De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie, www.vig.be De actieve voedingsdriehoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie, www.vig.be De actieve voedingsdriehoek."— Transcript van de presentatie:

1 Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie, De actieve voedingsdriehoek

2 VOEDING Voedingsstoffen + energie –Behoefte afhankelijk van je leeftijd, je geslacht, je lengte & gewicht, je activiteiten, je gezondheidstoestand, … –Energieverdeling: macronutriënten (eiwitten, vetten, koolhydraten) –Micronutriënten: mineralen en sporenelementen, vitaminen –Voedingsvezels –water Voedingsmiddelen –3 basisprincipes evenwichtige voeding –8 groepen in de actieve voedingsdriehoek + lichaamsbeweging => complex!!!!!!

3 3 basisprincipes van een evenwichtige voeding EVENWICHT = de groepen van de voedingsdriehoek moeten in de juiste verhouding gebruikt worden VARIATIE = binnen elke groep moet gevarieerd gegeten worden  uit elke groep steeds hetzelfde eten leidt tot eenzijdige en onevenwichtige voeding GEMATIGDHEID = binnen 1 groep de praktische aanbevelingen respecteren  teveel is teveel

4 Voldoende bewegen kan op 2 manieren  Dagelijks minimaal 30 minuten lichaamsbeweging  Wist je dat 30 minuten per dag bewegen je al een gezondheidsvoordeel geeft ?  Bewegen wil niet zeggen je te pletter lopen, maar wandelen, rustig fietsen, de trap nemen i.p.v. de lift, laat de auto staan en neem de fiets, …. Dit is matig intensief bewegen.  Bouw voldoende beweging in in je dagelijkse levensstijl, op weg naar school of naar het werk, enz.  Minimum 3 keer per week een half uur sporten Breng je energie-inname en energieverbruik in evenwicht. Bewegen geeft je energie !

5 Wat bevindt zich in de watergroep? –water, koffie, thee, bouillon of een lichte soep, light frisdranken –toevoegingen van suiker, melk horen in de andere groepen thuis Waarom heb je de watergroep nodig? –water = onmisbaar voor ons lichaam Wat met andere dranken? –vruchtensap levert ook vit.C => fruitgroep –melk levert o.a. calcium en vit. B2 => melkproducten –groentesap, groentesoep leveren vit. en mineralen => groentegroep –frisdranken, alcoholische dranken, energiedranken leveren naast vocht enkel suiker en alcohol => restgroep Behoefte per dag? –1, 5 liter drinken in normale omstandigheden –meer drinken bij sport, warm weer, … (verhoogde transpiratie) Variatie –water heeft de voorkeur: afwisseling kan door koffie, …

6 Wat bevindt zich in de groep graanproducten en aardappelen? –aardappelen –graanproducten: brood, deegwaren, rijst, ontbijtgranen, bulghur,... Waarom heb je deze groep nodig? –aanbreng van de helft van de aanbevolen energiebehoefte via zetmeel –voedingsvezels, plantaardige eiwitten, vitamines en mineralen Waarop letten? –Voedingsvezels  volle graanproducten hebben de voorkeur –vetten: mogelijks onder verborgen vorm aanwezig Behoefte per dag? –3 à 5 stuks gekookte aardappelen –5 à 12 sneden (bruin) brood volkoren en vetarme producten hebben de voorkeur  volkoren en vetarme producten hebben de voorkeur

7 vezels helpen ons te beschermen tegen bepaalde types kanker b.v. dikke darmkanker betere darmtransit minder kans op constipatie (verstopping) vergroot het verzadigingsgevoel (vermageringsdieet!) verbetert het bloedsuikermetabolisme (diabetici !) gunstige invloed op cholesterolgehalte (vnl. fruit en groenten) Voedingsvezels komen van nature voor in plantaardige producten volle graanproducten - bruine broodsoorten - bruine rijst - volkoren deegwaren - volkoren ontbijtgranen aardappelen bij voorkeur gekookte aardappelen peulvruchten - tuinbonen - witte en bruine bonen - gedroogde erwten - linzen groenten bij voorkeur verse of diepvriesgroenten fruit bij voorkeur vers Voedingsvezels

8 Wat bevindt zich in de groentegroep? –verse groenten, diepvries groenten zonder room,... –blikgroenten, groentesoep, groentesap, groenten uit glas, diepvriesgroenten met room Waarom heb je de groentegroep nodig? –Koolhydraten, voedingsvezels, mineralen, vitamines, vocht Waarop letten? –toevoegingen van vet (bereidingsvet, room) –zout: groentesap, blikgroenten, groenten uit glas, groentesoep Behoefte per dag? –300 gram per dag –voorstel: 100 g rauwkost g bereide groenten Variatie –!!! I.f.v. vitamines en mineralen: verschillen qua groentesoort –TIP: groenten kan je bij elk eetmoment gebruiken

9 Wat bevindt zich in de fruitgroep? –Vers fruit, diepvries fruit, gedroogd fruit –blikfruit, vruchtenmoes, vruchtensap Waarom heb je de fruitgroep nodig? –Enkelvoudige koolhydraten, voedingsvezels, vitamines, mineralen, water Waarop letten? –Toevoegingen van vetstoffen en suiker –voedingsvezels: b.v. zeer laag in vruchtensap –fruit is geen groentevervanger –fruit eten bij warme maaltijd: ! groenten niet vergeten Behoefte per dag? –2 à 3 stuks vers fruit

