De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lessenreeks debatteren. Deze lessenserie Les 1 – 3 : Film Les 4: stellingen ontleden Les 5: uitleg opdracht en groepjes maken Les 6 + 7: Debattraining.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lessenreeks debatteren. Deze lessenserie Les 1 – 3 : Film Les 4: stellingen ontleden Les 5: uitleg opdracht en groepjes maken Les 6 + 7: Debattraining."— Transcript van de presentatie:

1 Lessenreeks debatteren

2 Deze lessenserie Les 1 – 3 : Film Les 4: stellingen ontleden Les 5: uitleg opdracht en groepjes maken Les 6 + 7: Debattraining Les 8: citaten en statistiek Les 9: afmaken en inleveren verslagje Les 10: generale repetitie met je groepje

3 Les 1-3: The Great Debaters Trailer

4 Les 4: stellingen ontleden in 5 stappen Uitleg 5 stappen Opdracht: problemen zoeken Uitleg ontleden Opdracht: ontleden

5 Stellingen ontleden in 5 stappen 1.Om welk maatschappelijk probleem gaat dit? 2.Wat zijn de oorzaken van het probleem? 3.Wat zijn de gevolgen van die oorzaken? 4.Wat zijn mogelijke oplossingen? 5.Hoe kun je onderbouwen dat die oplossing echt gaat helpen?

6 Opdracht: Wat is het maatschappelijke probleem? “Alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar moet worden verboden” “In Nederland moet strenger worden gestraft dan nu, ook bij kleine vergrijpen” ”Het dragen van een boerka moet worden verboden”

7 Alle volwassenen zijn automatisch orgaandonor, tenzij zij expliciet hebben aangegeven dat niet te willen 1.Wat is het probleem? 2.Wat is de oorzaak van het probleem? 3.Wat is het gevolg van deze oorzaak? 4.Wat is de mogelijke oplossing voor de oorzaak? 5.Kun je deze oplossing onderbouwen?

8 Ontleed nu zelf deze stellingen “In Nederland mogen nieuwe kerncentrales worden gebouwd” “Om illegale immigratie te voorkomen, moet de Amerikaanse regering een hek langs de gehele Mexicaanse grens bouwen” “harddrugs zoals cocaïne moeten gelegaliseerd worden” “In Nederland moet de doodstraf opnieuw worden ingevoerd”

9 Les 5: Uitleg opdracht Uitleg over de opdracht Groepen maken en stelling kiezen Uitleg over je cijfer en wat je moet inleveren

10 Uitleg opdracht 16 of 17 april debat voor een SE cijfer maatschappijleer 7 groepjes van 3 gaan de strijd aan Groepjes maken en stelling kiezen doen we deze les – Regels van het debat, argumenteren en presenteren leer je bij Nederlands. – Theorie en debatteren leer je bij maatschappijleer

11 Het Debat in groepjes van drie: Stellingen:VoorstandersTegenstandersTegenstanders/voorst anders Stelling 1Groep 1:Groep 2: Stelling 2Groep 3:Groep 4: Stelling 3Groep 5:Groep 6:Groep 7: Groep 5 of 6 of 7 moet dus twee keer debatteren. Welke dit wordt gaat per loting. In beide debatten moet je serieus je best doen.

12 Kies een stelling Rijke ouderen moeten meer betalen om de vergrijzing te financieren De verzorgingsstaat heeft immigratie nodig om de vergrijzing te compenseren De verzorgingsstaat moet langzaam overgaan in een participatiesamenleving Allochtonen kunnen pas aanspraak maken op de verzorgingsstaat als ze 5 jaar in Nederland wonen Het is goed dat de basisbeurs wordt vervangen door een sociaal leenstelsel Zelf een stelling bedenken over de verzorgingsstaat en door de docent laten goedkeuren

13 Je cijfer Nederlands en Maatschappijleer geven apart een cijfer. Je moet een verslagje van je argumenten in les 9 inleveren anders mag je niet debatteren puntenWat moet je doen 2Leerling spreekt vol zelfvertrouwen en enthousiast (meen wat je zegt) 1Leerling kan wisselen in spraaktempo; nadruk leggen waar nodig en stiltes laten vallen waar passend 1Leerling gebruikt gebaren en lichaamshouding om zijn verhaal krachtiger over te laten komen 1De leerling spreekt los van papier en kijkt publiek aan 1Leerling gebruikt anekdotes / metaforen/ humor / citaten 1Leerling gebruikt debattrucjes zoals stroman / vals dilemma / bewijslast verschuiven 3Groep van leerling maakt duidelijk gebruik van de theorie van de verzorgingsstaat gebaseerd op bronnen

