De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT leerondersteunend inzetten bij leerlingen met een zorgvraag tips op schoolniveau, klasniveau.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT leerondersteunend inzetten bij leerlingen met een zorgvraag tips op schoolniveau, klasniveau."— Transcript van de presentatie:

1 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT leerondersteunend inzetten bij leerlingen met een zorgvraag tips op schoolniveau, klasniveau en individueel niveau

2 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN schoolniveauklasniveauindividueel niveau = leerwinst ‘for all’‘Overhoor’ in 1 e graad secundair alle vakken tafels oefenen op computer, in 2 e leerjaar, spelling met woordkasteel betere leerkansen bij lichtere problemen ‘Overhoor’ + spraak in alle klassen basis ‘Word ‘in 5 e en 6 e leerjaar + oefenen In tabel voor verschillende vakken agenda en planning op computer bij structuur problemen compenseert lees- schrijf- en studeerproblemen bij ernstige stoornissen voorleessoftware in alle klassen ( remediërend in 1, 2 en 3, compenserend voor 4, 5 en 6 voorleessoftware 6 e leerjaar ook voor andere doel-groepen SC + voorlees- software bij leerlingen met dyslexie 1 e graad secundair ICT (leerondersteunend) inzetten…

3 De computer, ‘mijn surfplank bij het leren’ enkele voorbeelden van degelijke programma ’ s en tips voor de klaspraktijk

4 ‘De computer, mijn surfplank bij het leren’ STI CO R DI  stimuleren en motiveren  compenseren  remedi ë ren  differenti ë ren + preventie & pre – en reteaching

5 stimuleren en ondersteunen van het leren waarmee?  met software bij de methode  met software los van methode (er bestaan goede gratis programma ’ s) hoe?  pre- en reteaching en oefenen (in en buiten klas)  zelfstandig oefenen (thuis)

6 criteria software voor zorgleerlingen  aansluiting bij de klasmethode? (zelfde regels – strategieën)  tijd instelbaar? uit te schakelen?  zelfstandig werken  vormgeving (niet te) druk?  registreren van resultaten?+ laten voorlezen mogelijk?

7 enkele gratis programma’s  spelling en woordenschat woordkasteel (www.woordkasteel.com)www.woordkasteel.com  rekenen rekenweb (www.rekenweb.nl)www.rekenweb.nl  Frans  Engels

8 woordkasteel oefenstof ‘spelling’ op maat (6 jaar tot 12 jaar)  14 oefenvormen  woordenlijsten per spellingcategorie en klas adaptief (+ toetsen en analyse) feedback variatie en aantrekkelijkheid zelfstandig werken tijd instelbaar  voorleesmogelijkheid niet bij alle spellen

9 woordkasteel

10 tips voor de praktijk preventief inzetten bij kleuters, ook nog te gebruiken begin secundair inoefenen tijdens les, zelfstandig werk, hoekenwerk, contractwerk (didactische tips: voorstellen aan ouders (digitale presentatie: en op cd-rom meegeven naar huis

11 rekenmaar - rekenweb doelgerichte, didactisch goed onderbouwde rekenspellen (4 jaar tot 14 jaar) overzicht per domein (rekenen/schatten, getalbegrip, meten en meetkunde) en per leerjaar bij elk spel de doelgroep, doel en uitleg variatie en aantrekkelijkheid zelfstandig werken  geen registratie  alleen online werken (internetverbinding nodig)

12

13 rekenmaar - rekenweb tips voor de praktijk preventief inzetten bij kleuters, ook nog te gebruiken begin secundair inoefenen tijdens les, zelfstandig werk, hoekenwerk, contractwerk werken in tweetallen, waarbij leerlingen van elkaar leren

14 waarmee? overhoorsoftware (vanaf 7 jaar tot …) (meeste programma’s zijn gratis)  vraagt woorden, data, tafels, formules op  traint en oefent ‘slim’ (‘fouten’ opnieuw)  registreert resultaten  werkt ook met (gratis) voorleessoftware (voordeel bij vreemde talen) hoe? leerling oefent zelfstandig en overhoort zichzelf (thuis en in de klas) ondersteunen van memoriseren en herhalen

15 overhoor tips voor de praktijk leer alle leerlingen er handig mee werken  altijd ingegeven woorden (laten) nakijken  voor woordenschat (vraag en antwoord omkeren)  laten voorlezen woordjes Frans, Engels… voorzie ‘memoriseermomenten’ tijdens les toon programma aan ouders en geef hen praktische tips + handleiding

16 waarmee?  adaptieve - remedi ë rende software betalend (woef, leeshulp, leesladder, woordenhaai, cijferhaai … )  voorleessoftware ondersteunt remedi ë rende oefeningen (Sprint, Kurzweil) hoe?  expliciete instructie en remedi ë rende oefeningen (school)  gerichte oefening thuis remediëren

