De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

User Experience Design

Verwante presentaties


Presentatie over: "User Experience Design"— Transcript van de presentatie:

1 User Experience Design
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

2 DOELSTELLINGEN VAN DE CURSUS
Aantonen dat UX belangrijk is Beschrijven van een user design framework voor het ontwikkelen van interactieve toepassingen waar van begin tot eind de gebruiker centraal staat De gebruikers en hun doelen leren begrijpen via veldonderzoek, personas, use cases, card sorting en andere technieken Maken van goedkope wegwerpprototypes met het oog op frequente feedback door gebruikers Opstellen van usability indicatoren; uitvoeren van metingen en testen met A/B, SUS, heuristische evaluatie, gebruikerstesten... Leren kennen van interface design patronen met hun sterke en zwakke punten

3 WAAROM UX BELANGRIJK IS – BUSINESS GOALS
Doelen van interactieve toepassingen (app, website, software...): producten online verkopen publiek bereiken met een online campagne diensten en producten promoten via inschrijvingen voor een nieuwsbrief verzamelen tijd besparen (met b.v. nieuwe adminstratiesoftware) advertentie-inkomsten verzamelen (met b.v. een gratis toepassing of website) gebruikersinformatie verzamelen bijhorende product verkopen (b.v. iPod, microgolf) -> dit zijn de business goals

4 WAAROM UX BELANGRIJK IS – DE CONVERSIETRECHTER
Een bezoeker van b.v. een website doorloopt typisch vier stappen: gewaarwording (b.v. site bezoeken) interesse (b.v. producten bekijken) behoefte (b.v. product in winkelwagen plaatsen) actie (b.v. offectief overgaan tot de koop) Conversie: het aantal bezoekers dat effectief tot actie overgaat. Conversie maximaliseren = meer bezoekers (weinig invloed) + betere usability (veel invloed)

5 WAAROM UX BELANGRIJK IS
we geloven in een betere wereld usability is een boeiend en uitdagend onderwerp om ergernissen weg te werken betere usability = minder hindernissen + tevreden gebruikers minder hindernissen = betere conversie tevreden gebruikers = meer bezoekers meer bezoekers + betere conversie = business goals beter bereikt (= happy boss)

6 WAAROM UX BELANGRIJK IS

7 WAAROM UX BELANGRIJK IS
Apple iOS6 maps

8 WAAROM UX BELANGRIJK IS

9 UX DESIGN FRAMEWORK ISO framework

10 UX DESIGN FRAMEWORK gebruikerscontext: specificaties: ontwerp:
veldonderzoek persona’s, storyboards, ... specificaties: page tables business & user goals ontwerp: schetsen wireframes prototypes style guides evaluatie: gebruikerstesten expert reviews metingen (bezoekers) iteratief proces gebaseerd op metingen en testen waar de gebruiker centraal staat

11 UX DESIGN FRAMEWORK – ITERATIEF PROCES
waterfall iteratief

12 UX DESIGN FRAMEWORK – GEBRUIKERSMETINGEN

13 BENODIGDHEDEN Sharpies of gelijkaardig (individueel aan te kopen): 1 met fijne punt 1 met ultra fijne punt voor details een tweetal grey markers voor schaduwen, buttons enz... een gele highligher verkrijgbaar bij of online via

14 BENODIGDHEDEN Ander materiaal (zal ter beschikking zijn): herkleefbare lijm tippex postits schaar, papiersnijder steekkaarten papier ...

15 vakinhoud is nagelnieuw; bijsturingen zullen vermoedelijk nodig zijn
EVALUATIE ECTS: “100% combinatie van permanente evaluatie, thuiswerk en/of project(en)” vakinhoud is nagelnieuw; bijsturingen zullen vermoedelijk nodig zijn concrete invulling zal afhangen van het verloop van het vak Vorig jaar vooral gefocussed op algemene usabilityregels en de productie van wireframes met sotware als Axure, maar dat bleek slechts een beperkt succes; studenten bleven toch hangen in ontwerpcliches, in de technische aspecten van Axure en onbelangrijke zaken als lettertypes of preciese positionering. Ondertussen hebben we alletwee cursussen UX gevolgd, en is de aanpak veel wetenschappelijker en gestructureerder. Maar de totaal nieuwe inhoud betekent ook dat dit jaar een try-out is, waar heel wat bijsturing nodig zal zijn. Daarom is het moeilijk nu al in detail te beloven hoe we zullen evalueren, maar we zullen onze uiterste best doen hier op tijd en zo duidelijk mogelijk over te communiceren. Het wordt in elk geval een gemeenschappelijke ontdekkingstocht; feedback over goede en slechte zaken en suggesties zijn altijd welkom.


Download ppt "User Experience Design"

Verwante presentaties


Ads door Google