monitoring and health promotion: the evaluation of the E-MOVO website by adolescents. Health Education Research.

20 Contactgegevens Rik Crutzen Capaciteitsgroep GVO Postbus MD Maastricht


Download ppt "Drs. Rik Crutzen Department of Health Education and Health Promotion School for Public Health and Primary Care (Caphri) E-MOVO: Digitale monitoring van."

Verwante presentaties


Ads door Google