17 preventie en preteaching voorbeeld preteaching Frans (4 e leerjaar) waarmee?  met voorleessoftware (verhaaltjes beluisteren+ eerste lessen van de methode, tekst meelezen)  met cd-rom bij de methode  met educatieve software hoe? vanaf midden 4 e leerjaar op school (met tutor of leesouder) en/of thuis

18 lexiquefle Franse woordenschat uitbreiden combinatie woordbeeld, tekening en luisteren uitspraak van woordjes oefenen keuze uit verschillende thema’s uitspraak van woord meermaals beluisteren oefenen en toets  Frans programma (geen Nederlandse uitleg)

19

20  aangepaste taken en toetsen  op eigen leertempo en eigen leerniveau  met of zonder extra software ‘ De ene leerling maakt dictee op papier, een andere op de computer in word, nog een ander met behulp van spellingcontrole en voorleessoftware. ’ differentiëren

21

22 overhoor tips voor de praktijk leer alle leerlingen er handig mee werken voor alle vakken  altijd ingegeven woorden (laten) nakijken  voor woordenschat (vraag en antwoord omkeren)  laten voorlezen woordjes Frans, Engels… voorzie ‘memoriseermomenten’ tijdens les toon programma aan ouders en geef hen praktische tips + handleiding

23 woordkasteel

24 tips voor de praktijk preventief inzetten bij kleuters, ook nog te gebruiken begin secundair inoefenen tijdens les, zelfstandig werk, hoekenwerk, contractwerk (didactische tips: voorstellen aan ouders (digitale presentatie: en op cd-rom meegeven naar huis

25

26 rekenmaar - rekenweb doelgerichte, didactisch goed onderbouwde rekenspellen (4 jaar tot 14 jaar) overzicht per domein (rekenen/schatten, getalbegrip, meten en meetkunde) en per leerjaar bij elk spel de doelgroep, doel en uitleg variatie en aantrekkelijkheid zelfstandig werken  geen registratie  alleen online werken (internetverbinding nodig)

27 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  weinig geld, middelen gratis programma’s: Word, Overhoor, Woordkasteel, gratis voorleessoftware hefboom? Bv. ICT-vaardige leerkracht/‘ouder’ demonstreert en installeert ‘Overhoor’ op alle computers. Surfplank  Deel 2 (Word, mijn maatje in de klas): 2 basisfiches  Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches + Wegwijzer ‘Overhoor’  Deel 4, Fiches ‘Deskbot’

28 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  weinig ICT-expertise op school eenvoudige programma’s, direct toepasbaar in de klaspraktijk hefboom? Stel een ICT-zorgteam samen. Maak gebruik van sites als Klascement en de letop-nieuwsbrief. Werk met een eenvoudige ICT-tip of Surfplank-fiche per maand. Zorg dat de nodige programma’s op de klascomputers staan. Surfplank  Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches

29 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  weinig ICT-expertise op school de kracht en vele mogelijkheden van voorleessoftware hefboom? Laat de ouder van een leerling die met voorleessoftware start een demo geven en getuigen over de ‘kracht’ van het ICT-hulpmiddel. En/of vraag een demo door de verdeler voor het team+CLB. Surfplank  Deel 4, ICT als brug tussen capaciteit en beperking: Hoofdstuk 12: laten voorlezen met voorleessoftware, Hoofdstuk 14: Sneller en beter een tekst schrijven, Fiches ‘Sprint’, ‘Kurzweil’ en ‘Deskbot’.

30 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  Ict-vaardigheden leerkrachten start met Overhoor + eenvoudige direct in de klaspraktijk toepasbare oefenprogramma’s zoals Woordkasteel + basisvaardigheden Word hefboom? ICT-vaardige leerkracht/‘ouder’ geeft minicursus basisvaardigheden + tips voor de klaspraktijk aan minder ICT- vaardige leerkrachten. Surfplank  Deel 2, Word, mijn maatje in de klas: fiches en minicursus  Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches

31 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN struikelblok  geen tijd start met ‘Overhoor’ in alle klassen, voor alle vakken hefboom? ICT-vrijwilligers (studenten, ouders, leerkrachten) die installeren, demonstreren, toepassingen maken voor de klassen, bestanden beschikbaar maken op cd of een elektronisch leerplatform Surfplank  Deel 3, De computer mijn coach bij het leren en studeren: enkele oefenfiches voor verschillende vakken met ‘Overhoor’, wegwijzer ‘Overhoor’  Deel 4, ICT als brug tussen capaciteit en beperking, Hoofdstuk 17

32 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN alle fiches te downloaden op Tip! Mail de link door naar collega’s!

33 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT leerondersteunend inzetten bij leerlingen met een zorgvraag Website Nieuwsbrief Project DIGIBIB

34 DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN Schrijf in op de letop-nieuwsbrief!


Download ppt "Www.letop.be DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN ICT leerondersteunend inzetten bij leerlingen met een zorgvraag tips op schoolniveau, klasniveau."

Verwante presentaties


Ads door Google