De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Buitenlands kamp Montenegro Welkom ! We beginnen zo dadelijk met de infosessie …Deze zal een klein uurtje in beslag nemen… Alexis, Dries, Elien, Sander,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Buitenlands kamp Montenegro Welkom ! We beginnen zo dadelijk met de infosessie …Deze zal een klein uurtje in beslag nemen… Alexis, Dries, Elien, Sander,"— Transcript van de presentatie:

1 Buitenlands kamp Montenegro Welkom ! We beginnen zo dadelijk met de infosessie …Deze zal een klein uurtje in beslag nemen… Alexis, Dries, Elien, Sander, Stéphane en Tine

2 Verloop infosessie Inleiding Land Algemeen Geen EU- land Ziekenfondsen – reisbijstand – ID - invoerbeperkingen Doel van buitenlands kamp Voorstelling Leiding & Foeriers Verloop & praktische info Aanpak Controlemoment rugzak bagage & inladen minibus/ vertrek camionnette. Overzicht heen & terugvlucht. Financieel plaatje Overzicht belangrijke data Trekrugzak pakken Thema Tentenverdeling 14 daagse planning Paperassen Ouderlijke toestemming Vragen

3 Montenegro Montenegro ( 'zwarte berg ’) Taal: Montenegrijns, orthodoxe bevolking Een land op de Balkan. Het ligt aan de Adriatische Zee Grenst aan Kroatië, Bosnië en Herzegovina, Servië, Kosovo en Albanië. De Montenegrijnse hoofdstad is Podgorica. Nationale feestdag 13 juli Een bevolking van inwoners op een oppervlakte van km². Sinds december 2010 is het kandidaat-lid van de Europese Unie. 3 klimaatzones, gemiddelde temperatuur in juli 28 °C Munt: defacto euro.

4 Montenegro

5 Enkele cijfers Totale kustlengte: 293,5 km Langste strand: Ulcinj (13 km) 70 bergtoppen Hoogste bergtop: Bobotov kuk (2522 m) Diepste plek: De rivier Tara (1300 m) Nationale parken: Durmitor, Lovcen, Biogradska gora UNESCO: Durmitor aan de rivier de Tara en de oude stad Kotor Enkele prijzen: Pizza € 1,50, frisdrank € 1, bier € 1–3, huiswijn € 0,60–1,50

6 Geen lid Europese Unie Maar wél werelddeel Europa Gedurende het verblijf geldend identiteitskaart volstaat Géén inentingen zijn nodig Invoercontroles op o.a.: vlees- en zuivelproducten Géén dierlijke/ smeltbare producten in de camionnette. Rien à déclaré In de praktijk zelden controle Ziekenfonds controleren voor dekking Montenegro !

7 Geen lid Europese Unie Ziekenfonds controleren voor dekking Montenegro CONCLUSIE: zelf contact opnemen en controleren..

8 Geen lid Europese Unie Reisbijstand: geen eensluidend antwoord van ons.. Evt. zelf reisbijstand afsluiten indien nodig geacht.. Of Kan via de scouts: 14 euro per lid --> maar kampprijs nog te storten verhoogt naar 164€.. Inspraak/ stemming ouders? Beslissing: iedereen neemt de reisbijstand en stort nog 164 €, tenzij er een mail wordt gestuurd waarin men verzoekt om geen reisbijstand te nemen. De mail dient voor 1 april gestuurd te worden.

9 Doel van een Buitenlands kamp Culturele beleving : Een buitenlands kamp biedt je de mogelijkheid om kennis te maken met de cultuur van het gastland. Cultuur kan je erg breed invullen: kennismaken met de levenswijze, geschiedenis en kunst van het land, maar ook plaatselijk eten & drank proeven, meeleven met de plaatselijke sportobsessie, …. Uitwisseling tussen scouts & gidsen: Een buitenlands kamp geeft je de kans om in contact te komen met andere invullingen van scouting. Vaak is de scoutscultuur anders, is er een andere manier van werken. Door contacten met andere scouts kan je nieuwe ideeën op te doen en de eigen werking eens vanuit een andere invalshoek te bekijken. Ontdekken van een andere omgeving: Het buitenland biedt je de kans om een ander landschap, andere fauna en flora te leren ontdekken. Een andere omgeving leent zich tot andere activiteiten: bergbeklimmen, dagenlange tochten door de ongerepte natuur, ongekende watersportmogelijkheden en dergelijke meer.

