De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop: Training geven Hoe organiseer je een training? Hoe wil je en kun je op de groep overkomen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop: Training geven Hoe organiseer je een training? Hoe wil je en kun je op de groep overkomen?"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop: Training geven Hoe organiseer je een training? Hoe wil je en kun je op de groep overkomen?

2 Intro

3 Even voorstellen ERVARING ALS SPELER HTCE PSV Tegenbosch EMHC Den Bosch HCE SUCCESSEN ALS SPELER 2 Landstitels 2 verliezend finalist 3 Europese titels ERVARING ALS TRAINER/COACH JEUGD & SENIOREN PSV Tegenbosch HC Basko EMHC HC Tilburg Rheydter SV (D) HC Nuenen & MHC MEP HC Den Bosch HC Eindhoven TMHC Forward SUCCESSEN ALS TRAINER/COACH 2 promoties (OK/HK) 1x Zuid-Nederlands kampioen 2x PO voor promotie naar HK

4 Waarom ben je hier?  Wat verwacht je van vandaag?  Wat hoop je dat we vandaag met elkaar bespreken?  Wat wil jij vandaag van mij te horen krijgen?  Als de workshop voorbij is, wat hoop je dan te hebben geleerd?  Etc.

5 Programma  Filmpjes  Discussies  Enkele uitgangspunten voor geven van training  Opdrachten  Praktijk (2x als het weer het toelaat)  Kenmerken van een organisatie van een training  Gedragsregels voor een trainer  Vragen

6 Maar eerst even dit…  Het is irritant als kinderen niet luisteren?  Vervelend als een oefening weer moet worden uitgelegd?  Steeds weer diezelfde technische aanwijzingen geven  Dat er altijd kinderen zijn die vragen stellen, ook al leg je alles in jouw ogen perfect en gedetailleerd uit?  Jonge kinderen zijn snel afgeleid?  Kinderen kletsen veel met elkaar tijdens de training?  … etc.

7 PRAKTIJK Jullie gaan naar buiten en krijgen achter elkaar 10 minuten training van respectievelijk… 1. Daan, 2. Djordy & 3. Hidde

8 Introductiefilm Zo gaat het vaker dan je wellicht zou denken…

9 Filmpje: “Kijk eens hier naar”

10 Of… kijk hier eens naar!

11 Filmpje: “Organisatie van training?”

12 Training geven

13 Wat betekent training geven? Welk effect moet het trainen hebben? Welk effect moet een oefening hebben? Welk effect wil jij op je de speelsters/spelers en het team hebben?

14 Filmpjes Film: oefeningen (1) Wat valt je hierbij op als het om effect gaat?

15 Film: “mindere voorbeelden van training geven voor presentatie

16 Wat ontbreekt hier volgens jou?  …?

17 3 basis uitgangspunten training geven  Leereffect:  of beter, ervaringseffect  Rode wangen:  intensief  Balcontacten:  heeeel eeeerrrrg veeeel

18 Maken van oefeningen

19 Opdracht 1: Hoe maak je deze oefeningen op een zeer eenvoudige manier intensiever (en voldoen aan de drie basis uitganspunten)?

20 Een hele eenvoudige oplossing! Splits de groep in kleinere groepjes en laat ze hetzelfde doen

21 Alternatieven! Of maak een circuit resp. een oefening terug

22 De 2 eenvoudigste manieren om training intensief te maken  Groep splitsen  Oefeningen heen en weer maken  2 personen dezelfde oefening in spiegelbeeld laten doen  Spelvormen (vergroot het leervermogen)

23 Filmpjes van oefeningen Let hier op het effect!

24 Filmpje: goede voorbeelden van training geven voor presentatie

25 Ontwikkelen van Technische vaardigheden

26 Techniek?  Hoe zat het ook alweer met die drie uitgangspunten waaraan een training moet voldoen  Waarom de focus op technische ontwikkeling bij de jeugd (vooral Jongste Jeugd t/m C-teams)

27 TECHNIEK, TECHNIEK, TECHNIEK…

28 Basistechnieken  De algemene basistechnieken?  Stoppen/aannemen  Drijven  Push  Schuifslag  Flats  Slag  Afgeleiden daarvan zijn, bijv.:  Short grip slag  Slap-shot  ?...?  Andere essentiële technieken?  Forehand/Backhand  Dribbels  Afgeleiden daarvan zijn, bijv.:  V-tje  Dummy  Trappetje  Lift  3-D technieken  Etc…

29 Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (1)  Bedenk het volgende  Iedereen is uniek  Niemand doet iets een tweede keer exact (100%) hetzelfde  Beeldspraak/metaforen helpen kinderen visualiseren en adapteren

30 Voorbeeld metafoor Lage Backhandslag

31 Voorbeeld metafoor Aannemen: “afdakje maken”

32 Voorbeeld metafoor Opstelling zaalhockey

33 Voorbeeld metafoor Bommetje (?)

34 Voorbeeld metafoor Open en gesloten luiken (?)

35  Bedenk bij het aanleren  Motorische voorkeuren  Gebruik verschillende situaties  Herhaal  Ieder kind past bewegingen aan naar zijn motorische voorkeuren Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (2)

36  Heb een extern gerichte focus  Richt je op het resultaat van de beweging  Het rendement is van belang  Niet perse de beweging zelf Voorwaarden bij het aanleren van (basis)technieken (3)

37 VOORBEELD: de flats Filmpje: “de flats”

38 PRAKTIJK Buiten gaan we even met de basistechnieken bezig en kijken en ervaren waar we op kunnen letten en welke aanwijzingen we geven.

