De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg. 49 4.1 Geluid Voorbeeld 1: We horen een luide knal. Voorbeeld 2: Ja, het geluid laat glas zo hard trillen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg. 49 4.1 Geluid Voorbeeld 1: We horen een luide knal. Voorbeeld 2: Ja, het geluid laat glas zo hard trillen."— Transcript van de presentatie:

1 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg Geluid Voorbeeld 1: We horen een luide knal. Voorbeeld 2: Ja, het geluid laat glas zo hard trillen dat het stukspringt. Voorbeeld 3: Vleermuizen maken ultrasone geluiden. (Dit zijn geluiden dat de mens niet kan horen!) Deze trillingen botsen tegen voorwerpen en kaatsen terug. Vleermuizen ‘horen’ waar de voorwerpen zich bevinden. Geluiden ontstaan door trillende voorwerpen. Deze trillingen zetten zich voort door een middenstof.

2 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg Geluid Experiment: Wat is geluid? Wat doet een klankkast onder invloed van geluid? Wat doet een voorwerp onder invloed van geluid? Waarneming: Als je de stemvork in je hand houdt en aanslaat, dan: - -Hoor je weinig - -Voel je de stemvork wel trillen Als je de stemvork op de klankkast zet en aanslaat, dan: - -Hoor je veel - -Voel je de klankast wel trillen ………… … ………… ……………….…

3 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg Geluid Experiment: Wat is geluid? Wat doet een klankkast onder invloed van geluid? Wat doet een voorwerp onder invloed van geluid? Waarneming: Als je 2 stemvorken op 2 verschillende klankkasten plaatst en één ervan aanslaat, dan: - -Hoor je de eerste stemvork luid - -Hoor je de tweede stemvork luid/stil - -Voel je de eerste stemvork-klankkast wel trillen - -Voel je de tweede stemvork-klankkast wel trillen … … ………… ………… Verklaring: Trillingen kunnen zich door de lucht verplaatsen en andere voorwerpen doen meetrillen. Dit noemen we resonantie!

4 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg Geluid Wat trillingen verplaatst, noemen we de middenstof. Het meetrillen noemen we resontantie. Geluid wordt veroorzaakt door trillende voorwerpen, hierdoor ontstaan geluidsgolven. Kenmerken geluidsgolven : - - Frequentie is het aantal trillingen en wordt per seconde uitgedrukt in hertz (Hz) - - Intensiteit is de geluidssterkte en wordt uitgedrukt in decibel (dB) ………… ………… … ……………

5 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg Geluid Opmerkingen - -De gevoeligheid voor geluid neemt af met de leeftijd. - -Vanaf 90 dB is geluid schadelijk. - -De ultrasone trillingen die vleermuizen waarnemen, kunnen wij niet waarnemen en zijn voor ons geen geluid. - -Trillingen moeten zich door een middenstof kunnen verplaatsen: lucht, water of vaste stoffen. - -In alle vorige voorbeelden is de middenstof: lucht. - -Voorbeeld van geluid voortgeplant door water: dolfijnen communiceren vaste stof: telefoonlijn dolfijnen

6 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg Geluid Geluiden worden door een trillend voorwerp veroorzaakt. Een trilling is enkel geluid als het door het orgnaisme kan worden waargenomen. Geluid plant zich voort door lucht, water of vaste stoffen.

7 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen A) uitwendig oor B) middenoor C) inwendig oor 4. Horen Pg Het menselijk oor

8 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen gehoorgang Kleine insecten + stofdeeltjes tegenhouden oorsmeerkliertje 4 haartjes Trommelvlies soepel houden + stof vasthouden 5 trommelvlies Meetrillen met geluidsbron (= resonantie) 4.2 Het menselijk oor pg Het uitwendige oor (lucht) oorschelp Trillingen opvangen en naar gehoorgang leiden

9 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen hamer aambeeld stijgbeugel buis van Eustachius 3 gehoorbeentjes 4.2 Het menselijk oor pg Het middenoor (vast)

10 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4.2 Het menselijk oor pg Het middenoor (vast) Wat is de functie van de 3 gehoorbeentjes? Hoe kan je oorpijn tijdens het stijgen of dalen in een vliegtuig, voorkomen? Wat doet de buis van Eustachius als je kauwt of slikt? Formuleer de functie van de buis van Eustachius.buis van Eustachius Trillingen doorgeven + versterken Slikken Ze gaat open. Werkt drukverschillen weg tussen de lucht in het middenoor en de lucht aan de buitenkant van het trommelvlies.

11 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4.2 Het menselijk oor pg Het middenoor (vast) Opmerking: Volgende delen behoren niet tot het middenoor: TV: OV: RV: trommelvlies Ovaal venster Rond venster

12 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Halfcirkelvormig kanaal slakkenhuis ovaal blaasje rond blaasje evenwichtszenuw 4.2 Het menselijk oor pg Het binnenoor (vloeistof) Functie van het slakkenhuis: Functie van het ovale en ronde blaasje en de drie halfcirkelvormige kanalen: horen evenwicht 6gehoorzenuw

13 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Uitwendig oormiddenoorbinnenoor   oorschelp   gehoorgang   haartjes   smeerklieren   hamer   aambeeld   stijgbeugel trommelvlies Ronde venster ovale venster   3 halfcirkelvormige kanalen Gasvormige middenstof vaste middenstof vloeibare middenstof vangt trillingen op en biedt bescherming geleidt trillingenvangt trillingen op buis van Eustachius Evenwichtszenuw gehoorzenuw ovaal blaasje rond blaasje = evenwichtszintuig   slakkenhuis met orgaan Corti = gehoorzintuig Het oor: samengevat

14 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen zintuigcellen met wimpers basaal membraan dekmembraan 4.3 Werking pg Het lichaam van Corti 1 2 3

15 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Werking slakkenhuis. 4.3 Werking pg. 54 Trillingen bereiken het trommelvlies dat begint mee te trillen. Deze trillingen worden door de gehoorbeentjes doorgegeven aan het ovale venster. De vloeistof in het slakkenhuis beweegt mee en het ronde venster trilt mee. Het heen en weer bewegen van de vloeistof doet het basaal membraan meetrillen. De zintuigcellen worden geprikkeld en doen impulsen ontstaan in de gehoorzenuw.

