De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Vijf gelijkwaardige persoonlijkheidsdynamieken 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Vijf gelijkwaardige persoonlijkheidsdynamieken 1."— Transcript van de presentatie:

1 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Vijf gelijkwaardige persoonlijkheidsdynamieken 1

2 Human Dynamics Vereenvoudigde weergave van de volgende cursussen die ik gevolgd heb: -Introductie Human Dynamics in Nederland,12 december 1996 o.l.v. Rob Melief -Tweedaagse tryout 24/25 juni 1997 o.l.v. Truus van Putten -Vierdaagse sept/okt 1997 o.l.v. Truus van Putten en Jan Scherrenburg -Terugkomdag 10 februari 1999 o.l.v. Truus van Putten -Idem 9 februari 2000 o.l.v. Truus van Putten Reinder Vrielink, november 2006/januari 20152

3 Human Dynamics Human Dynamics kijkt op een fundamentele manier naar de ontstaanswijze van verschillen in menselijk gedrag: verschillen in communiceren, samenwerken, ontwikkelen, leren of omgaan met stress en problemen Sandra Seagel en David Horne ontwikkelden Human Dynamics op basis van stemanalyses 3

4 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Human dynamics gaat over de volgende processen 4

5 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics 3 principes –mentaal –emotioneel –fysiek 5 persoonlijkheids dynamieken (gelijkwaardig!) –Mentaal-Fysiek –Emotioneel-Mentaal –Emotioneel-Fysiek –Fysiek-Emotioneel –Fysiek-Mentaal Verschillende manier van communiceren Verschillende leerstijlen Verschillend in de manier van werken 5

6 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Het Mentale principe: –denken –objectiviteit –visie –overzicht –structuur –waarden 6

7 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Het Emotionele principe: –voelen –subjectiviteit –relaties –communicatie –organisatie –creatieve inbeelding 7

8 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Het Fysieke principe: –doen –maken –realiseren –zintuigelijke waarneming –systemische waarneming –praktische bruikbaarheid 8

9 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Het eerste principe is de kern: hoe je leert (hardware) Wat heeft je voorkeur, hoe kijk je tegen de wereld aan is het tweede principe (software) Het eerste en het tweede principe zijn natuurlijk verbonden Het derde principe moet je ontwikkelen Uit onderzoek blijkt dat er 5 persoonlijkheidsdynamieken zijn: –Mentaal-Fysiek –Emotioneel-Mentaal –Emotioneel-Fysiek –Fysiek-Emotioneel –Fysiek-Mentaal 9

10 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics: Drie centreringen 10

11 Vijf groepjes, ca. 5 kinderen jaar, van dezelfde dynamiek maken een pretpark M-F: Kinderen luisteren aandachtig. Ze werken apart. Tafel is als vanzelf verdeeld. Er wordt niet gepraat. Als een hekje omvalt vertoont het kind geen reactie, maar probeert het opnieuw. Er is veel oog voor details. In het park komen geen mensen voor. E-M: De kinderen kunnen nauwelijks de uitleg afwachten. Ze storten zich op het materiaal. Er wordt veel samengewerkt en gepraat. Elk kind toont leiderschap en is direct in de communicatie. Als iets niet lukt wordt het terzijde geschoven en wordt iets anders geprobeerd. E-F: Tijdens het samenwerken wordt er ook geroddeld over thuis. Aan een boom wordt gezegd dat hij moet blijven staan. De kinderen hebben lol. Ze zijn spontaan en creatief. Ze konden nog langer doorgaan. F-E: De kinderen gaan stil aan de slag. Ze werken alleen. Het is geordend. Er is oog voor details, orde en structuur. F-M: De kinderen zijn stil en bewust bezig. Er is overleg wat te doen. Ze worden één met hun taak. Reinder Vrielink, november 2006/januari

