De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

User Experience Design Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "User Experience Design Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014."— Transcript van de presentatie:

1 User Experience Design Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

2 DOELSTELLINGEN VAN DE CURSUS 2 Aantonen dat UX belangrijk is Beschrijven van een user design framework voor het ontwikkelen van interactieve toepassingen waar van begin tot eind de gebruiker centraal staat De gebruikers en hun doelen leren begrijpen via veldonderzoek, personas, use cases, card sorting en andere technieken Maken van goedkope wegwerpprototypes met het oog op frequente feedback door gebruikers Opstellen van usability indicatoren; uitvoeren van metingen en testen met A/B, SUS, heuristische evaluatie, gebruikerstesten... Leren kennen van interface design patronen met hun sterke en zwakke punten

3 WAAROM UX BELANGRIJK IS – BUSINESS GOALS 3 Doelen van interactieve toepassingen (app, website, software...): producten online verkopen publiek bereiken met een online campagne diensten en producten promoten via inschrijvingen voor een nieuwsbrief verzamelen tijd besparen (met b.v. nieuwe adminstratiesoftware) advertentie-inkomsten verzamelen (met b.v. een gratis toepassing of website) gebruikersinformatie verzamelen bijhorende product verkopen (b.v. iPod, microgolf) -> dit zijn de business goals

4 WAAROM UX BELANGRIJK IS – DE CONVERSIETRECHTER 4 Een bezoeker van b.v. een website doorloopt typisch vier stappen: gewaarwording (b.v. site bezoeken) interesse (b.v. producten bekijken) behoefte (b.v. product in winkelwagen plaatsen) actie (b.v. offectief overgaan tot de koop) Conversie: het aantal bezoekers dat effectief tot actie overgaat. Conversie maximaliseren = meer bezoekers (weinig invloed) + betere usability (veel invloed)

5 WAAROM UX BELANGRIJK IS 5 we geloven in een betere wereld usability is een boeiend en uitdagend onderwerp om ergernissen weg te werken betere usability = minder hindernissen + tevreden gebruikers minder hindernissen = betere conversie tevreden gebruikers = meer bezoekers meer bezoekers + betere conversie = business goals beter bereikt (= happy boss)

6 WAAROM UX BELANGRIJK IS 6

7 Apple iOS6 maps WAAROM UX BELANGRIJK IS 7

8 8

9 UX DESIGN FRAMEWORK 9 ISO framework

10 UX DESIGN FRAMEWORK 10  gebruikerscontext:  veldonderzoek  persona’s, storyboards,...  specificaties:  page tables  business & user goals  ontwerp:  schetsen  wireframes  prototypes  style guides  evaluatie:  gebruikerstesten  expert reviews  metingen (bezoekers)  iteratief proces gebaseerd op metingen en testen waar de gebruiker centraal staat

11 UX DESIGN FRAMEWORK – ITERATIEF PROCES 11 waterfall iteratief

12 UX DESIGN FRAMEWORK – GEBRUIKERSMETINGEN 12

13 BENODIGDHEDEN 13 Sharpies of gelijkaardig (individueel aan te kopen): 1 met fijne punt 1 met ultra fijne punt voor details een tweetal grey markers voor schaduwen, buttons enz... een gele highligher verkrijgbaar bij of online via

14 BENODIGDHEDEN 14 Ander materiaal (zal ter beschikking zijn): herkleefbare lijm tippex postits schaar, papiersnijder steekkaarten papier...

15 EVALUATIE ECTS: “100% combinatie van permanente evaluatie, thuiswerk en/of project(en)”  vakinhoud is nagelnieuw; bijsturingen zullen vermoedelijk nodig zijn  concrete invulling zal afhangen van het verloop van het vak


Download ppt "User Experience Design Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google