10 Doel van een Buitenlands kamp II Vrijwilligerswerk: Het buitenland biedt je volop kansen om rond solidariteit te werken. Je kan je kampactiviteiten afwisselen met de deelname aan een plaatselijk project. Teamwork : Een buitenlands kamp leidt tot intense samenwerking en groepsvorming. Het is een groots project dat niet vrijblijvend is en dat enkel kan slagen als de leden mee verantwoordelijkheid opnemen. Ze worden geconfronteerd met dingen die ze niet verwachten. Daardoor moeten ze creatief denken & oplossingen zoeken, samenwerken, afwegingen maken, argumenteren, keuzes maken en verantwoordelijkheid dragen. De beste ‘goede raad’ komt van de ouders!

11 Antwoord van het Consulaat Telefonisch contact gehad Mail met allerhande info wordt asap verwacht

12 Korte Voorstelling Leiding Alexis Nikolakopoulos Respectvolle Barry Heralexis Reisverantwoordelijke Gsm. Nr: Vliegtuig Stéphane Van de Velde Bewuste Olifant Stephanerix Tak-, fin- en mede-reis- verantwoordelijke Fourageondersteuner Den “fixer” Gsm. Nr: Minibus

13 Leiding Tine Hessens Spitsvondige Markhoor Mevrouw Tinorix Vlieg, Medisch- & EHBO - Verantwoordelijke Heimweeconsulent Vliegtuig Elien Vandensteen Enthousiaste Secretarisvogel Elienatra Vliegverantwoordelijke Cijferverantwoordelijke EHBO-ondersteuner Heimweeconsulent Crisismanager groepsleiding Vliegtuig

14 Leiding Sander Cuyckens Genietende Panda Sandobelix Materiaalverantwoordelijke Mede-financieelbeheerder Foerage-ondersteuner Heimweeconsulent Den “haldis” Minibus Dries Malfait Leergierige Sneeuwstormvogel Drieppix Zal ons ergens ter wege tegenkomen …

15 Foeriers Spannend…..

16 Foeriers Van LOEFNIX Bioloog Gedreven Sneeuwstormvogel Volledige scoutscarrière te Sint-Bernadette Natuurdeskundige & trektocht ervaringen Gepassioneerde ornitholoog Topfoerier Chauffeur

17 Foeriers Walhanne Studente Farmacie Foeragehulp Weekend Givers Farmacoloog Ervaring in het jeugdwerk Manusje-kanalles Vrouwelijke aanwinst! Mede-pillenverantwoordelijke op kamp

18 Foeriers Willem De Kesel wilfonix Student Bio-ingenieur Dolfijn Volledige scoutscarrière te Sint-Bernadette (buitenlandse)Trektocht- en leidingervaring Kei stoer en groot hart

19 Foeriers Julius Seghers Sobere Slechtvalk Volledige scoutscarrière te Haegepoorters. Trektocht- en leidingervaring

20 Verloop & praktische info

21 DATUM: 2-16 juli 2015

22 Aanpak praktische zaken & laatste dagen Trekrugzak Hoe te laden (infra) Zoveel mogelijk in handbagage (besparing) Rugzak in de bus/ handbagage mee op vliegtuig Handbagage: Stevig gevormde zak met max. afm. 55x 33x 20 cm, max. 10 kg Enkel kledij! Geen verboden vliegtuigzaken: ehbo, zakmessen, vloeistoffen, aanstekers, etenswaren..

23 Controlemoment rugzak Onder voorbehoud van examens: 28 juni 2015 vanaf 17h. Tijdens een potluck Barbecue (geen officiële scoutsactiviteit) Byof / byob-principe Leiding voorziet de hete kolen en enkele sausjes Na controle van rugzak, maken & controle handbagage Concreet: Met een volledig gepakte rugzak komen. Op scouts handbagage maken. overheveling op voorhand geoefend en bekeken hebben! Rugzak achterlaten ( dag nadien bus laden) verander erna niks Controlepunten: Leiding/foerage/minibus draagt geen gerief/rugzakken van leden RugzakHandbagage Samen met handbagage max. 20% v. Lichaamsgewicht 10 kg Geen hengels en bengelsBinnen de afmetingen