10 Wat bevindt zich in de groep melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten? –magere en halfvolle melk, yoghurt, karnemelk, magere kaas –volle melk- en yoghurtproducten, chocomelk, gesuikerde karnemelk, vette kaassoorten –naar de restgroep: roomijs, sojadesserts zonder calciumverrijking Waarom heb je de groep melkproducten nodig? –belangrijkste bron van calcium –eiwitten –vitamine’s B: meer specifiek vitamine B2 Waarop letten? –Vetgehalte  kies voor magere of halfvolle producten –aanbreng van calcium en vitamine B2 Behoefte per dag? –3 - 4 glazen (halfvolle) melk = ml –1 - 2 sneden (magere) kaas = g

11 Wat bevindt zich in deze groep? –mager vlees, vis, peulvruchten, sojaproducten, eieren, mycoproteïne, noten –halfvette en vette vleessoorten, conserven op olie Waarom heb je deze groep nodig? –eiwitten –mineralen zoals ijzer en zink + vitamines Waarop letten? –vetgehalte: bron van verborgen vetten + toevoegingen –zoutgehalte: vleeswaren ! –bij het gebruik van vervangproducten: combinaties –peulvruchten (gedroogde erwten, bruine en witte bonen, linzen) niet verwarren met groenten Behoefte per dag? –100 g per dag is voldoende (niet geldig voor noten)

12 Wat bevindt zich in deze groep? –Smeervet: met verlaagd vetgehalte, minarine, margarine,(halfvolle) boter –Bereidingsvet: olie, margarine, boter, frituurolie, frituurvet Waarom heb je deze groep nodig? –energie –essentiële vetzuren –vetoplosbare vitamines: vit.A, D en E Waarop letten? –Producten rijk aan onverzadigde vetzuren hebben de voorkeur –gebruikte hoeveelheid: matigen Behoefte per dag? –Een mespunt smeervet per snede brood –1 eetlepel bereidingsvet per persoon

13 Wat bevindt zich in de restgroep? –Suikerrijke producten: frisdranken, confituur, suiker, energierijke dranken –vetrijke producten: chips, mayonaise, room, croissant –vetrijk + suikerrijk: choco, chocolade, koek en gebak, roomijs –producten met alcohol: bier, wijn, … –andere Heb je deze groep nodig? –NEEN = toemaatje welke je strikt genomen niet nodig hebt in een evenwichtige voeding –vaak onevenwichtige aanbreng van vetten en suikers met weinig tot geen vitamines, mineralen en voedingsvezels Behoefte per dag –TIP: beperk het gebruik uit deze groep tot 1 item per dag

14 VOEDINGSAANBEVELINGEN Voedingsaanbevelingen bij het algemene publiek koolhydraten: min. 55 en% –min. 50 en% meervoudige KH –toegevoegde suikers beperken vetten: max. 30 en% –max. 10 en% verzadigde vetzuren –Voorkeur onverzadigde vetzuren –max. 300 mg chol./dag eiwitten: ± 10 en% voedingsvezels – g / 1000 kcal = ± 30 g vezels / dag water: 1,5 liter drinken mineralen, vitamines: per leeftijd * Nationale Raad voor de Voeding, 1996 Voedingsaanbevelingen bij hart- en vaatziekten energie afh. Lichaamsgewicht vetten  koolhydraten  alcohol  natrium  lichaamsbeweging  stress beperken roken  bloeddruk  * consensus Belgian Lipid Club

15 Zichtbaar vetVerborgen vet vet (g)/100 gkcal/100 gvet (g)/100 gkcal/100 g olie bak- en braadvet boter margarine light-boter minarine smeervet met ver- laagd vetgehalte slagroom room 35% light-room (20% vet) roomijs , mager vlees vet vlees magere vleeswaren vette vleeswaren kaas, 20+ (light) kaas, 45+ magere melk volle melk chips chocolade croissant koek en gebak ,1 3, Gemiddelde energie-aanbeveling voor volwassen: ± 2000 kcal/dag (*) Gemiddelde aanbeveling voor vetten voor volwassenen: 60 – 70 g vet/dag Vetten Hoeveel vet bevat een voedingsmiddel ?

16  VERZADIGDE vetzuren kunnen het bloedcholesterolgehalte doen verhogen (  )  vooral van dierlijke oorsprong: in vlees, volle zuivel, boter  van plantaardige oorsprong: in geharde plantaardige vetten Waarop letten ? magere vleessoorten en zuivelproducten krijgen de voorkeur verborgen, verzadigde vetzuren (bv. in snacks, koekjes, …)  ONVERZADIGDE vetzuren (enkelvoudig en meervoudig) kunnen het bloedcholesterolgehalte doen verlagen (  )  vooral van plantaardige oorsprong: in oliën, margarine en minarine rijk aan onverzadigde vetzuren  van dierlijke oorsprong: in vis Waarop letten ? eet twee maal per week vis welke soort vet je ook gebruikt, altijd zuinig gebruiken Welke soort vet bevat een voedingsmiddel ?

17 TIPS 5 voedingstips Eet gevarieerd Eet veel groenten, fruit, aardappelen en volle graanproducten Matig het gebruik van vlees, vet, suiker en zout Drink veel water en melkproducten Eet regelmatig en niet meer dan 5 x per dag 5 gezondheidstips Neem voldoende maal’tijd’ Was steeds je handen voor je eet of eten bereidt Lees de verpakkingen Hou je gewicht op het juiste peil Neem regelmatig lichaamsbeweging


Download ppt "Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie, www.vig.be De actieve voedingsdriehoek."

Verwante presentaties


Ads door Google