14 Opdracht verslagje argumenten 1.Schrijf minimaal 15 argumenten om jouw standpunt te verdedigen. 2.Schrijf minimaal 15 argumenten op die je van je tegenstander verwacht en schrijf op hoe je daarop gaat reageren – Zorg dat je je argumenten kan onderbouwen met diverse bronnen! – Argumenten zijn niet alleen feiten, schrijf duidelijk op hoe je ze gaat overbrengen, denk aan: anekdotes, metaforen, humor, vergelijkingen, beeldend praten, citaten, vals dilemma, enz.

15 Les 6: Debatteren kun je leren Deze les: hoe zeg je iets? tips uitgelegd via filmpjes Obama oefening Wat wil je verbeteren? Volgende les: Hoe probeer je je gelijk te krijgen? tips uitgelegd via filmpjes Debat oefening

16 Hoe zeg je iets? Ethos, Pathos, Logos. (presentatie, emotie en de inhoud) 1.Enthousiasme / zelfvertrouwen / emotie --> zorg dat je het meent!Enthousiasme / zelfvertrouwen / emotie --> zorg dat je het meent! 2.Wissel spreektempo en laat soms een stilte vallenWissel spreektempo en laat soms een stilte vallen 3.Geef je woorden en zinnen kracht mee (leg accent)Geef je woorden en zinnen kracht mee (leg accent) 4.Gebruik non-verbale communicatie (gebaren / kom dichterbij / kijk je publiek aan)Gebruik non-verbale communicatie (gebaren / kom dichterbij / kijk je publiek aan)

17 Obama oefening Obama 2012

18 Wat wil je verbeteren? Schrijf voor jezelf op welke feedback je hebt gehad en wat je nog moet en wil verbeteren

19 Les 7: Debatteren kun je leren Vorige les: hoe zeg je iets? tips uitgelegd via filmpjes Spreek oefening Wat wil je verbeteren? Deze les: Hoe probeer je je gelijk te krijgen? tips uitgelegd via filmpjes Debat oefening

20 Debatteren kun je leren 1.Laat je publiek weten wat ze echt moeten onthoudenLaat je publiek weten wat ze echt moeten onthouden 2.Humor en metaforen gebruiken die blijven hangenHumor en metaforen gebruiken die blijven hangen 3.Maak het persoonlijk met verhalen of anekdotesMaak het persoonlijk met verhalen of anekdotes 4.Selectief reageren en tegenstander zijn argument vervormenSelectief reageren en tegenstander zijn argument vervormen 5.Citaten en bronnen gebruikenCitaten en bronnen gebruiken 6.Betrek je publiek door hun als voorbeeld te nemenBetrek je publiek door hun als voorbeeld te nemen

21 Debattips oefenen Bereid een twijfelaarsdebat voor 1.We kijken of we het oneens zijn over de stellingen op de volgende sheet 2.We bereiden in 10 minuten de gekozen stellingen voor 3.We doen ongeveer 5 minuten per stelling 4.Wie het meeste twijfelaars aan zijn kant heeft, heeft gewonnen.

22 Stelling 1: een baas mag op basis van uiterlijk potentiele werknemers weigeren Stelling 5: de leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken moet verlaagd worden naar 14 jaar Stelling 3: Mannen die zaaddonor zijn mogen de rest van hun leven anoniem blijven Stelling 2: Mensen die ongezond leven moeten meer betalen voor hun zorgverzekering Stelling 4: arme mensen moeten meer belasting betalen en rijke mensen minder

23 Les 8: citaten en statistiek Citaten en statistiek opdracht Verder met twijfelaarsdebatten als oefening

24 “Ik maak eigenlijk zelden fouten, want ik heb moeite me te vergissen”

25 Citaten en statistiek Samen op de site van CBS eens zoeken naar statistieken over verzorgingsstaat samen bekijken Centrale vraag deze les: zoek eens uit wie het met jou eens zijn en hoe je dat kan gebruiken in je debat.

26 Les 9 en Les 10 Geen sheets nodig. Verslag in les 9 afmaken en inleveren. In Les 10 de kans na activiteitenweek even weer bij te praten en te oefenen.


Download ppt "Lessenreeks debatteren. Deze lessenserie Les 1 – 3 : Film Les 4: stellingen ontleden Les 5: uitleg opdracht en groepjes maken Les 6 + 7: Debattraining."

Verwante presentaties


Ads door Google