24 Inladen camionnette & uitzwaai moment chauffeurs 29 Juni 2015 ±17h inlaadmoment Zij die willen helpen: welgekomen avondmaal juni 2015 in den vroegen nacht/ochtend : chauffeurs S & S & T vertrekken naar Montenegro.. Uitzwaaien mag ;-)

25 HEEN-vlucht Verdeling leden onder de chauffeurs via tentgroepje Tentgroepje: Tent delen Bepaalde materialen delen Zie later Opstijgen om: 13.10h (uren worden maar 1 maand op voorhand bevestigd!) 9h 45 aan de vertrekhal te CHARLEROI Mét Picknick Stevig ontbijt achter de kiezen Ter plaatse: aanwezigheid overlopen en ID & tickets Voorzie iets kleins om de tijd te doden( kaartspel…)

26 TERUG-vlucht 16 juli 2015 Landing om: 18h 35 Aankomsthal Charleroi: 30 min. later Per tentgroepje naar huis Ophalen en uitladen rugzakken Via mail en Facebook zal hierover worden bericht. 17 juli komt de minibus thuis Gokje: 17 s’ avonds of 18 juli

27 Overzicht belangrijke data 10 mei: 2 de betaling op de Giverrekening 150€ - 164€ 28 juni vanaf17h : controle rugzak met facultatieve BBQ Op en top gepakte rugzak erna overhevelen naar handbagage! 29 juni ±1730h: inlaadmoment camionnette laatste kans rugzak afgeven vrijwilligers mogen zeker komen helpen 2 juli: Verdeling onder de vrijwillige chauffeurs en vertrek naar Charleroi Lunchpakket in handbagage! 16 juli: moe en hopelijk voldaan om 18.40h te Charleroi. Verdeling onder de chauffeurs per tentengroepje, vertrek huiswaarts. 17/ 18 juli: afhalen rugzak a.d scouts : 18-19h.

28 Financieel plaatje Kostprijs: 350/ 364€ per lid

29 Financiën rest van het jaar.. Districtsweekend: € Midweek : € INSCHRIJVEN VAN MIDWEEK IS DIT JAAR NODIG! Gebeurt via een GOOGLE FORM, per mail/ via fb Uiterste inschrijfdatum 1 april 2015 Inschrijven = overschrijven Eventueel nog een zwem- of bowl -avondvergadering in maart Snoepverkoop: op midweek en enkel voor schoolgenootjes + evt. een middag in het stad.

30 Trekrugzak pakken Wat mee te nemen? Hoe in te laden? Tips and trics/ do’s and dont’s

31 Wat mee te nemen ? Facultatieve oplijsting PAPIEREN o Identiteitskaart geldig gedurende het verblijf o Eventueel Zakcentje o Inentingsboekje o adressenboekje BASISUITRUSTING o Wandelschoenen/Bergschoenen ( aandoen) o jas / fleece jack / windjack o regenkleding ( ademend!) (+ passende én waterdichte rugzakhoes) o trektent te verdelen onder je tentgenootjes o Schuursponsje milieuvriendelijke afwasmiddel o gamel + plastic mok/beker + bestek o slaapzak (+ evt. lakenzak) o Matje o ESBIT VERDERE UITRUSTING o petje/zonnekap o zonnebril o wasknijpers o sandalen / hutsloffen / slippers o waterdichte veldfles o zaklamp (+ reservebatterij) o zonnecrème en evt.aftersun o papier + schrijfgerei o Toiletpapier: 1 noodgevallenrol ETEN/DRINKEN o lunchpakketje voor heenweg ex. vloeistoffen o optioneel: limonadepoeder voor veldfles, vitaminepillen/poeder ≠energydranken/poeders KLEDING - Gepaste kledij voor te wandelen! o broeken: trekking-, gewoon, trainings- o trui/ sweater/overhemd o T-shirts o short o ondergoed o sokken o zwemkleding o handdoek groot o handdoek klein o 2 afdrooghanddoeken o Verkleedkledij: volk van Gallië TOILETARTIKELEN o handdoek(en) o washandje o toilettas: milieuvriendelijke zeep, tandenborstel, milieuvriendelijke tandpasta, deodorant o indien nodig: scheermesje, scheerzeep o milieuvriendelijk muggenwerend middel ( geen deet) o Kam/borstel o Milieuvriendelijk (hand)wasmiddel ( al dan niet met wasdop) o Vrouwelijk toiletgerief Beperkte EHBO- trousse o pleisters o leukoplast / sporttape / Second Skin/ compeed o Zwachtel ONDERHOUD/REPARATIE/ VARIA o zakmes o reserveveters o naald + draad per tent o vuilniszakken / plastic zakken / ziploc- zakken o touw / waslijn per tent o veiligheidsspelden

