De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docentendag 11-2-2015. Introductie Gepersonaliseerd Leren De basis: - gepersonaliseerd leren - RTTI in toetsvragen - Toetspunt Toetsresultaten analyseren:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docentendag 11-2-2015. Introductie Gepersonaliseerd Leren De basis: - gepersonaliseerd leren - RTTI in toetsvragen - Toetspunt Toetsresultaten analyseren:"— Transcript van de presentatie:

1 Docentendag

2 Introductie Gepersonaliseerd Leren De basis: - gepersonaliseerd leren - RTTI in toetsvragen - Toetspunt Toetsresultaten analyseren: dashboards Programma

3 De basis: gepersonaliseerd leren Waar komt de term vandaan? National Educational Plan (2010). Gebaseerd op: -Competentiegericht leren -Vraaggestuurd/ Probleemgestuurd onderwijs -‘Het Nieuwe Leren’. Term ‘Personalized Learning’ afkomstig uit VS en VK als onderdeel van maatschappelijke discussie omtrent de 21st century skills en de transitie van een geïndustrialiseerde samenleving naar een kennissamenleving.

4 De basis: gepersonaliseerd leren 2. Toine Maes (Kennisnet) ‘Personaliseren wordt gekenmerkt door het meer centraal stellen van de leerling, het goed monitoren van leerresultaten en het daarop aanpassen van het leerproces: kortom het vergroten van de keuzevrijheid van docent en leerling en het maximaal benutten van de potentie om onderwijs gevarieerd uit te serveren’. Alfons ten Brummelhuis (Kennisnet) over de praktijk: 1.Leerlingen zijn beter gemotiveerd 2.Leerlingen presteren beter 3.Leerlingen leren sneller

5 De basis: gepersonaliseerd leren Doelstellingen: -Iedere leerling op zijn/haar niveau laten excelleren -Leren terwijl je minder aan tijd en plaats bent gebonden -Gebruik maken van verschillende leerstijlen -Bijdragen aan de ontwikkeling van 21st century skills bij leerlingen -Beter inspelen op dat wat de individuele leerling motiveert -Leerlingen meer inzicht bieden in het eigen leren

6 Gepersonaliseerd leren Toetsen

7 Vier cognitieve niveaus van leren R Reproductie Vragen oplossen op basis van herkenning, niets essentieels aan het geleerde toegevoegd. T1 Toepassen1 Zelfstandig toepassen van leerstof in al bekende situaties. T2 Toepassen2 Toepassen van leerstof in nieuwe situaties. I Inzicht Actieve input door zelf wat aan het geleerde toe te voegen RTTI

8 Vaststellen niveau en inzet van de leerling Hulpmiddel leerling persoonlijk leertraject Hulpmiddel in docentenvergadering voor determineren overgang en studieadvies Hulpmiddel in gesprek met ouders De basis: RTTI in toetsvragen

9 Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (R)

10 Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (T1)

11 Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (T2)

12 Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (I)

13 Toetsresultaten analyseren: dashboard voor de docent

14 Welke rol kan Toetspunt spelen binnen het gepersonaliseerd leren? Terug naar de definitie van Kennisnet (Toine Maes): ‘Personaliseren wordt gekenmerkt door het meer centraal stellen van de leerling, het goed monitoren van leerresultaten en het daarop aanpassen van het leerproces (…).’

15 Lisa Daan Sjoerd Zijn er nog vragen?

16 Contactgegevens bij Toetspunt


Download ppt "Docentendag 11-2-2015. Introductie Gepersonaliseerd Leren De basis: - gepersonaliseerd leren - RTTI in toetsvragen - Toetspunt Toetsresultaten analyseren:"

Verwante presentaties


Ads door Google