12 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Mentaal-Fysiek: A few from the top ca 5%, in Engeland meer Helderheid op feiten, een beetje onthecht. Als iets niet lukt voelen ze zich niet gefrustreerd. Geen (minder) sterke emotionele binding met wat ze ondernemen Deze persoonlijkheidsdynamiek kenmerkt zich door objectiviteit, kalmte, consequent zijn en autonoom onafhankelijk gedrag. De persoon met een M-F dynamiek is graag alleen in zijn leeromgeving. Waarden (waarvoor, nut) en doelstellingen (waartoe) spelen een voorname rol bij het leren dat lineair en logisch plaats vindt. In de communicatie is deze dynamiek weloverwogen, doelgericht en objectief waarbij gevoelens niet gemakkelijk worden geuit. Stress ontstaat door te weinig alleen en teveel onder de mensen zijn. Ook ontstaat stress wanneer de tijd ontbreekt om nauwgezet te kunnen werken. M-F mensen melden zich te kunnen herinneren dat ze vroeger graag alleen speelden en dat alleen zijn ook nu nog een ‘helende’ uitwerking op hen heeft Katharine Hepburn, Georgia O’Keeffe, Betrand Rusell 12

13 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Emotioneel-Mentaal : Moving things forward ca 25% Vooral op de feitelijke wereld gericht. Gedrevenheid. Het klokje tikt door. Aanjagers, kunnen vernieuwingen teweeg brengen. Relatief onafhankelijk. Sterke gevoelens over hun ideeën. Ze lijken stoerder dan ze zijn. Durven risico’s te nemen. Vergeetachtig. Kenmerk is het genereren van nieuwe ideeën, individualisatie en communicatie, een heftig temperament en een betrekkelijk stabiele grondstemming. Een E-M persoon leert door met anderen over ideeën te communiceren, en gaat snel tot actie over. Grote lijnen zijn belangrijk, details en het afronden van dingen krijgen veel minder aandacht. In de communicatie is taal belangrijk, kan zich goed verbaal uitdrukken. Is zich niet zo bewust van eigen (fysieke) gevoelens of die van anderen Als je iets negatief zegt over het idee van een E-M persoon dan vat hij/zij dat persoonlijk op. Stress ontstaat wanneer de verveling toeslaat (iets routine wordt) en er geen inspiratie wordt ervaren. J.F. Kennedy, M.L. King, Ghandi 13

14 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Emotioneel-Fysiek : Connecting everything with everything ca. 55% Voelen meer voor dingen/mensen. Geneigd alles bij het oude te houden. Dun membraan naar andere mensen. Moet moeite doen om bij het leren niet afgeleid te worden door gevoelens van anderen. Ze kunnen goed aanvoelen waar een ander mee zit. Moeten bewegen. Creative mensen. Multi focus. Kunnen in gevoelens blijven hangen. Kunnen aandacht aan verschillende dingen tegelijk geven. E-F dynamiek kenmerkt zich door empatisch zijn, intuïtief en communicatie, sfeergevoelig zijn en creativiteit ook in organiseren Men leert door de dialoog met anderen en heeft bevestiging nodig in het leerproces. Wat persoonlijk van belang is, heeft vooral betekenis in het leerproces en wordt goed opgenomen. Zijn snel persoonlijk geraakt. Stress ontstaat in een sfeer met teveel emoties of juist door een te zakelijke sfeer. E-F mensen geven aan dat ze ervaren een ‘te dunne huid’ te hebben en ‘eelt op hun ziel ‘moeten ontwikkelen. Albert Einstein, Mother Teresa, Meryl Streep 14

15 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Fysiek-Emotioneel: Systems thinking ca. 5% Heeft veel informatie nodig. Selecteren minder. Verpakken de boodschap vaak in het verhaal. Praktisch, veel context en detail. Houden niet van veranderingen. Zeer sterk wij gevoel. Goede vaders voor de organisatie, maar de mensen niet aanspreken (begrenzen). Geduld en nuchterheid, gericht op het praktische. Is zich bewust van eigen gevoelens. Heeft deadlines nodig. Kan met meerdere dingen tegelijk bezig zijn. Stress ontstaat wanneer er onvoldoende tijd is om praktische en emotionele gegevens te verzamelen en verwerken. Ook als er onvoldoende tijd is om alleen te zijn Voelen zich in een overleg vaak ongemakkelijk door de snelheid van het proces. Winston Churchill, Margaret Mead, Robert Frost 15