32 Wat mee te nemen in trekrugzak? BASISUITRUSTING o Wandelschoenen/Bergschoenen ( aandoen) o jas / fleece jack / windjack o regenkleding ( ademend!) (+ passende én waterdichte rugzakhoes) o Deel trektent o schuursponsje + milieuvriendelijke afwasmiddel o gamel + plastic mok/beker + bestek o slaapzak (+ evt. lakenzak) o Matje o sjortouw o ESBIT VUURTJE VERDERE UITRUSTING o petje/zonnekap o zonnebril o wasknijpers o sandalen / hutsloffen / slippers o waterdichte veldfles o zaklamp (+ reservebatterij) o zonnecrème en evt.aftersun o papier + schrijfgerei o Toiletpapier: 1 noodgevallenrol TOILETARTIKELEN o handdoek(en) o washandje o toilettas: milieuvriendelijke zeep, tandenborstel, milieuvriendelijke tandpasta, deodorant o indien nodig: scheermesje, scheerzeep o milieuvriendelijk muggenwerend middel ( geen deet) o Kam/borstel o Milieuvriendelijk (hand)wasmiddel ( al dan niet met wasdop) o Vrouwelijk toiletgerief (! Tampons zijn er moeilijk te vinden) Beperkte EHBO- trousse o pleisters o leukoplast / sporttape / Second Skin/ compeed o Zwachtel o Euceta, nestocyl, o ONDERHOUD/REPARATIE/ VARIA o zakmes o reserveveters o naald + draad per tent o vuilniszakken / plastic zakken / ziploc-zakken o touw / waslijn per tent o veiligheidsspelden

33 Wat mee te nemen per tent? Tentgroepjes o milieuvriendelijk afwasmiddel o Wasknijpers Mogelijk ook: o zonnecrème en evt.aftersun o papier + schrijfgerei TOILETARTIKELEN o milieuvriendelijke zeep, milieuvriendelijke tandpasta, deodorant o indien nodig: scheermesjes, scheerzeep o milieuvriendelijk muggenwerend middel ( geen deet) o Milieuvriendelijk (hand)wasmiddel ( al dan niet met wasdop) o Vrouwelijk toiletgerief ONDERHOUD/REPARATIE/ VARIA o zakmes o reserveveters o naald + draad o Extra vuilniszak(ken) / plastic zak(ken) o touw / waslijn veiligheidsspelden

34 Wat mee te nemen in handbagage? ZOVEEL MOGELIJK! KLEDING - Gepaste kledij voor te wandelen! o broeken: trekking-, gewoon, trainings- o trui/ sweater/overhemd o T-shirts o short o ondergoed o sokken o zwemkleding o handdoek groot o handdoek klein o 2 afdrooghanddoeken PAPIEREN o Identiteitskaart geldig gedurende het verblijf o Eventueel Zakcentje o Inentingsboekje o adressenboekje Varia o Lunchpakket + leeg waterflesje o Vrouwelijk toiletgerief o WC-rol

35 Tentverdeling Waterdichte, bruikbare trektent: Iglo-achtigen of andere lichtgewichttenten Per 3 á 4 personen. --> per tent via mail door te geven vóór Midweek en wie jullie vervoer voorziet. Verdeel het gewicht onder elkaar: piketten/ buitenzeil/binnenzeil In dachte houden voor het totaalgewicht van je rugzak Ieder groepje verantwoordelijk voor hun tent, vervoer, groepsmateriaal

