De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PROGRAMMA VAKDOCENTEN Terugkijken naar de tussenliggende periode. Bèta mentalitymodel Niveau 4 mbo, de kern Praktijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PROGRAMMA VAKDOCENTEN Terugkijken naar de tussenliggende periode. Bèta mentalitymodel Niveau 4 mbo, de kern Praktijk."— Transcript van de presentatie:

1 PROGRAMMA VAKDOCENTEN Terugkijken naar de tussenliggende periode. Bèta mentalitymodel Niveau 4 mbo, de kern Praktijk

2 tussen de bijeenkomst van 29/30 oktober en 19/20 november op eigen locatie collega’s informeren over LOB in de lessen en techniekpromotie voeren van loopbaandialogen met leerlingen in vaklessen en/of lesopdrachten met oriëntatie op de wereld en beroepen van techniek op niveau IV

3 Train de trainer: resultaten gesprekken afgelopen periode vakdocent, mentor, decaan, sl ouder mbo regio ondernemers

4 VAN VOORLICHTEN NAAR ERVAREN Afstemming samenwerking met MBO Kies 3 aandachtspunten/tips die als vakdocent belangrijk vindt en werk van wil maken de komende 3 maanden Welke doelen stel je en wat moeten de resultaten zijn? Wat regel je met het MBO? Met wie ga je in gesprek?

5 BÈTA MENTALITEITEN Niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde aspecten van techniek: carrière bèta’s carrière bèta’s geïnteresseerde generalisten geïnteresseerde generalisten concrete bèta's concrete bèta's non–bèta's non–bèta's

6 WERVINGSPORTFOLIO MIDDELENMIX

7 SOCIALE MILIEUS Nederlandse samenleving achttal consistente sociale milieus met overeenkomstige waardenprofielen Traditionele burgerij (16%) Gemaksgeoriënteerden (10%) Moderne burgerij (22%) Nieuwe conservatieven (8%) Kosmopolieten (10%) Opwaarts mobielen (13%) Postmaterialisten (10%) Postmoderne hedonisten (11%)

8

9 BÈTAMENTALITY-GROEPEN De Carrière Bèta Status en goede carrièremogelijkheden goed salaris bij exacte onderwijs school vrij saai en ouderwets maar dankzij bovenstaande (extrinsieke) perspectieven eventueel wel toekomst bètatechniek kiest. De Geïnteresseerde Generalist niet perse saai maar liever bezig met maatschappelijke zaken leven." zelfontplooiing, een leuke en dynamische omgeving en het helpen van mensen vaak onvoldoende terug in bètatechnische omgeving. De Concrete Bèta "Ik kan het, ik wil het en ik vind het interessant." enthousiaste jongere die nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen en graag het hoe en waarom wil weten in de breedste zin van het woord; van apparaat tot mens en van natuur tot dier. De Non Bèta De Non Bèta kan het niet en wil het niet uitgesproken hekel aan exact onderwijs. sluiten toekomst in deze richting uit. 9Het bètatalent van de pabostudent

10 VIJF DIMENSIES HOUDING VAN JONGEREN TEN OPZICHTE VAN…… houding en toekomstbeeld mens- en maatschappijgerichtheid praktische instelling technische interesse statusgerichtheid Elk van de Mentality- segmenten of ‘types’ unieke combinatie eigenschappen.

11 De 7 werelden van techniek: technologie is overal WATER, ENERGIE EN NATUUR VOEDING & VITALITEIT LIFESTYLE & DESIGN ENERGIE & NATUUR MOBILITEIT EN RUIMTE MARKET & MONEY SCIENCE & EXPLORATION

12 NIVEAU 4 MBO, DE KERN VMBO-G&T x x x complete handelingscyclus, inclusief reflecteren op handelen van anderen werkt zelfstandig, ondernemend leerlingen en personeel school maanden plant gecombineerde taken orienterend, verkennend, productief kennis van feiten en methoden, toepassen van kennis op concrete situaties transfer in dynamische context kan voorstellen doen voor verandering transfer in intersectorale context MBO 4 gespecialiseerd vakman middenmanagement van een klein bedrijf ondernemer MKB verantwoordelijk voor 1 of meer teams, projecten of het bedrijf werkt zelfstandig op basis van mandaat / eigen initiatief alle medewerkers en regio-bedrijfscontacten maanden combineert en coördineert taken procedures aanpassen en verbeteren kennis van feiten, methoden en principes; kan argumenten opstellen / analyseren; kan kennis en vaardigheid overdragen transfer in situaties met complexe / onvoorspelbare factoren kan mede richting geven bij veranderingen, kan veranderingen initiëren, kan ideeën voor veranderingen aandragen vanuit de praktijk / uitvoering transfer binnen context van de sector CONTEXT CRITERIUM GROEI-ASPECT verantwoordelijkheid rollen verantwoordelij kheid zelfstandigheid reikwijdte publiek tijdshorizon complexiteit werk procedures kennis en inzicht transfer ambiguïteit veranderen bereik

13 OPDRACHT MAKEN LOB IN VAKLES 2 tallen Bronnen: Pso ideeën techniek Websites, zie ga naar opbrengsten, kies LOB en TECHNIEK siteswww.aps.nl/lobfriesland Extra opdrachten uit methode Maak volledige instructie les naar keuze, formuleer 4 verschillende opdrachten voor elke bèta mentalitygroep Presenteer.

14 In de les Waarom je het moet doen Wat je moet doen Hoe je het moet aanpakken Bij wie of waar kun je Hulp krijgen Hoeveel tijd krijg je Wat gebeurt er met de Uitkomst Wat doe je als je Klaar bent AAN HET WERK……

15 WAAR LOOP JE WARM VOOR? In gesprek met elkaar over die onderwerpen binnen je vak waar jij warm voor loopt 2*2 Neem de bol van Kuipers Welke vragen doen er voor jou toe? Stel elkaar uit elk van de 5 loopbaancompetenties 1 vraag

16 WAAR LOOPT MIJN LL. WARM VOOR In gesprek met je leerlingen over die onderwerpen binnen je vak waar ze warm voor lopen. 2*2 Neem de bol van Kuipers Welke vragen doen er voor jou toe?

17 cursus beginnende decanen 2012

18 HUISWERK Train de trainer : 1. Afspraken maken, afstemming regelen met mbo 2. Uitwerking lesopdrachten met 4 bèta mentality categorieën mailen 3. Collega’s op school opdracht lob in de vakles laten ontwerpen en uitvoeren m.b.v. bèta mentalitymodel 4. Bedrijf in regio bezoeken met niveau IV functies m.b.v. mbo


Download ppt "PROGRAMMA VAKDOCENTEN Terugkijken naar de tussenliggende periode. Bèta mentalitymodel Niveau 4 mbo, de kern Praktijk."

Verwante presentaties


Ads door Google