De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON."— Transcript van de presentatie:

1 VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON

2 RAAMPLAN – LEERPLAN TRIATLON B 1.RAAMPLAN TRIATLON  Doel  Ontstaan  Structuur  Werking  Voorbeeld 2.LEERPLAN TRIATLON  Doel  Structuur  Stappenplan

3 Het raamplan is … een leidraad voor de carrièreopbouw van een atleet … een inspiratiebron … een overzicht van benchmarks … een kapstok om projecten van de federatie Het raamplan is NIET … kant-en-klaar … individueel

4 AUTEUR  Reinout Van Schuylenbergh START  Snelst groeiende sport  Nood aan uniform kader BASIS  LTAD – Canadian sport for life ONTWIKKELING  Eigen ervaring en experts  Wetenschappelijk onderzoek RESULTAAT  Presentatie Dag van de trainer 2012  2013 Verfijning/opsplitsing voor topsport en breedtesport

5

6  ACTIVE START (bewegingservaring) tot ong. 6 jaar  FUNDAMENTALS (basistraining) tot ong. 10-12 jaar  LEARNING TO TRAIN tot ong. 12-14 jaar  TRAINING TO TRAIN tot ong. 17-18 jaar  Omschrijving van de specifieke fase  Benchmarks trainingsachtergrond  Benchmarks vaardigheden (motorisch, zwemmen, fietsen, lopen, tactiek, sociaal mentaal, …)  Benchmarks prestaties

7 Tot 6 jaar Fase van BEWEGINGSERVARING Het kind leert algemene bewegingsvaardigheden, zoals klimmen, lopen, rollen, werpen, springen, evenwicht houden, … Dit wordt via een breed bewegings- en spelaanbod aangeleerd. Verkennen van risico’s en grenzen in een veilige speelomgeving. Het bewegingsprogramma bevat gestructureerde en ongestructureerde beweging (spontaan spel). Er is geen periodisering. Bewegen is FUN. Benchmarks trainingsachtergrond Zwemmen1x per week, watergewenning, zwemschool, spelvormen. FietsenLoopfiets, step. LopenBewegingsspelen. Stabilisatie/krachtNiet van toepassing. CrosstrainingKleutergym, bewegingsschool, speeltuin, spontaan spel. Trainingsuren/jaarElke dag bewegingsactief. PeriodiseringmodelGanse dag bewegingsactief. WedstrijdenGeen wedstrijden.Wel deelname aan sportieve evenementen. Vaardigheden Mobiliteit, stabiliteit, krachtOnbewust de bewegingsrijkdom opbouwen via spontaan en gestructureerd spel en bewegen. Verkennen van risico’s en grenzen in een veilige speelomgeving. ZwemmenAngsten overwinnen, waterwennen, horizontaal evenwicht, evenwichtsherstel, rotaties rond 3 assen, springen, beginselen van stuwing met armen en benen. FietsenLopen/stappen met de fiets, fiets oprapen, afstappen, opstappen, sturen, beginselen van stuurvaardigheid. LopenSpontaan, natuurlijk looppatroon. Warm-up/cool downKeuze van de activiteiten bieden een spontane warm up en cool down aan. Starts/wisselsOpstappen en afstappen van de fiets. TrainingsschemaDe jonge sporter heeft vaste momenten in de week van gestructureerde sport en spel en dagelijkse momenten van ongestructureerd spel. Tactiek PloegtactiekNiet van toepassing. RegelsNiet van toepassing. Fair playRespecteert de fair play. Sociale vaardighedenleren in groep spelen. Spelen met respect voor elkaar. Speelgoed delen. Mentale vaardighedenKan onder begeleiding eenvoudige bewegingsopdrachten uitvoeren. Is gemotiveerd omdat het leuk is. MateriaalkennisDraagt zorg voor het sportmateriaal. PrestatiesPrestaties geven in deze fase van de ontwikkeling geen valide indicatie van een voorspoedige ontwikkeling.

8 Raamplan beschikbaar via ‘Triathlon Academy’ Voorbeeld trainingsplan op basis van het raamplan voorbeeld raamplan.xlsx

9 RAAMPLAN – LEERPLAN TRIATLON B 1.RAAMPLAN TRIATLON  Doel  Ontstaan  Structuur  Werking  Voorbeeld 2.LEERPLAN TRIATLON  Doel  Structuur  Stappenplan

10  Fundamenten in het raamplan  6-16 jarigen: Active start tot training to train  Praktische handleiding voor jeugdtrainers  Ondersteunen jeugdclubs  Bijdrage ethisch en medisch verantwoord sporten

11 Verschillende hoofdstukken cfr ontwikkelingsfasen raamplan  Situering  Focuspunten  Doelstellingen (Minimum en uitbreiding per discipline)  Planning en periodisering  Voorbeeldlessen en –trainingen Evaluatiemethodes  Referentie en bronnen

12 Fase 1: opbouw vaardigheden ifv doelstellingen  Experts per discipline  Elk afzonderlijk uitwerken - overleg (ov.) Fase 2: lesfiches  Vaardigheden & thema’s  Experts & jeugdtrainers  Good practices in bestaande jeugdwerkingen Fase 3: evaluatiesysteem/checkpoints Fase 4: afwerking en publicatie

13 Mallette – Fédération Française de triathlon

14 Vragen? Greet.smekens@triathlon.be B


Download ppt "VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON."

Verwante presentaties


Ads door Google