39 Technische filmpjes  Filmpjes (nu al) beschikbaar op Dropbox  Push & Schuifslag  Flats  De lange slag  Aanleren backhand aanname  Gripdefending

40 Gedrag als trainer

41 Welk gedrag verwacht je van een trainer? ………………

42 Algemene ideeën (1)  Je bent trainer voor alle kinderen in je team  Actieve rol  loop rond  geef aanwijzingen  stimuleer

43 Algemene ideeën (2)  Stel zoveel mogelijk vragen  Zet aan het denken  Zelf tot oplossing komen is sterker dan antwoord krijgen  Ervaringsgericht training geven  Praatje – Plaatje – Daadje  Bedenk wel dat ze jou niet letterlijk hoeven te kopiëren  Mensen verschillen in motorische voorkeuren

44 INTERMEZZO: Waar kun je rekening mee houden met uitleg en training geven?  Stand van de zon  Richting van de wind  Je eigen lengte  Hoever draagt je stem  Jouw persoonlijkheid en stijl

45  Start op tijd met de kinderen die er al zijn  Geef training in trainingskleren  Zorg voor een veilige omgeving  Accepteer geen onveilig gedrag  Je bent trainer en geen hockeyer  Blijf observeren  Blijf betrokken  Beperk het zelf meedoen (wissel dan wel af en maak er geen show van) Algemene ideeën (3)

46  Bereid je training voor  Werk ze uit op papier (belangrijk voor evaluaties)  Maak notities tijdens trainingen van spelers  Gemakkelijk voor evaluatieformulier van het team  Geeft informatie over ontwikkeling  Organiseer je training Algemene ideeën (4)

47 Organisatie van een training

48 Organisatie van je training Waar moet je opletten met het maken van een training? Wat is jouw uitgangspunt voor het maken van een training?

49  Zoveel mogelijk staat al opgesteld  Met 1 opstelling meerdere oefeningen doen  Weinig verschuiving van pionnen nodig hebben  Makkelijke overgangen van de ene oefening naar de volgende  Korte wachttijden tussen oefeningen  Veel spelers tegelijkertijd bezig (minimaal ¼) Kenmerken van een goed georganiseerde training (1)

50  Hoe prachtiger verzonnen, vaak hoe moeilijker de oefeningen is  Kopiëren eigen training heeft veel beperkingen  Je bent verder in je ontwikkeling (als het goed is)  Oefenstof sluit (misschien) niet aan  Snel verlies van aandacht bij te moeilijke oefening  Oefeningen eenvoudig houden (maximaal 3 schijven bij Jongste Jeugd) Kenmerken van een goed georganiseerde training (2)

51 Wegen naar informatie

52 Kennisbank HC Nuenen  Via de website:  Diverse presentaties  Uitgewerkte trainingen of trainingsoefeningen  Etc.  Via Dropbox  Gemeenschappelijk deel  Filmpjes over:  Basistechnieken  Technieken  Trainingsvormen  Hockey technisch ontwikkelingsplan in de maak

53 Kennisbank Extern

54 Spreuk van de dag Voor de coaches onder ons… The most succesfull people…, …are the people who are willing to fail the most

55 VRAGEN????

56 EIND

57 Voorbeeld van een volledige uitgewerkte training op 1/8 veld Essentieel is dat je vanuit 1 organisatie soms heel erg veel opties hebt en dingen kunt doen

58 Uitgangssituatie voor een volledige training: Een team van 9 spelers moet een uur tot anderhalf uur trainen

59 Oefening 1: Warming Up & Techniek Diverse technieken door elkaar heen lopend Bijv.: indian dribbel, V-tje, reverse FH, trappetje BH Tijdsduur: 10 minuten

60 Oefening 2a: Lopen met de bal ABC Korte vormen van dribbelen met de bal en spelen van de bal Tijdsduur: 3-5 minuten per oefening

61 Oefening 2b: Lopen met de bal A BC Langere vormen van dribbelen met de bal en spelen van de bal Tijdsduur: 3-5 minuten per oefening

62 Oefening 3: Duel In tweetallen duelleren om de bal. Balbezitter schermt de bal steeds af Ondertussen veldje klaarzetten Tijdsduur: 6-8 minuten per oefening

63 Oefening 4: Samen en toepassing Twee oefeningen parallel: Partijvorm Techniek met passings- techniek als afronding en dribbel terug. Tijdsduur: 3-4 minuten per trio, Totaal 15 minuten

64 Oefening 5: Eindpartij Partijvorm op 4 goaltjes. Zorgt er ook voor dat kinderen een keuze van richting hebben en dus richtingsverand eringen gaan toepassen. Tijdsduur: +/- 15 minuten


Download ppt "Workshop: Training geven Hoe organiseer je een training? Hoe wil je en kun je op de groep overkomen?"

Verwante presentaties


Ads door Google