De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Windtechnologie Annet Kops2013. Waarom deze ontworpen wereld? Achtergrond -Milieutechnologie en Afval 2012 -Duurzame energie -Werktuigbouwkunde -Wind.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Windtechnologie Annet Kops2013. Waarom deze ontworpen wereld? Achtergrond -Milieutechnologie en Afval 2012 -Duurzame energie -Werktuigbouwkunde -Wind."— Transcript van de presentatie:

1 Windtechnologie Annet Kops2013

2 Waarom deze ontworpen wereld? Achtergrond -Milieutechnologie en Afval Duurzame energie -Werktuigbouwkunde -Wind en water (en zon)

3 Leerdoelen - Verdieping in de ontwikkeling duurzame energie. - Verdieping en verbreding in de ontwikkeling van wind technologie. - Een koppeling te maken naar de 5 pijlers van Mens en Technologie. - Een koppeling te maken naar de kennisbases van Werktuigbouwkunde. - Een koppeling te maken naar de praktijk, mijn werk. - Nieuw verworven kennis verwerken/omzetten in lesmateriaal. - Het maken van een webpagina, waarin alle verworven kennis toegankelijk is. - De koppeling te maken de kennisbases vakdidactiek Docent Technische beroepen.

4 Opdrachtomschrijving. 1.Verdieping je in de huidige technologische ontwikkelingen van windtechnologie en verwerk dit in een document. 2.Verdieping in nieuwe ontwikkelingen over windenergie en toegepaste technieken. 3.Koppel deze technieken aan de kennisbasis van werktuigbouwkunde.

5 Windtechnologie op de Noordzee -Verdieping in de huidige windtechnologie (paragraaf 1.0 t/m 5.0) -Verdieping in alle nieuwe ontwikkelingen over wind energie en toegepaste technieken en verwerk dit in een document (paragraaf 6.0 t/m 10.0) -Koppel deze technieken terug naar de kennisbasis werktuigbouwkunde

6 Vakdidactische opdracht 1.Het organiseren van een excursie naar een windmolen op zee of land. 2.Het maken van een les voor en na de excursie m.b.t. windenergie. 3.Het ontwerpen en fabriceren van twee soorten windmolens. 4.Het maken van lesmateriaal voor - praktijkschool de Viaan ( + webpagina) - praktijkschool de Viaan ( + webpagina) - VMBO, MBO - VMBO, MBO 5.Het maken van het curriculum.

7 De excursie -En toen ……. tegenslag nummer 1 -Wat nu?.... de korenmolen de korenmolende korenmolen

8 Vakdidactische opdracht praktijkschool de Viaan 1. Korenmolen lesbrief 2. lesbrief de Korenmolen de Viaan 3. vakdidactisch curriculum de Viaan 4. het maken van een webpagina webpagina 5. het organiseren van een excursie

9 Vakdidactische opdracht Ontwerp WINDMOLEN het maken van lesmateriaal en curriculum (VMBO, MBO) 1. Lesbrief project WINDMOLEN 2. Docentenhandleiding project WINDMOLEN 3. Ontwerp windmolen Kops

10 Lesbrief project windmolen -Opdracht omschrijving Ontwerp een windmolen voor de rugzak toerist die hen helpt om een elektrisch toestel op te laden op een plek waar geen elektrische voorzieningen zijn. Geef in dit ontwerp in verschillende fases weer hoe je dit project aanpakt en stel een pakket van eisen samen.

11 Ontwerpen van de windmolens -Savonius -3D windmolen

12 Hoe deed ik dat? ONDERZOEKEND LEREN -Plan van aanpak -Onderzoekfase – markt – en doelgroep onderzoek -Ontwerpfase -Bouwfase

13 PVA/PVE Sterk Licht (niet meer dan 4kg) Geluidloos Compact (rugzak) Eenvoudig

14 Doelgroep Backpackers

15 Ontwerpfase

16 Bouwfase SavoniusSavonius3D WINDMOLEN Savonius

17 Koppeling naar WTB, hoe? -Windtechnologie op de Noordzee -Ontwerpen van de windmolens -Windenergie en de toegepaste technieken -Onderzoekend leren, vragen stellen

18 OFFSHORE WINDPARKEN NU EN IN DE TOEKOMST Ik wil me in deze module verdiepen in; Koppeling naar Koppeling naar - Windtechniek in de toekomstpraktijk en productie techniek, montage en onderhoud Een van de vragen die mij bezighoudt in deze module is; - Hoe kunnen we het plaatsen van windturbines op zee effectiever maken? - Hoe kunnen we het plaatsen van windturbines op zee effectiever maken?

19 Rotorbladen Een onderzoek wat ik wil gaan doen heeft te maken met de volgende vragen; Hoe lang zijn de rotorbladen van de windturbines die nu geplaatst worden? Waarom wordt er gekozen voor 3 rotorbladen? Wat is de beste vorm van een rotorblad? Waar worden rotorbladen van gemaakt? Is het mogelijk om rotorbladen te maken die zich aanpassen op de windbelasting?

20 Rotorbladen -Lift en drag -Materiaalkunde -Meettechniek -Stromingsleer en Aerodynamica

21 Vakdidactisch curriculum Segmenten model van de Kennisbasis vakdidactiek Technische beroepen Segment A Leerling staat centraal

22 Identiteit van de docent Wie ben ik? - De techneut en de onderwijzer - De techneut en de onderwijzer - De relatie tussen de theorie en de praktijk zoeken - Rolmodel, - Docent als coach/begeleider A

23 Content Kennis van de inhoud, het vak Technologische inhoud Technologische geletterdheid ICT toepassen B

24 Context Kennis van - Leeromgeving - Onderwijsomgeving -Maatschappelijke context waarvoor wordt opgeleid C

25 Doelgroep Kennis van de doelgroep en haar diversiteit - Beginsituatie - Belevingswereld van de lerende - Communicatie - Differentiatie binnen de doelgroep D

26 Didactische methoden Kennis van didactische modellen en werkvormen en het bijbehorende handelingsrepertoire. -Motivatie theorieën -Denk en leerprocessen -Didactische modellen en werkvormen -Evalueren en beoordelen E

27 Waar haalde ik mijn kennis vandaan? Dhr.MeijerHvA Leeuwenburg Dhr.FransVestas IJmuiden Dhr. SpaansVestas IJmuiden Installatie bedrijf Besseling Online kennis Infocentrum Noordzee wind Infocentrum Noordzee wind CollegeramaCollegeramaOpen Course Ware TU Delft Collegerama Windenergy Aerodynamics and Wind energyAerodynamics and Wind energy Introductie basisprincipes Stromingsleer Aerodynamics and Wind energy

28 Omdenken…

29 Vragen?


Download ppt "Windtechnologie Annet Kops2013. Waarom deze ontworpen wereld? Achtergrond -Milieutechnologie en Afval 2012 -Duurzame energie -Werktuigbouwkunde -Wind."

Verwante presentaties


Ads door Google