De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR."— Transcript van de presentatie:

1 ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR

2 TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN
DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN

3 Algemene doelstelling
Meer uitdaging Inzichten vanuit internationaal onderzoek & praktijk vertalen met als focus het automatiseren van letters en woorden te versterken Nog veiliger …

4

5 Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

6 Letters systematisch aanleren
Wat? Nieuwe letters worden systematisch aangeleerd: één nieuwe letter naast geleerde letters in het structureerwoord Waarom? Optimale context om teken-klankkoppelingen te leren

7 Letters systematisch aanleren
ik kim sim kip aap raak rem vis

8 Letters systematisch aanleren
Achtergrond Belangrijk dat kinderen woorden lezen waarvan ze alle eigenschappen van alle letters/klanken kunnen ‘opnemen’ Dit bevordert de kwaliteit van de woordrepresentaties in het geheugen

9 Woordrepresentaties betekenis spellingswijze kip uitspraak

10 Woordrepresentaties kim kin sip kop koop kip lip kiep

11 Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

12 Kwaliteitsvolle koppelingen
Wat? Verkennen van de nieuwe letter in al zijn facetten Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke posities in het woord Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke lettercombinaties Waarom? Opbouwen van kwaliteitsvolle teken-klankkoppelingen

13 Verkennen in alle facetten
Voelen ‘m’ Klankuitspraak (articulatie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen Luisteren Kijken & schrijven

14 Verkennen in alle facetten
Voelen Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)

15 Verkennen in alle facetten
Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Ordenen Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)

16 Verkennen in alle facetten
Klankuitspraak (articulatie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen m

17 Alle posities en lettercombinaties
In iedere spraakklank hoor je iets van de klank die ervoor kwam en de klank die erop volgt Illustratie letter “k” kies en koek “k” van kies en koek Verschillende klankvariaties behoren tot dezelfde teken-klankkoppeling Bijvoorbeeld niet alleen ‘kim’ oefenen maar ook ‘mik’

18 Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

19 Structuur in taal benutten
Wat? Centrale rol van overgangswoorden en zoekwoorden om structuur ‘zichtbaar’ te maken ‘Onbewust’ gebruik leren maken van grotere groepen letters (transfer) Waarom? Sneller automatiseren; betere woordherkenning kim kip

20

21

22

23

24

25 Structuur in taal benutten
Maximale structuuroverlap tussen woorden zichtbaar maken op alle niveaus: mk, mm, km expliciet structuur tonen

26 Structuur in taal benutten
Lezen van woorden die zijn gevormd uit woorddelen van eerder geoefende woorden onbewust gebruik maken van structuur

27 Enkele centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

28 Lezen samen met spellen
Wat? Accent op lezen op instructiedag 1; accent op spelling op instructiedag 2 Maar koppeling lezen - spelling is voortdurend aanwezig Kinderen bewust leren maken van strategieën: zoemen als basishulp om te komen tot vlot lezen hakken als onderdeel van het stappenplan spelling steunkaarten voor spellen van bepaalde letters/woordtypen Waarom? Spelling versterkt het verankeren van de woordrepresentaties

29 Lezen samen met spellen
Achtergrond Tijdens het spellen (met name ook bij ondersteuning door schrijven), word je gedwongen om elke klank om te zetten in een letter Koppelingen tussen tekens en klanken op een zeer actief niveau ophalen uit het geheugen

30 Centrale uitgangspunten
Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

31

32 ROSEMARIE IRAUSQUIN HOOFDAUTEUR

33 Veilig & vlot

34 Veilig & vlot

35 Doel Correct en vlot lezen van: woorden zinnen teksten

36 Kenmerken Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje
Individueel of in duo’s oefenen

37 Vergelijking maan-zon

38 Maanversie kern 1-6 Eind kern 6: alle letters

39 Maanversie kern 7-11 Alle woordtypen van leesniveau E3

40 Zonversie kern 1-11

41 Zonversie kern 1-11 Kern 1: klankzuivere mkm-woorden met alle letters (= maan eind kern 6) Eind kern 6: niveau tweelettergrepige woorden Kern 7-11: alle woordtypen van leesniveau E4 (maanversie: leesniveau E3)

42 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Optioneel Extra herhaling Optioneel Extra uitdaging Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen

43 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype

44

45 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Automatiseren van bekende letters/woordtypen

46

47 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Optioneel Extra herhaling

48

49 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype
Optioneel Extra uitdaging

50 OF:

51 Toevoeging zonversie 2 introductiepagina’s aan het begin van een kern

52 kim kiep sip kop koop kin lip

53 kim kiep sip kop koop kin lip

54 INGRID VAN LOOSBROEK AUTEUR

55 Veilig gespeld

56 Veilig gespeld & Oefendictee

57 Doel en kenmerken Doel: Zelfstandig spelling oefenen Kenmerken:
Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje: Woorden en zinnen In duo’s oefenen, eventueel individueel

58 Inoefenen nieuwe letter/woordtype
Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging Optioneel Herhalen bekende letters/woordtypen Inoefenen nieuwe letter/woordtype

59 Drie typen pagina’s Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype
Herhaal Basis Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype

60

61 Inoefenen nieuwe letter/woordtype
Drie typen pagina’s Herhaal Basis Inoefenen nieuwe letter/woordtype

62

63 Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging

64

65


Download ppt "ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR."

Verwante presentaties


Ads door Google