De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf Academische Werkplaats Onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf Academische Werkplaats Onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf Academische Werkplaats Onderwijs

2  Kwaliteit van leraren:  Van groot belang voor onderwijsopbrengsten (Hanushek, 2011; Barber & Mourshed, 2007).  Veel onduidelijk over de determinanten (Hanushek & Rivkin, 2006).  Vaardigheden van leraren  Voorspellende waarde voor leerling-prestaties (bv. Hanushek, Piopiunik & Wiederhold, 2014; Metzler & Woessmann, 2012).  Weten welk segment van de bevolking ervoor kiest om leraar te worden is belangrijk om iets over de kwaliteit van het lerarenkorps te kunnen zeggen.  Relevant voor het leggen van de focus van interventies om de kwaliteit van leraren te verhogen.

3  Onderzoeksdoel:  In kaart brengen van verschillen in taal- en rekenvaardigheden tussen leraren en de rest van de bevolking voor verschillende landen.  Data:  OECD international assessment of adult competencies (PIAAC en ALL).  Representatieve steekproeven van de volwassen bevolking.  Toetsen die taal- en rekenvaardigheden meten.  Gedetailleerde beroepsinformatie.

4  Belangrijkste Resultaten:  Leraren scoren bovengemiddeld in bijna alle onderzochte landen.  Middelbare school leraren scoren gemiddeld hoger dan basisschoolleraren.  Leraren scoren vooral hoger dan de rest van de bevolking (en zelfs hoogopgeleiden) aan de onderkant van de verdeling.  De beste leraren doen niet onder voor de beste andere respondenten.

5  Eerder onderzoek:  Leraarvaardigheden liggen onder het gemiddelde voor hoogopgeleiden (Hanushek & Pace, 1995).  Neerwaartse trend in leraarvaardigheden (Bacolod, 2007).  Lerarenberoep is niet aantrekkelijk voor mensen met hoge vaardigheden (Chevalier et al., 2007).  Onze toevoeging:  Wij focussen ons met name op de vorm van de verdeling van vaardigheden.  Met onze data kunnen we verschillende landen met elkaar vergelijken.

6  PIAAC & ALL  Internationale vaardigheidstoetsen uitgezet door de OECD.  ALL:  Eerste ronde: 2003; tweede ronde:  10 landen.  PIAAC:  Eerste ronde, eerste cyclus: ; tweede cyclus:  24 landen.  Nederland, Noorwegen & Italië zijn aanwezig in beide datasets.  Taal- & rekenvaardigheidstoetsen zijn vergelijkbaar.

7

8

9

10

11  Waarom kijken we naar het verschil in distributie?

12

13

14  Leraren gebruiken hun vaardigheden misschien meer  Effect gedreven door oefening.  De hoge vaardigheden van ‘oude’ leraren zouden de lage vaardigheden van ‘jonge/nieuwe’ leraren kunnen verbloemen (Bacolod, 2007).

15

16

17

18  Leraren scoren vooral hoger dan de rest van de bevolking (zelfs hoogopgeleiden) aan de onderkant van de verdeling.  De beste leraren doen qua vaardigheden niet onder voor de beste andere respondenten.  Resultaten zijn niet te verklaren door vaardigheidsgebruik of achtergrond kenmerken.  Publieke opinie van lage leraarvaardigheden wordt niet gesteund door onze data.

19  Het verhogen van selectiecriteria is mogelijk geen goed middel om de kwaliteit van leraren te verhogen.  Interventies gericht op de factoren die mensen met hoge vaardigheden ertoe drijft leraar te worden is wellicht effectiever.  Verder onderzoek is nodig om de kenmerken en motivatie van deze hoog scorende leraren in kaart te brengen.

20  Wat drijft mensen met hoge vaardigheden om leraar te worden?  Hoe kunnen we de verschillen tussen landen verklaren? (v.b. salaris? (Hanushek, Piopiunik & Wiederhold, 2014).  Simulatiestudies om de effecten van interventies op de vaardigheidsverdeling te schatten.  Is er een lineair verband tussen leraarvaardigheden en leerlingprestaties over de gehele distributie?

21  *table 3*

22

23

24

25

26

27  Bacolod, M. (2007b). Who teaches and where they choose to teach: College graduates of the 1990s. Educational Evaluation and Policy Analysis, 29(3),  Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing schools systems come out on top. McKinsey & Company.  Chevalier, A., Dolton, P., & McIntosh, S. (2007). Recruiting and Retaining Teachers in the UK: An Analysis of Graduate Occupation Choice from the 1960s to the 1990s. Economica, 74(293),  Hanushek, E. A. (2011). The economic value of higher teacher quality. Economics of Education Review, 30(3),  Hanushek, E. A., & Pace, R. R. (1995). Who chooses to teach (and why)?. Economics of Education Review, 14(2),  Hanushek, E. A., Piopiunik, M., & Wiederhold, S. (2014). The Value of Smarter Teachers: International Evidence on Teacher Cognitive Skills and Student Performance. NBER Working Paper No  Hanushek, E. A., & Rivkin, S. G. (2006). Teacher quality. Handbook of the Economics of Education, 2,  Metzler, J., & Woessmann, L. (2012). The impact of teacher subject knowledge on student achievement: Evidence from within-teacher within-student variation. Journal of Development Economics, 99(2),


Download ppt "Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf Academische Werkplaats Onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google