16 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Fysiek-Mentaal: Patern integrity ca 10% Verwerken informatie in het lichaam. Kunnen veel informatie in zich opnemen. Waartoe, waar hebben we het over. Resultaat/operationeel gericht. Systeembouwers. Creëren eigen werkmodel. Voorkeur voor ambachtelijke dingen. Heel bescheiden. Komen eerder tot voltooiing dan F-E, sneller ongeduldig om tot actie over te gaan. Staan heel accepterend in de wereld. Meer een wij gevoel. Onopvallend in de dienstverlening. Bij reorganisatie veel tijd nodig om zaken te overdenken. Ze voorzien meer consequenties. De persoon leert door praktijkgericht te doen en neemt veel details in zich op. Selecteert snel afhankelijk van het doel en nut. Werkt graag met schema’s en overzichten. Is graag met een ding tegelijk bezig. Gebruikt weinig woorden. Stress ontstaat wanneer er onvoldoende tijd is om gegevens te verwerken en erop te reageren. Ook als er onvoldoende tijd is om alleen te zijn. Het lijkt of ze weinig gevoelens hebben, echter dingen kunnen hun diep raken, zoals kritiek op hun functioneren. Nelson Mendela, Dalai Lama, Clint Eastwood 16

17 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics:Vijf verhalen Lees de vijf verhalen aandachtig, op een ontspannen en open manier doorvijf verhalen Kies het verhaal waar je jezelf het meest herkent Bespreek met klasgenoten, met dezelfde dynamiek, welke twee punten het belangrijkste zijn in de communicatie Hoe voelde de communicatie in de groep aan? Op grond hiervan, mede door de feedback van gelijk gestemde, kan alleen jijzelf bepalen tot welke dynamiek jij behoort Note: Het is erfelijk, je hebt of de dynamiek van je moeder of die van je vader 17

18 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics (14) 18

19 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics: Activiteiten Ritmes 19

20 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics en leerstijl M-F: Lineair en het liefst alleen. Hij verzamelt informatie en vraagt zichzelf af wat het nut is van die informatie. Vervolgens maakt hij het product. Geen gevoel met het product. Doel en nut zijn dus belangrijk. E-M: Begint direct, het proces lijkt chaotisch. De voortgang vindt plaats door trial and error. Het product wordt steeds beter maar is nooit af. Heeft geen oog voor details. E-F: Werken meer sociaal in een groep, samenwerking en feedback zijn belangrijk. F-E: Verzamelt veel informatie, veel details en na een (lange) tijd is het product klaar. Het wordt niet meer aangepast. Klaar is klaar. Historische context is belangrijk F-M: Als F-E, gaat eerder over tot actie. 20

21 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Leren accepteren wie je bent, ontwikkelen van derde princippe Accepteer je thuisbasis, ook de pijnpunten. Het derde pricncipe moet je verder ontwikkelen (het plantje water geven) Ontwikkelen van je derde principe: –Mentale principe Muziek: Paganini Beweging: Vertikaal, rechtop staan, eroverheen kijken Tempo: Sneller –Emotionele principe: Muziek: Chopin Beweging: Horizontaal, zig zag op je bureau af Tempo: Sneller –Fysiek principe: Muziek: Bach, Mozart Beweging: Aarden, gronden Tempo: Trager 21

22 Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Boeken over Human Dynamics Sandra Seagal en David Horne (1998) Human Dynamics™: Samen Leven, samen werken NUNGI 684 Management ISBN Berit Bergström (2006) Ieder kind verdient specifieke aandacht in opvoeding en onderwijs RUNA isbn


Download ppt "Reinder Vrielink, november 2006/januari 2015 Human Dynamics Vijf gelijkwaardige persoonlijkheidsdynamieken 1."

Verwante presentaties


Ads door Google