De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Creativiteit ontbranden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Creativiteit ontbranden"— Transcript van de presentatie:

1 Creativiteit ontbranden

2 Voorstellen Ralf Ghijsen
Jochem of Fontys Educatief Centrum Onderdeel: Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven bij de Pedagogische Technische Lerarenopleiding

3 Doel van de workshop Aanzetten tot creatief (her) ontwerp onderwijs;
Middelen meegeven om creativiteit te ontbranden; Model & theorie aanreiken ter onderbouwing.

4 Opdracht: creatief denken
Bouw samen een zo hoog mogelijke toren met spaghetti en tape. Bovenop de toren moet het spekje bevestigd zijn. Bouwtijd: 5 minuten

5 Het leren van vandaag!

6 Vraag Wie voelt zich vandaag de dag creatief?
Staan= ja, ik voel me creatief… Zitten= nee, ik voel me niet creatief…

7 Vraag Wie was als kind creatief? Staan= ja, ik voel me creatief…
Zitten= nee, ik voel me niet creatief…

8 Csikszentmihalyi (1996): “Without creativity, it would be difficult indeed to distinguish humans from apes.”

9 Slechte toetsresultaten=ontslag
Meten=afrekenen Slechte toetsresultaten=ontslag

10 Creatief leren zorgt voor:
# hogere motivatie # stimuleert diep leren # divergent denken # vasthoudendheid # reflectie

11 Kenmerken van creativiteit
Nieuwsgierig: vermogen tot stellen van interessante en waardevolle vragen, onderzoekende houding; Vasthoudend: niet opgeven bij moeilijkheden, anders durven zijn, onzekerheid verdragen; Vindingrijk: originele oplossingen bedenken, verbindingen leggen, intuïtie gebruiken; Csikszentmihalyi, M. (1996), Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins, New York. Lucas, B., G. Claxton en E. Spencer (2013), Progression in Student Creativity in School: First Steps Towards New Forms of Formative Assessments, OECD Education Working Papers, No. 86, OECD Publishing.

12 Kenmerken van creativiteit
Samenwerkend: producten delen, feedback geven en ontvangen. Gedisciplineerd: kennis en vaardigheden gebruiken om tot een product of expertise te komen. Maken en verbeteren. Csikszentmihalyi, M. (1996), Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, HarperCollins, New York. Lucas, B., G. Claxton en E. Spencer (2013), Progression in Student Creativity in School: First Steps Towards New Forms of Formative Assessments, OECD Education Working Papers, No. 86, OECD Publishing.

13 Manieren van toetsen Dit vraagt niet/weinig om creativiteit!
# reproductie # onthouden # begrijpen Dit vraagt niet/weinig om creativiteit!

14 Vraag Context: als docent # creatief in het onderwijzen? # creatief in het laten leren van studenten?

15 Taxonomie van Bloom (Krathwol)
Creëren Evalueren Analyseren Toepassing Begrip Kennis

16 Taxonomie van Bloom (Geflipte piramide)
Kennis Begrip Toepassing Analyseren Evalueren Creëren Taxonomie van Bloom (Geflipte piramide)

17 Loop naar jouw plek Aan welk niveau besteed jij de meeste tijd tijdens de klassikale lesmomenten? Welke niveau wordt meestal getoetst binnen jouw vak? Welk niveau zou je meer centraal willen zetten tijdens de lessen & de toetsen?

18 Mondhoekvraag Niet meteen oplosbaar; 1 mondhoek gaat (direct) omhoog;
Niet meteen uitvoerbaar;

19 Hoe moeten we dat doen….?

20 I.P.V. Of we dat gaan doen….

21 Bedenk een mondhoekvraag
Zet een (les) arrangement dat je nu geeft centraal; Betrek creatief lesgeven & creatief leren in de vraag.

22 Pas nu….. #nieuwe media (ICT)

23 TPACK-Model T= Technological P=Pedagogical A=and C=Content K=Knowledge The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)

24 TPACK game Opdracht: Bedenk een lesactiviteit voor je eigen vak
Vak/vakinhoud: Eigen vak Didactiek: Kaart trekken ICT: kaart trekken

25 Nearpod

26 Nearpod

27 Padlet

28 Tricider

29 Infographic

30 Bloggen

31 Beeldmateriaal (flipping)
Educreations Explain everything

32 Creativiteit niet meetbaar
Maar wel in beeld te brengen; Hoe creatief zijn mijn studenten; Hoe creatief vinden studenten mij als docent?

33 Lucas, Claxton & Spencer

34 ICT implementeren in het onderwijs
Eer degene die ons tot hier heeft gebracht; Bescherm degene die vooruit wil; DOE HET SAMEN EN GELEIDELIJK…..

35 “If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants
“If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.” (Newton) Nieuwe gedachten (uitvindingen, kunstwerken, sportprestaties) ontstaan door samenwerking en voortbouwen op de prestaties van anderen.

36 Cijfer voor de workshop
Waardeer deze workshop met jouw team. Denk hierbij aan: Toepasbaarheid Inhoud Interactieve werkvormen Doelen die gesteld zijn.


Download ppt "Creativiteit ontbranden"

Verwante presentaties


Ads door Google