36 Hoe te pakken? Hoe een rugzak inladen? Je rugzak inladen op de juiste manier is zeer belangrijk voor je lichaam. De verleiding om alles wat niet goed past aan de buitenkant te hangen kan groot zijn. Probeer toch zo veel mogelijk in je rugzak te steken. Een natte t-shirt, handdoek of een regenjas kan geen kwaad, maar zeker geen stapschoenen of gamel. Je verstoort de stabiliteit waardoor je rug- en beenspieren veel zwaarder belast worden. Ze kunnen ook jou en anderen verwonden of ervoor zorgen dat je ergens aan blijft haken. => Je rugzak moet een compact geheel vormen zonder uitsteeksels A: Onderste compartiment: Alles om te slapen (slaapzak, tent en slaapmat)aapzak, tent en slaapmat) heb je overdag niet nodig en plaats je daarom onderaan. Bij plaatsgebrek bevestig je tentstokken en slaapmat aan de buitenkant. B: Midden: Prop al je kledingstukken opgerold in zakjes, zo spaar je heel wat volume uit. C: Boven: voedselvoorraad, reservetrui, waterzak en jas, brander, toiletzak,…waterzak en jas, brander, toiletzak,… Geen scherpe of harde stukken aan de ‘rug’-zijde van je rugzak. D: Topcompartiment: hoofddeksel, zaklamp, leesboekje, zonnebril, zakmes, verrekijker,…zaklamp, leesboekje, zonnebril, zakmes, verrekijker,… De spullen die je overdag nodig hebt zoals proviand, waterdicht materiaal en je EHBO-doos stop je bovenaan. EHBO-doos stop je bovenaan. E: in de zijzakken: snacks, drinkfles, toiletpapier, rugzakhoes,…drinkfles, toiletpapier, rugzakhoes,… steek alles wat bereikbaar moet zijn tijdens de tocht (regenkledij, trui, kaart, kompas, wc-papier, zakmes, lunchpakket,… ) op gemakkelijk bereikbare plaatsen zoals de zijzakjes of het bovenste deel van je rugzak.kaart, kompas, wc-papier, zakmes, lunchpakket,… ) op gemakkelijk bereikbare plaatsen zoals de zijzakjes of het bovenste deel van je rugzak.

37 Algemene TIPS Stop alles wat kan lekken en alles wat droog moet blijven in zakjes. Al de kleren die je kan oprollen, rol je op. Steek zware stukken liefst boven heuphoogte en onder schouderhoogte (rughoogte) en zo dicht mogelijk tegen je lichaam, zo komt het zwaartepunt van je rugzak zoveel mogelijk overeen met je eigen zwaartepunt. Als je zware stukken hoger steekt, verlies je je evenwicht. Als je ze lager steekt, belast je je heupen teveel en hindert de rugzak je bij het stappen. Laat de verschillende zaken in je rugzak nauw aansluiten zodat er geen holtes ontstaan. Elke holte is namelijk verloren plaats. Hoeveel gewicht je maximaal mag dragen, hangt af van je eigen fysieke capaciteiten en de tocht die je wil ondernemen. Een algemene regel is dat je voor een volledige dag wandelen nooit meer dan 20 à25% van je eigen lichaamsgewich t meezeult. Wat er precies in de rugzak moet, kies je zelf. Elke kilogram weegt door, dus denk goed na of je iets wel nodig hebt. Gebruik een compressiezak voor je slaapzak. Dat scheelt ruimte. Verpak geld en waardepapieren waterdicht. Hang niks aan de buitenkant van je rugzak. Pak je rugzak zo min mogelijk op bij de schouderbanden. Dat zijn geen handvaten, ze zijn voor iets anders dan ‘oppakken’ ontworpen. Je rugzak til je op met de oppaklus, net onder het topcompartiment, tussen de schouderbanden.

38 Do’s and dont’s Trekrugzak goed afstellen Geladen rugzak proberen: maak eens een leuke wandeling Regenhoes en linnen zak zijn een ongelooflijke meerwaarde Pak zelf een paar keer je rugzak in en uit Maak een lijstje wat je allemaal meehebt Probeer niks nat in de rugzak steken

39 Is er een thema? Natuurlijk ….

40

41 Goede leidingsraad Ken jullie tent, zet hem zeker al een paar keer op! Het is zeer handig én aangeraden dat je de tent snel kunt opzetten en afbreken Idem voor opvouwen van een tent, slaapzak, matje & pakken van je rugzak Loop je schoenen zeker in!

42 15-daagse planning We lichten een tipje van de sluier op! Maar we blijven bewust heel vaag. Het moet dan ook een verrassing blijven..

43

44 15-daagse planning Planning conceptuele route Montenegro Dag 1 : Vertrek, aankomst, trein naar rechtsboven (Biogradska gora), slaapplaats, installeren etc. Dag 2 : Biogradska Gora Dag 3 : Biogradska Gora Dag 4: (treinrit/wandel/er al zijn) naar Mojkovac + stappen richting Zablac (Durmitur) Dag 5 : Stappen naar Zablac Dag 6: Stappen en aankomen in Zablac.

