De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo"— Transcript van de presentatie:

1 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Profiel Techniek profielvak MVI Regiobijeenkomsten januari 2015

2 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

3 Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma
Handreiking SLO KEUZE 4 Keuzevakken Schoolexamen 50% PROFIELvak 4 Modulen Centraal examen Syllabus CvE algemene vaardigheden Professionele LOB KERN

4 Kernprogramma Profiel Techniek
Algemene kennis en vaardigheden Professionele kennis en vaardigheden Oriëntatie op de techniek Voorbereiden Ontwerpen en maken Controleren en nazorg plegen LOB  handreiking beschikbaar

5 Vertaling naar onderwijsprogramma's
De school bepaalt het aanbod in een onderwijsprogramma 4 Keuzevakken Schoolexamen ca. 400 uur 1 Profielvak bestaande uit vier modulen Jan: voorbeelden breed en smal Centraal examen

6 ec te gr zw Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma
april ’17 Kernprogramma = hart van de sector Van sectoren naar beroepsgerichte profielvakken ec zw te D&P gr en beroepsgerichte keuzevakken verdiepend of verbredend

7 Doelstelling Media, Vormgeving en ICT

8 Het beroepsgerichte profielvak Media, Vormgeving en ICT met 4 modules
Audiovisuele vormgeving en productie (voor BB, KB) 2D en 3D vormgeving en productie (voor BB en KB) ICT voor BB, KB en GL (voor BB, KB en GL) Interactieve vormgeving en productie (voor BB, KB en GL) In de syllabus wordt nog gesproken van profiel en profieldelen > dit wordt beroepsgericht profielvak en modules

9 Audiovisuele vormgeving en productie
De modules Audiovisuele vormgeving en productie Een AV productie maken van script tot film (2-3 min) Een AV animatie maken van script tot eindproduct (20 sec) Een fotoreeks maken binnen een thema (2-3 min)

10 2D en 3D vormgeving en productie
Een tweedimensionaal mediaproduct vormgeven en maken, passend bij de doelgroep (folder, flyer, poster, kaart, dvd hoes) Een driedimensionaal mediaproduct vormgeven en maken, passend bij de doelgroep (verpakking, display, maquette)

11 ICT Hardware assembleren, vervangen en onderhouden
Software installeren en problemen oplossen ICT-infrastructuur (netwerk) installeren in een gebouw Informeren en adviseren over ICT-producten en gebruik

12 Interactieve vormgeving en productie
Website ontwerpen en maken App ontwerpen en maken Interactief document ontwerpen en maken

13 Keuzevakken MVI 3D vormgeving en realisatie Idee ontwikkeling
Netwerkbeheer Printmedia productie Tekenen, schilderen en illustreren Game – design Fotografie Licht, geluid en decor Applicatieontwikkeling Digitale beveiliging Sign Vormgeven en typografie Audiovisuele vormgeving en productie (alleen voor GL) 2D en 3D vormgeving en productie (alleen voor GL)

14 Onderwijsprogramma CE: profielvakken : BB & KB > 4 GL > 2
SE : keuzevakken : BB & KB > 4 Richtlijn: 100 lesuren (50 min) per deel Voor bovenbouw: ± 12 uur praktijk per week voor BB en KB 6 uur praktijk per week voor GL

15 Keuzevakken Leerling doet schoolexamen in keuzevakken
Vooralsnog ± 100 keuzevakken landelijk ontwikkeld School mag daarnaast ‘vrije-keuzevakken’ aanbieden : In samenwerking met het mbo ontwikkeld (i.c. deel uit het KD) Door derden ontwikkeld In het examenprogramma van een leerling mag maximaal 1 'vrij-keuzevak' worden opgenomen dat meeweegt in de slaag-zak beslissing.

16 Tot nu toe Vier Pilotscholen; pilotexamen in 2016
Juni 2014: kennismaken 3 bijeenkomsten: sept, nov, jan Uitwisselen ervaringen Bespreken examenprogramma Bespreken syllabus

17 Eerste ervaringen Mooie kansen Spagaat tussen creatief en technisch
(te) vol examenprogramma Toekomstbestendig?

18 Algemene opmerkingen van pilotscholen MVI op de syllabus
Ambitieus programma - te veel? - te hoog niveau? Losse onderdelen > meer integratie is wenselijk App bouwen - Concreter maken - niveau Toekomstbestendig?

19 Implementatie (zie ook routekaart)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Implementatie (zie ook routekaart) Licenties: een school mag een profiel aanbieden als ze de licentie heeft voor een onderliggende afdeling. Scholen die nu (schooljaar ) een grafimedia programma aanbieden mogen het nieuwe profiel MVI aanbieden Scholen die nu (schooljaar ) een ICT programma aanbieden mogen het nieuwe profiel MVI aanbieden Aanbod beroepsgerichte keuzevakken: Scholen mogen alle beroepsgerichte keuzevakken aanbieden (licentievrij). Het aantal profielmodulen dat als keuzevak mag worden aangeboden is beperkt tot drie.

20 Uit de routekaart:

21 Implementatie nieuwe programma’s
Wat wordt het onderwijsaanbod? Onder andere: Wat is de visie van de school? Welke leerroutes wil de school aanbieden? Wat is het arbeidsmarktperspectief in de regio? Welke opleidingsmogelijkheden biedt de regio (andere vmbo-scholen, roc’s)? Welke profiel- en keuzevakken biedt uw school aan?

22 Implementatie - vervolg
Hoe ziet de organisatie eruit? Onder andere: Welke volgorde houdt de school aan voor het onderwijsaanbod van profiel en keuzevakken? Welke keuzes kunnen leerlingen wanneer maken? Welke leermiddelen zetten we in? Wat betekent het nieuwe onderwijsaanbod voor de fysieke inrichting?

23 Implementatie - vervolg
Wat betekent dit voor de docenten? Onder andere: Welk begeleidingsmodel wordt gehanteerd? Waar is extra scholing voor nodig? Waar kan worden samengewerkt met collega vmbo scholen of mbo of bedrijfsleven?

24 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Tijdlijn Mei 2013: concept examenprogramma Augustus 2013: start pilot cohort 1 (leerjaar 3) Augustus 2014: start pilot cohort 2 Mei 2015: eerste examens (cohort 1) Augustus 2015:start pilot cohort 3 Mei 2016: examens cohort 2 Augustus 2016: start nieuwe examenprogramma’s alle scholen Mei 2018: uitstroom leerlingen volgens nieuw programma 1 2 3 4 5 6 7 8 Augustus 2013 Augustus 2014 Augustus 2015 Augustus 2016

25 Vragen? FAQ:


Download ppt "Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo"

Verwante presentaties


Ads door Google