16 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen geluidsbron luchttrillingen Oorschelp (opvangen trillingen) gehoorgang Trommelvlies trilt mee (=resonantie) 3 gehoorbeentjes trillen mee schema werking pg. 55

17 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen ovale venster trilt mee vloeistof van slakkenhuis beweegt mee Ovale venster ronde venster schema werking pg. 55

18 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Vloeistof van slakkenhuis beweegt mee Basaal membraan trilt mee Wimpers worden tegen dekmembraan gebogen, daardoor worden zintuigcellen geprikkeld. Basaal membraan dekmembraan voorhofstrap trommeltrap schema werking pg. 55

19 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Er ontstaan impulsen in gehoorzenuw Gehoorzenuw stuurt impulsen naar hersenen De hersenen (het gehoorcentrum) Wij horen Opmerking: Een geluid kan je enkel lokaliseren als je met 2 oren hoort. = stereofonisch horen schema werking pg. 55

20 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen oorschelp gehoorgang trommelvlies trommeltrap middentrap trommeltrap ovale venster ronde venster rondblaasje Ovaal blaasje schema werking pg. 55

21 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Waardoor kan het gehoororgaan worden beschadigd? 1. te sterke geluiden te luide muziek machines in de industrie 2. oorsmeerproppen gezond beschadigd te diepe reiniging met wattenstaafjes 3. middenoorontsteking Infectie van luchtwegen breidt zich uit via de buis van Eustachius 4. erfelijke aandoeningen middenoorhardhorendheid verbening (= hard worden) van het ovale venster doofheid Opmerking pg. 56

22 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen evenwichtszenuw gehoorzenuw slakkenhuis Halfcirkelvormige kanalen kanaalverbreding halfcirkelvormige kanalen: ampullaorgaan Ronde en ovale blaasje: statolietorgaan(positiezin) (rotatiezin) 4.4 Menselijk evenwicht pg Bouw

23 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen statolietorgaanampullaorgaan Zintuigcellen met wimpers Gelatineus membraan kalksteentjes Gelatineus membraan Zintuigcellen met wimpers Zenuwvezel Menselijk evenwicht pg Bouw

24 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Ronde blaasje Ovale blaasje evenwichtsorganen Ligt in 3 vlakken loodrecht op elkaar 3 halfcirkelvormige kanalen 4.4 Menselijk evenwicht pg. 58 Extra: Naargelang de stand van het hoofd gaan de steentjes op een andere manier aan de zintuigharen trekken of er druk op uitoefenen. De hersenen krijgen op die manier info over de stand van je hoofd Bouw

25 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen Je hebt wellicht als eens je evenwicht verloren? Je kan je evenwicht verliezen als je: 1. 1.stilstaat: gebeurt in de 2. 2.beweegt: gebeurt in de 4.4 Menselijk evenwicht pg werking A) Inleiding positiezinblaasjes rotatiezinkanaaltjes

26 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen B) Werking van de blaasjes = statolietorgaan Als je iets omhoog gooit valt het terug naar beneden. Verklaring: 1. 1.Als je rechtop staat 2. 2.Als je een andere stand inneemt: Werkt o.i.v. zwaartekracht 4.4 Menselijk evenwicht pg werking De steentjes drukken met gelijke kracht op het gelatineus membraan. De kracht waarmee de steentjes op het gelatineus membraan drukken, neemt af.

27 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen C) Werking van het ampullaorgaan Je zit in een auto en die remt plots. Verklaring: 1. 1.Bij het bewegen: 2. 2.Bij het stoppen: Verandering van beweging of rusttoestand 4.4 Menselijk evenwicht pg werking Je beweegt vooruit. beweegt de vloeistof vertraagd mee. stopt de vloeistof vertraagd.

28 P. Feys - Sint – Jorisschool Menen In ovaal en rond blaasje verbreding v/d halfcirkelvormige kanalen Principe steunt op zwaartekracht : werkt in op kalksteentjes Kalksteentjes drukken/trekken op het gelatineus membraan Zintuigcellen met wimpers registreren de stand van het lichaam Impulsen in de evenwichtszenuw Vertraagde beweging van de vloeistof in de zintuigcellen De wimpers van de zintuigcellen registreren deze vertraagde beweging StilstaanBewegen Hersenen: evenwichtscentrum Bewaren van evenwicht als je stilstaat Impulsen in de evenwichtszenuw Hersenen: evenwichtscentrum Bewaren van evenwicht als je beweegt


Download ppt "P. Feys - Sint – Jorisschool Menen 4. Horen Pg. 49 4.1 Geluid Voorbeeld 1: We horen een luide knal. Voorbeeld 2: Ja, het geluid laat glas zo hard trillen."

Verwante presentaties


Ads door Google