45

46 15-daagse planning Planning conceptuele route Montenegro Dag 7: Raften in Durmitur Dag 8: Rusten/Zwemmen/spelleke Dag 9: Inhaaldag. Dag 10: Bus naar kotor (Strand, kasteel, jada jada) Dag 11: evt inhaaldag/Zwemmen dansen drankjes drinken. Dag 12: Stappen naar Budva Dag 13: Richting Skadarmeer (natuurpark) (stappen/Bus/We geraken er wel) + Toekomen in Skadar. Dag 14: Zwemmen, plonsen, wandelen... Dag 15: Trein naar Podgorica (vlucht om 15u)

47

48 15-daagse planning Vrijwilligerswerk Nog perfect mogelijk in te plannen. In onderhandeling/gesprek met plaatselijke bureaus. Idee is bij de organisator alvast met grote interesse en veel blijdschap onthaalt. Enkel grote groep (alweer) als nadeel… To be continued …

49 Einde in zicht: Paperassen… 1. Vergeet de mutualiteit niet te controleren en de nodige documenten in orde te maken 2. Medische fiche controleren en bijtekenen bij Sander 3. Ouderlijke toestemming 4. Alcohol op kamp - formulier

50 Ouderlijke toestemming

51 Mee te nemen blaadje na de presentatie Te tekenen door ouders en ABS ( gemeente) ! Af te geven op controlemoment rugzak! EN doorscannen naar Niet vergeten !!

52 Alcohol op kamp Discussie binnen de leiding.. Traditie vs. Nieuwe waarden Licht opgestoken bij sommige ouders: geen eenduidig antwoord maar: 14 feb - Verbondsraad sensibiliseert groepen omtrent alcoholgebruik Zaterdag 14 februari 2015 boog de algemene vergadering ' van Scouts en Gidsen Vlaanderen zich over het alcoholbeleid. De verbondraad besloot vandaag dan ook om ondubbelzinnig de wetgeving als enige huisregel te formuleren. De wet luidt: geen alcohol onder 16 jaar en geen sterke drank onder 18 jaar. Omdat de wettelijke leeftijdsgrens verwarring kan veroorzaken in de tak 'gidsen en verkenners', geven we de richtlijn mee om deze tak van alcohol te vrijwaren. Het is aan elke leidingsploeg om afspraken te maken over alcoholgebruik bij leden boven de wettelijke minimumleeftijd.

53 “Scouts en Gidsen Vlaanderen wil haar lokale groepen de komende maanden uitdrukkelijk oproepen om voor alle leden een correct en verantwoord beleid ter zake te voeren.” Daarom ‘Toxische stoffen beleid- kamp 2015’: Drugs= verboden! Mét streng optreden en kennisgeving bevoegde instanties (recht naar huis). Sterke drank: mag niet! Waarschuwing voor energie dranken! --> ongezond en niet bevorderend op trekkamp! Aanpassing en bijschaving voor iedereen van de traditie: “aan het laatste kampvuur aanbod van 2 pintjes” Gelijkschakeling aan roken : modelformulier in te vullen -16 en +16 dienen een ouderlijke toestemming te verkrijgen om enkel op de laatste avond van het aanbod te genieten van max. 2 pintjes plaatselijk bier. ( Kampterrein wordt op dat moment gelijkgesteld aan huiselijke kring; gelijk vorige jaren om zo de traditie te kunnen voortzetten voor diegene met toestemming)

54 Er wordt nog een kampboekje gemaakt met alle info van deze avond…

55 Zijn er nog collectieve vragen? Individuele vragen zijn mogelijk na de collectieve Praktisch Sander: controle, handtekenen medische fiches Individuele vragen: Medisch/ medicatie: Tine praktisch- verzekering- financiën en foerage : Alexis & Stéphane Route- en dagplanning: Alexis en Thomas VL. Ouderlijke toestemming en alcoholformulier:: Elien Varia: elke leiding


Download ppt "Buitenlands kamp Montenegro Welkom ! We beginnen zo dadelijk met de infosessie …Deze zal een klein uurtje in beslag nemen… Alexis, Dries, Elien, Sander,"

Verwante presentaties


Ads door Google