De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden. Deze blokkade duurde tot.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden. Deze blokkade duurde tot."— Transcript van de presentatie:

1

2 Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden. Deze blokkade duurde tot In 1809 vond er een Britse inval in Zeeland plaats de zgn Walcherenexpeditie. Het doel van de Britse expeditie was om het Franse eskader in Vlissingen te veroveren. Daarnaast waren de Britten van plan om Antwerpen in te nemen. Sinds de Belgische Opstand van 1830 liep de toegang tot de Antwerpse haven weer via, vanuit Belgisch perspectief gezien, buitenlands grondgebied. In het Verdrag van Londen van 1839, waarin Nederland de Belgische onafhankelijkheid erkende, werd daarom in artikel IX vastgelegd dat Nederland de vrije doorvaart diende te garanderen tussen de Noordzee en de haven van Antwerpen over de Westerschelde. Tussen Nederland en België bestaan sindsdien wrijvingen over de kosten (en sinds de jaren zeventig ook over milieuaspecten) van het verdiepen en verbreden van de toegang tot de Antwerpse haven.val van Antwerpen1585 Noordelijke Nederlanden1792WalcherenexpeditieBelgische Opstand 1830Verdrag van Londen van 1839zeventig In oktober en november 1944, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, was de Westerschelde het toneel van zware gevechten. De stad Antwerpen was in september 1944 door Britse troepen bevrijd en vrijwel onbeschadigd in handen van de geallieerden gevallen. De Westerschelde en daarmee de toegang tot de haven was echter nog in handen van Duitse troepen. Na de strijd kwam op 28 november 1944 het eerste geallieerde scheepvaartkonvooi in Antwerpen aan.1944Tweede Wereldoorlogzware gevechten Sinds 2003 is de Westerscheldetunnel geopend. Voor die tijd waren er twee autoveerdiensten tussen Kruiningen en Perkpolder en tussen Vlissingen en Breskens.Westerscheldetunnel Geschiedenis En Kaart

3 Breskens

4 Vlissingen

5 Breskens

6 Sloehaven

7 Haven Vlissingen

8 Borssele

9 Avondluchten

10 Breskens

11 Vlissingen

12 Driemaster

13 Hansweert

14 Op Weg Naar Antwerpen

15 Walradartoren

16 Anker op de Dijk

17 Achter de Dijk

18 Ellewoutsdijk in gang Tunnel

19 DOW Terneuzen

20 Westerschelde Tunnel

21 Ingang Tunnel Terneuzen

22 Terneuzen

23 Terneuzen West buitenhaven

24 Bulk overslag in de Put

25 Schelde bij Terneuzen

26 De Griete

27 De Paal

28 MSC Beatrice 366 meters Lang / 52 meters Breedte / 67 meters Hoogte containers. De eerste grootste schip op de Westerschelde 06 April 2010

29 Zeedorp

30 Saeftinghe

31 Radartoren bij Bath

32 Schip bij Bath

33 Scheepvaart op de Schelde

34 Kerncentrale bij Doel

35 MSC Natalia

36 Haven Prosperpolder

37 Doel Kerncentrale

38 Schelde bij Antwerpen

39 Container haven Antwerpen

40 Astrid Tweemaster

41 Ondergaande Zon

42 Antwerpen Haven

43 Antwerpen Linkeroever Einde


Download ppt "Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden. Deze blokkade duurde tot."

Verwante presentaties


Ads door Google