De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten  Het advies van de basisschool over toelaatbaarheid tot het vervolgonderwijs is gebaseerd op de meerjarige.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten  Het advies van de basisschool over toelaatbaarheid tot het vervolgonderwijs is gebaseerd op de meerjarige."— Transcript van de presentatie:

1 De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten  Het advies van de basisschool over toelaatbaarheid tot het vervolgonderwijs is gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van de leerling. Het LVS (leerlingvolgsysteem) wordt daarvoor gebruikt.  Bij de niveauadvisering gaat het om de scores op begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling van de drie leerjaren (groep 6, 7 en 8), waarbij de eerste twee onderdelen het zwaarste tellen. Denk aan het ontwikkelingsprofiel.  aanvullende informatie over werkhouding, studievaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, woordenschat* en alle overige relevante informatie wordt ook meegenomen in het advies.  Het advies van de basisschool is leidend.

2 Enkelvoudig niveau-advies  De basisschool kan de volgende enkelvoudige adviezen geven:  Vwo (gymnasium/atheneum)  Havo  Vmbo theoretische/gemengde leerweg/mavo  Vmbo tg/mavo met lwoo  Vmbo kaderberoepsgerichte leerweg  Vmbo kb met lwoo  Vmbo basisberoepsgerichte leerweg  Vmbo bb met lwoo  Praktijkonderwijs

3  Basisprofiel  Het Basisprofiel is het vereiste niveau voor het betreffende onderwijsniveau.  Plusprofiel Het Plusprofiel is het profiel voor leerlingen die later wellicht kunnen opstromen naar een hoger niveau.

4  Bespreekprofiel  Waarbij het advies van de basisschool niet overeenkomt met de daarbij behorende scores uit het leerlingvolgsysteem (LVS).  Door middel van een schriftelijke onderbouwing geeft de basisschool aan op grond waarvan men van mening is dat de leerling toch, of juist niet, een plek zou moeten krijgen binnen het betreffende onderwijsniveau. Situaties in het (school) leven, sociaal-emotionele aspecten

5  Ondersteuningsprofiel  Het Ondersteuningsprofiel is het profiel voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.  Dat kunnen potentiële pro/lwoo leerlingen zijn.  Zogenaamde leerlingen met een rugzak.  Leerlingen die naar het praktijkonderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs gaan

6  In het zevende leerjaar ontvangen de ouders en de leerlingen al een voorlopig advies.  We hebben de gegevens van de M8 toets Cito nog niet afgenomen.

7  Toets score, vaardigheidsscore… en dan?  Bij de LVS-toetsen zet u ruwe toetsscores (aantal goed) om naar vaardigheidsscores.  om te bepalen wat het niveau is van een leerling.

8  Een vaardigheidsscore is dus een getal dat aangeeft wat een leerling kan op een bepaald leergebied.  Zo kunt u onderstaande vragen met behulp van de vaardigheidsscore beantwoorden:  Hoe goed doet een leerling het vergeleken met zijn leeftijdsgenoten?  Is de leerling vooruitgegaan in een bepaald leergebied?

9  Plaatsingswijzer VWO CitotoetsM8M7M6 Begrijpend lezen> 71>55>41 Rekenen en Wiskunde> 121>109>96 Spelling, niet w.w> 149>140>134 Technisch lezen DMT> 107> 93>85 Plaatsingswijzer HAVO CitotoetsM8M7M6 Begrijpend lezen> 61>47>34 Rekenen en Wiskunde> 115>102>89 Spelling, niet w.w.> 145>137>131 Technisch lezen DMT> 99>86>79

10 CitotoetsM8M7M6 Begrijpend lezen> 52>41>29 Rekenen en Wiskunde> 109>97>83 Spelling, niet w.w.> 142>135>129 Technisch lezen DMT> 93>79>77 Plaatsingswijzer VMBO-KL Cito ToetsM8M7M6 Begrijpend lezen> 42>33>22 Rekenen en Wiskunde> 103>90>75 Spelling, niet w.w.> 139>97>90 Technisch lezen DMT> 86>78>70 Plaatsingswijzer VMBO-BL CITO ToetsM8M7M6 Begrijpend lezen< 42<33<22 Rekenen en Wiskunde< 103<90<75 Spelling, niet w.w.< 139<134<128 Technisch lezen DMT<86<78<70

11  Afname data: 21, 22 en 23 april  Als de uitkomst van de eindtoets hoger is dan het aanvankelijke basisschooladvies moet de basisschool het advies heroverwegen.  Het definitieve besluit tot al dan niet aanpassen van het basisschooladvies ligt bij de basisschool.  Is het advies aangepast, neemt de basisschool contact op met de desbetreffende middelbare school.  De school voor voortgezet onderwijs besluit vervolgens de leerling al dan niet op het aangepaste niveau te plaatsen  Besluit de school het kind niet te plaatsen, dan gaat dit besluit (aan ouders en basisschool) vergezeld van een schriftelijke motivatie

12 WeekDataOmschrijvingWie? 3 t/m t/m Afname M8 en opstellen definitief basisschooladvies (met alle toebehoren voor reguliere leerlingen (LVS/OSO) PO/SBO/SO 6 t/m t/m Adviesgesprekken met ouders van reguliere leerlingen Ouders/PO/SBO/SO 10 t/m tot uiterlijk Aanmelden reguliere leerlingen bij het VO Ouders/PO 14Uiterlijk Ouders en basisschool informeren over genomen besluit VO

13 16 t/m 1815 t/m Afname eindtoets groep 8PO WeekDataOmschrijvingWie? 21 t/m 26Mei-juni 2015Ouders ontvangen schriftelijk de uitslag van de eindtoets PO Vanaf week 20Vanaf Indien de score van de eindtoets positief afwijkt van het advies moet het basisadvies heroverwogen worden in overleg met ouders PO 19 t/m 26Mei/juni 2015Voorlopig basisschooladvies aan ouders van leerlingen in groep 7 PO/SBO/SO


Download ppt "De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten  Het advies van de basisschool over toelaatbaarheid tot het vervolgonderwijs is gebaseerd op de meerjarige."

Verwante presentaties


Ads door Google