De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN."— Transcript van de presentatie:

1

2 ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR

3 DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN

4 Algemene doelstelling Meer uitdaging Nog veiliger … Inzichten vanuit internationaal onderzoek & praktijk vertalen met als focus het automatiseren van letters en woorden te versterken

5

6 Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

7 Wat? –Nieuwe letters worden systematisch aangeleerd: één nieuwe letter naast geleerde letters in het structureerwoord Waarom? –Optimale context om teken-klankkoppelingen te leren Letters systematisch aanleren

8 ikkimsimkip aap remrem vis raak

9 Letters systematisch aanleren Achtergrond –Belangrijk dat kinderen woorden lezen waarvan ze alle eigenschappen van alle letters/klanken kunnen ‘opnemen’ –Dit bevordert de kwaliteit van de woordrepresentaties in het geheugen

10 Woordrepresentaties uitspraak spellingswijze betekenis kip

11 Woordrepresentaties kim sip kin kopkop koop lip kiep kip

12 Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

13 Kwaliteitsvolle koppelingen Wat? –Verkennen van de nieuwe letter in al zijn facetten –Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke posities in het woord –Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke lettercombinaties Waarom? –Opbouwen van kwaliteitsvolle teken-klankkoppelingen

14 Verkennen in alle facetten ‘m’ Klankuitspraak (articulatie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie)

15 Verkennen in alle facetten ‘m’ Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Klankuitspraak (articulatie) Lettervorm (orthografie)

16 Verkennen in alle facetten ‘m’ Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Klankuitspraak (articulatie) Lettervorm (orthografie)

17 Klankuitspraak (articulatie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Verkennen in alle facetten m

18 Alle posities en lettercombinaties In iedere spraakklank hoor je iets van de klank die ervoor kwam en de klank die erop volgt Illustratie letter “k” –kies en koek –“k” van kies en koek Verschillende klankvariaties behoren tot dezelfde teken-klankkoppeling Bijvoorbeeld niet alleen ‘kim’ oefenen maar ook ‘mik’

19 Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

20 Structuur in taal benutten Wat? –Centrale rol van overgangswoorden en zoekwoorden om structuur ‘zichtbaar’ te maken –‘Onbewust’ gebruik leren maken van grotere groepen letters (transfer) Waarom? –Sneller automatiseren; betere woordherkenning kimkip

21

22

23

24

25

26 Structuur in taal benutten Maximale structuuroverlap tussen woorden zichtbaar maken op alle niveaus : mk, mm, km expliciet structuur tonen

27 Structuur in taal benutten Lezen van woorden die zijn gevormd uit woorddelen van eerder geoefende woorden onbewust gebruik maken van structuur

28 Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

29 Lezen samen met spellen Wat? –Accent op lezen op instructiedag 1; accent op spelling op instructiedag 2 –Maar koppeling lezen - spelling is voortdurend aanwezig –Kinderen bewust leren maken van strategieën: zoemen als basishulp om te komen tot vlot lezen hakken als onderdeel van het stappenplan spelling steunkaarten voor spellen van bepaalde letters/woordtypen Waarom? –Spelling versterkt het verankeren van de woordrepresentaties

30 Lezen samen met spellen Achtergrond –Tijdens het spellen (met name ook bij ondersteuning door schrijven), word je gedwongen om elke klank om te zetten in een letter –Koppelingen tussen tekens en klanken op een zeer actief niveau ophalen uit het geheugen

31 Centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

32

33 ROSEMARIE IRAUSQUIN HOOFDAUTEUR

34 Veilig & vlot

35

36 Doel Correct en vlot lezen van: woorden zinnen teksten

37 Kenmerken Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje Individueel of in duo’s oefenen

38 Vergelijking maan-zon

39 Maanversie kern 1-6 Eind kern 6: alle letters

40 Maanversie kern 7-11 Alle woordtypen van leesniveau E3

41 Zonversie kern 1-11

42 Kern 1: klankzuivere mkm-woorden met alle letters (= maan eind kern 6) Eind kern 6: niveau tweelettergrepige woorden Kern 7-11: alle woordtypen van leesniveau E4 (maanversie: leesniveau E3)

43 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen w w w w Optioneel Extra herhaling Optioneel Extra uitdaging w w

44 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype w w w w w w

45

46 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen w w w w w w

47

48 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype w w w w Optioneel Extra herhaling w w

49

50 Vaste pagina-indeling per letter/woordtype w w w w Optioneel Extra uitdaging w w

51 OF:

52 Toevoeging zonversie 2 introductiepagina’s aan het begin van een kern

53 kim sip kiep kop koop kin lip

54 kim sip kiep kop koop kin lip

55 INGRID VAN LOOSBROEK AUTEUR

56 Veilig gespeld

57 & Oefendictee

58 Doel en kenmerken Doel: Zelfstandig spelling oefenen Kenmerken: Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje: Woorden en zinnen In duo’s oefenen, eventueel individueel

59 Drie typen pagina’s Optioneel Herhalen bekende letters/woordtypen Optioneel Extra uitdaging Inoefenen nieuwe letter/woordtype Herhaal Basis

60 Drie typen pagina’s Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype Herhaal Basis

61

62 Drie typen pagina’s Inoefenen nieuwe letter/woordtype Herhaal Basis

63

64 Drie typen pagina’s Optioneel Extra uitdaging Herhaal Basis

65

66


Download ppt "ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN."

Verwante presentaties


Ads door Google