De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OVERTUIGEN MET WOORDEN DOOR: IRMA VAN DER KUIJL. WIE BEN IK?

Verwante presentaties


Presentatie over: "OVERTUIGEN MET WOORDEN DOOR: IRMA VAN DER KUIJL. WIE BEN IK?"— Transcript van de presentatie:

1 OVERTUIGEN MET WOORDEN DOOR: IRMA VAN DER KUIJL

2 WIE BEN IK?

3 PERSUASIVE CONTENT “Hoe kan je gedragsverandering bij de lezer bewerkstelligen door middel van geschreven content?”

4 WAT IS PERSUASIVE DESIGN? Letterlijk: Overtuigend ontwerp “Met persuasive design beïnvloed je het beslissingsproces van de mens en zorgt daarbij voor gedragsverandering” Artikel: 2013, “Persuasive design = Overtuigend design = Belangrijk”, Dirk Hensema, trenddesign.nl

5 EN WAT IS CONTENT? Letterlijk: Inhoud

6 HOE OVERTUIG JE IEMAND MET CONTENT? Gedragsattitude Wat is de houding ten opzichte van het gewenste gedrag Subjectieve norm Wat denk je dat anderen van het gedrag vinden Verwachte gedragscontrole In hoeverre denk je dat je in staat bent het gewenste gedrag uit te voeren. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken Artikel: 2010, webredactiehttp://www.tekstblog.nl/zo-verander-je-het-gedrag-van-je-lezer/

7 STAP 1: GEDRAGSATTITUDE De gedragsattitude..is het lastigst te beïnvloeden..is gedrag dat vaak al een langere tijd bestaat Bij gedragsattitude luistert de ontvanger vaak niet naar informatie die niet binnen het eigen/huidige gedrag past. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

8 STAP 1: GEDRAGSATTITUDE Er zijn 3 onderdelen binnen de gedragsattitude Het acceptatiegebied Standpunten die als acceptabel worden gezien Non-commitmentgebied Standpunten waar de lezer neutraal tegenover staat Verwerpingsgebied Standpunten die (makkelijk) worden verworpen Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

9 STAP 2: SUBJECTIEVE NORM Bij de subjectieve norm..speelt de mening van anderen een grote rol..is relatief eenvoudig te beïnvloeden Bij de subjectieve norm speelt de sociale behoefte van de lezer/ontvanger een grote rol. Denk hierbij aan familie, vrienden, collega’s en idolen. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

10 STAP 3: VERWACHTE GEDRAGSCONTROLE Bij verwachte gedragscontrole..achterhaal je in hoeverre de lezer denkt te kunnen veranderen..is het moment dat je de lezer geruststelt Bij de verwachte gedragscontrole twijfelt de lezer of hij/zij in staat is om van gedrag te veranderen (VB: Stoppen met roken). Het is belangrijk om de toekomstige obstakels zo klein mogelijk te maken. Boek: 1998, “Het ontwerp van overtuigende teksten” Hans van Hoeken

11 STAP 4: GOEDE CONTENT Goede content is..Relevant..Doelgroep gericht..Duidelijk..Beknopt..Recent..Voldoet aan de business goals Boek: 2011, “The Elements of Content Strategy”, Erin Kissane

12 KORTOM Belangrijk bij persuasive content is; Het is doelgroep gericht Er wordt gebruik gemaakt van de sociale omgeving Verlicht bij twijfels de obstakels van de lezers

13 VRAGEN?


Download ppt "OVERTUIGEN MET WOORDEN DOOR: IRMA VAN DER KUIJL. WIE BEN IK?"

Verwante presentaties


Ads door Google