De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

METEN & TESTEN Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "METEN & TESTEN Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014."— Transcript van de presentatie:

1 METEN & TESTEN Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

2 UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER

3 USABILITY METEN 3 Nodig: meetbaar objectief (business goal) nodig, en hypotheses rond UX attributes waarmee je denkt dit objectief positief te beïnvloeden. Voorbeeld business goal (immosite): contacteren eigenaar voor info of bezoek Voorbeeld UX attributen: mogelijkheid huizen te vergelijken mogelijkheid van virtuele rondleiding eenvoudige manier om huizen te zoeken

4 USABILITY METEN 4 Volgende stap is het plannen van een aantal activiteiten op de hypotheses, en controleren of de usability verbeterd is. -> maar hoe meet je usability?

5 USABILITY METEN 5 ISO definitie: "de mate waarin een product kan gebruikt worden door specifieke gebruikers om specifieke doelen te bereiken met effectiviteit, efficientie en tevredenheid in een specifieke gebruikscontext“ effectiviteit: nauwkeurigheid en volledigheid waarmee gebruikers hun doelen bereiken (kunnen ze hun taken uitvoeren?) efficiëntie: nauwkeurigheid en volledigheid in relatie tot de gebruikte middelen (hoeveel moeite, b.v. tijd, heeft het gekost?) tevredenheid: vrijheid van ongemakken, en positieve instelling naar het gebruik van het systeem (hoe voelden ze zich achteraf) -> drie componenten, moeten alledrie gemeten kunnen worden

6 USABILITY METEN – EFFECTIVITEIT 6

7 7

8 USABILITY METEN – EFFICIENTIE 8 Efficientie meten: de gemiddelde tijd om een taak te volbrengen aantal kliks om een taak te volbrengen tijd nodig om fouten te herstellen tijd nodig om een taak te volbrengen vergeleken met een expert aantal fouten tegengekomen...

9 USABILITY METEN – TEVREDENHEID 9 Tevredenheid meten: gemiddelden van een vragenlijst ratio van + en - aantal gebruikers dat het zou aanbevelen aan een vriend customer ratings % gebruikers dat het makkelijker vindt te gebruiken dan de site van een concurrent... -> belangrijkste methode: SUS test (System Usability Scale)

10 USABILITY METEN – TEVREDENHEID – SUS 10 gebaseerd op 10 vaste vragen, score 1 tot 5 oneven vragen zijn positief geformuleerd, oneven vragen negatief berekening: score oneven vragen = score -1; score even vragen = 5 – score; dan alles optellen (maximum 40) en x2.5 (maximum 100) SUS correleert erg sterk met andere soorten testen, en het blijkt een van de sterkste testen te zijn er is ook veel vergelijkende data online te vinden grafiek met percentielen: de mediaan ligt op een SUS score van 68

11 USABILITY METEN – TEVREDENHEID – ANDERE 11 er zijn nog massa’s andere manieren om tevredenheid te meten; het belangrijkste is dat het gemeten wordt

12 USABILITY VISUALISATIE 12 de laatste stap is het visualiseren en opvolgen van de testresultaten in opeenvolgende releases

13 USABILITY VISUALISATIE 13 mogelijke visualisatie van resultaten in opeenvolgende releases

14 A/B testen 14 Vergelijk twee versies met random toegewezen bezoekers. Tips: varieer best slechts 1 parameter per A/B test laat dezelfde gebruiker telkens dezelfde versie zien (meet ook gewenning) meet niet alleen clicks maar ook alle stappen erna. Meet enkel globale usability, niet effectiviteit, efficiëntie of tevredenheid apart

15 USABILITY INSPECTIES EN TESTEN 15 Er zijn grofweg twee soorten testen: -usability inspectie, zonder specifieke taken, veelal door experts -usability testen, met specifieke taken, veelal door gewone gebruikers

16 USABILITY INSPECTIE – EXPERT REVIEW 16 Beoordeling door 3 tot 5 experts. Voordelen: snel uit te voeren evidente fouten snel gevonden Nadelen: experts zijn soms moeilijk te vinden houdt geen rekening met gedrag van echte gebruikers vaak teveel focus op zaken die experts belangrijk vinden (layout details of design)

17 USABILITY INSPECTIE – EXPERT REVIEW – JACOB NIELSEN HEURISTICS 17 Belangrijk hulpmiddel voor expert reviews; set van tien vuistregels in 1990 opgesteld door guru Jacob Nielsen 1.Visibility of system status 2.Match between system and the real world 3.User control and freedom 4.Consistency and standards 5.Error prevention 6.Recognition rather than recall 7.Flexibility and efficiency of use 8.Aesthetic and minimalist design 9.Help users recognize, diagnose, and recover from errors 10.Help and documentation Uitleg op nngroup.com of usabilityfirst.comnngroup.comusabilityfirst.com

18 USABILITY TESTEN 18 -> laat een set voorgedefineerde taken uitvoeren -> kan op eendert welk type prototype uitgevoerd worden -> min 5 deelnemers (meer voor complexe / kritische toepassingen), moderator en observer -> je hebt echt geen eenrichtingsspiegels, UX lab, sceen recording software enz... nodig -> geef duidelijke instructies, stel open vragen -> bovenal: behoud op elk moment je pokerface!


Download ppt "METEN & TESTEN Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google