De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GOD OF LEEGTE? ZENBOEDDHIST MASAO ABE IN DIALOOG MET CHRISTELIJKE DENKERS LEKENPRAATJE PROMOTIE– 5 DECEMBER 2014 – VRIJE UNIVERSITEIT ANNEWIEKE VROOM (MA.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GOD OF LEEGTE? ZENBOEDDHIST MASAO ABE IN DIALOOG MET CHRISTELIJKE DENKERS LEKENPRAATJE PROMOTIE– 5 DECEMBER 2014 – VRIJE UNIVERSITEIT ANNEWIEKE VROOM (MA."— Transcript van de presentatie:

1 GOD OF LEEGTE? ZENBOEDDHIST MASAO ABE IN DIALOOG MET CHRISTELIJKE DENKERS LEKENPRAATJE PROMOTIE– 5 DECEMBER 2014 – VRIJE UNIVERSITEIT ANNEWIEKE VROOM (MA FILOSOFIE/MA RELIGIEWETENSCHAPPEN) ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

2 INHOUD  (I) INTRODUCTIE  (II) BEVINDINGEN  (III) CONCLUSIE  (IV) IMPLICATIES ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

3 (I) INTRODUCTIE ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

4 (I) INTRODUCTIE RELEVANTIE ONDERWERP HOOFDVRAAG ONDERZOEK ACHTERGROND CASUS ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

5 RELEVANTIE Dialoog Wederzijds begrip mogelijk? Veel theorievorming Empirisch onderzoek naar dialoog ontbreekt nagenoeg ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

6 ONDERWERP Case-study academische dialoog tussen de Japanse zenboeddhist Masao Abe ( ) en christelijke theologen over God en Leegte Masao Abe belangrijkste brugfiguur tussen boeddhisme en christendom van de twintigste eeuw periode van dialoog: ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

7 HOOFDVRAAG In welke opzichten leidt de dialoog tussen Masao Abe en christelijke denkers tot verandering of verschuiving in de visies van deze dialoogpartners op de uiteindelijke werkelijkheid? ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

8 ONDERZOEK Reconstructie van de dialooggeschiedenis Via interpretatie en descriptieve analyse Op grond van artikelen, dialoogverslagen en interviews ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

9 ACHTERGROND CASUS: WAAROM VOND DEZE DIALOOG PLAATS? Christelijke denkers: na zending en missie nu gesprek vanuit gelijkwaardigheid godsbegrip radicaal doordenken via dialoog ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

10 ACHTERGROND CASUS: WAAROM VOND DEZE DIALOOG PLAATS? Christelijke denkers: na zending en missie nu gesprek vanuit gelijkwaardigheid godsbegrip radicaal doordenken via dialoog Moderne Japanse zenboeddhisten: plotselinge kennismaking met moderniteit zenboeddhisme een populair export-product is ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

11 (II) BEVINDINGEN ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

12 (II) BEVINDINGEN MASAO ABE BIOGRAFISCH MASAO ABE: GOD ALS ZELF-ONTLEDIGING CHRISTELIJKE RESPONSEN DIVERSITEIT ENKELE KERNPUNTEN VERANDERING BIJ MASAO ABE ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

13 MASAO ABE ( )  Zinloosheid  Amida Boeddhisme  Westerse filosofie  Boeddhistische hervormingsbeweging  Spiritueel ploeterwerk  Bevrijdende doorbraakervaring ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

14 MASAO ABES VOORSTEL: GOD ALS ZELF-ONTLEDIGING  Boeddha buiten zichzelf >> onafgescheidenheid tussen hemzelf en ‘Boeddha’  ‘Leegte’: openheid in alle dingen, waardoor alles ‘zo’ is  Zelf-Ontledigende God die tegelijk elk levend wezen is  Mens moet zich ook van (ego)zelf ontledigen ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

15 RESPONS CHRISTELIJKE DENKERS: DIVERSITEIT  De zes christelijke denkers: een unieke en veranderende dialoog met Masao Abe.  Het verloop ervan hing samen met ieders dialoogopvatting, wijsgerige disciplinesen en met hun bredere ontwikkeling als theoloog/filosoof. ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

16 RESPONS PROCESTHEOLOGEN: DRIE KERNPUNTEN  Charles Hartshorne mensen ‘leden van elkaar’ ‘sympathiek bewustzijn’ ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

17 RESPONS PROCESTHEOLOGEN: DRIE VOORBEELDEN  Charles Hartshorne mensen ‘leden van elkaar’ ‘sympathiek bewustzijn’  Catherine Keller ontledigen ongeschikt als levensideaal herstel vinden binnen de relaties de particuliere dingen en de waarde ervan ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

18 RESPONS PROCESTHEOLOGEN: DRIE KERNPUNTEN  Charles Hartshorne mensen ‘leden van elkaar’ ‘sympathiek bewustzijn’  Catherine Keller ontledigen ongeschikt als levensideaal herstel vinden binnen de relaties de particuliere dingen en de waarde ervan  John Cobb aanvankelijk onder indruk van spirituele kwaliteiten later kritisch: minder spiritualiteit en meer handelen ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

19 VERANDERING BIJ ABE  Leegte > Dynamische Leegte  Zo meer nadruk op het particuliere en de volheid ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

20 (III) CONCLUSIE ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

21 (III) CONCLUSIE Waar leidt de dialoog tot verandering of verschuiving?  Masao Abe: meer oog voor particulariteit maar volgens christenen niet genoeg om tot een religie van gerechtigheid te komen  Procestheologen: meer oog voor de verwevenheid tussen de fenomenen maar volgens Abe niet genoeg voor de Leegte en daarmee voor hun onafgescheidenheid ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

22 (IV) IMPLICATIES VOOR DIALOOG ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

23 (IV) IMPLICATIES VOOR DIALOOG De academische interreligieuze dialoog blijkt geen snelkookpan voor veranderingen, maar een subtiel proces met drie kenmerken: ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU

24 IMPLICATIES VOOR DIALOOG De academische interreligieuze dialoog blijkt geen snelkookpan voor veranderingen, maar een subtiel proces met drie kenmerken:  De werkelijkheidsopvatting verandert subtiel, waar men oog krijgt voor wat de ander heeft gezien.  Het zelfverstaan verandert: door de eigen visie uit te leggen en te heroverwegen treedt een sterkere verankering in de eigen visie op.  Het diepgaand voeren van een dialoog vermindert verschillen niet, maar herijkt en verheldert ze. ______________________________________________ LEKENPRAATJE © ANNEWIEKE VROOM / VU


Download ppt "GOD OF LEEGTE? ZENBOEDDHIST MASAO ABE IN DIALOOG MET CHRISTELIJKE DENKERS LEKENPRAATJE PROMOTIE– 5 DECEMBER 2014 – VRIJE UNIVERSITEIT ANNEWIEKE VROOM (MA."

Verwante presentaties


Ads door Google