De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

[Spreker] [Plaats/gelegenheid]

Verwante presentaties


Presentatie over: "[Spreker] [Plaats/gelegenheid]"— Transcript van de presentatie:

1 [Spreker] [Plaats/gelegenheid]

2 2 Valproblematiek (h)erkennen

3 Het risico op vallen stijgt als je ouder wordt 1 op 3 ouderen valt jaarlijks minstens 1 keer Vrouwen vallen 2x zoveel dan mannen In woonzorgcentra vallen ouderen meer Wist je dat...

4 Een val kan ernstige lichamelijke, psychosociale en financiële gevolgen hebben Valangst Activiteiten vermijden Kleine letsels bv. verstuiking Grote letsels bv. heupbreuk Opname in woonzorgcentrum Opname in ziekenhuis Na een heupbreuk herstelt slechts 1 op 5 volledig. Gevolgen 4

5 VAL risico medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst Valrisicofactoren 5 evenwicht, spierkracht, mobiliteit

6 VAL risico evenwicht, spierkracht, mobiliteit medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst Medicatie 6

7 Doe de TEST! Wanneer stijgt jouw risico op vallen?  vanaf 2 medicijnen  vanaf 4 medicijnen  vanaf 6 medicijnen

8 Let op medicatie! Valrisico stijgt als: 4 of meer verschillende medicijnen Of specifieke medicatie zoals -Slaapmedicatie -Kalmeermedicatie -Geneesmiddelen tegen depressie -Medicatie tegen hoge bloeddruk 8

9 Doe de medicatietest: goed of fout? STELLING 1 Medicatie heeft hetzelfde effect op ouderen als op jongeren. Dat maakt geen verschil. 9

10 Doe de medicatietest: goed of fout? STELLING 2 Medicatie is (altijd) de beste behandeling van een medisch probleem. 10

11 Doe de medicatietest: goed of fout? STELLING 3 Hoe ouder we worden, hoe minder slaap we nodig hebben. 11

12 Doe de medicatietest: goed of fout? STELLING 4 Slaapmedicatie is de beste keuze bij slaapproblemen. 12

13 Doe de medicatietest: goed of fout? STELLING 5 Vooraleer je start met een slaapmiddel, probeer je best eerst iets anders. Medicatie is niet de eerste keus. 13

14 Doe de medicatietest: goed of fout? STELLING 6 Langdurig gebruik van slaapmedicatie is veilig. Je kan dit doen zonder bijwerkingen. 14

15 Doe de medicatietest: goed of fout? STELLING 7 Je stopt best plots met slaapmedicatie. Afbouwen is niet noodzakelijk. 15

16

17 Van slaappillen kan je vallen Slaapmedicatie: Beter niet, want als oudere heb je meer risico op: moeheid of sufheid overdag vergeten concentratieproblemen urineverlies evenwichtsproblemen valpartijen (en breuken) 17

18 18

19 Te onthouden Slaapmedicatie afbouwen of stoppen?  Maak ALTIJD een afspraak bij je arts om een afbouwschema op maat te bespreken Stop zeker niet plots met slaapmedicatie  Meer kans op ontwenningsverschijnselen 19

20 VAL risico evenwicht, spierkracht, mobiliteit medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst Duizeligheid 20

21 Doe de TEST! Langzaam rechtstaan uit zetel of bed vermindert het risico op vallen. JUIST Wie zich duizelig voelt bij snel rechtkomen of vlak na het eten, loopt meer risico op een val

22 Duizeligheid bij rechtkomen = bloeddrukval bij rechtkomen of na eten  Verhoogt de kans op een val

23 Duizeligheid bij rechtkomen Tips:  Raadpleeg je arts  Sta langzaam recht op twee voeten en steun bij het rechtstaan met beide handen op de knieën  Verhoog het hoofdeinde van het bed  Draag steunkousen  Maak geen bruuske bewegingen  Zorg voor een niet te warme omgeving  Drink voldoende en regelmatig  Eet regelmatig kleine porties  Let op met bijwerkingen van bloeddruk medicatie  Neem voldoende lichaamsbeweging 23

24 VAL risico evenwicht, spierkracht, mobiliteit medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst Zicht 24

25 Doe de TEST! Ik ken mijn huis. Ik hoef het licht niet aan te steken om me te verplaatsen. FOUT Bij ouder worden, gaat het zicht achteruit. Sommige obstakels zie je niet bij slechte verlichting.

26 Problemen met zicht  Verhoogt de kans op een val Kijk uit met je ogen! 26

27 Kijk uit met je ogen! Tips:  Raadpleeg oogarts bij problemen met lezen of TV kijken  Opgelet tijdens de 1 ste maanden na aanschaf van een nieuwe (bifocale) bril  jouw ogen hebben tijd nodig om zich aan te passen; wees dus in het begin extra voorzichtig!  Laat onderliggende problemen behandelen, bijvoorbeeld cataract  Zorg voor een veilige omgeving: voldoende licht? Obstakels uit de weg?... 27

28 VAL risico evenwicht, spierkracht, mobiliteit medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst Voeten en schoeisel 28

29 Doe de TEST! Met welke schoen is de kans om te vallen het grootst?  Sportschoen  Pantoffel (achteraan open)  Stevige schoen met veters

30 Juiste schoenen houden je op de been! Tips: 30

31 Laat voetproblemen nazien! Voetproblemen  Verhogen de kans op een val  Bijvoorbeeld: eeltknobbels, ingegroeide nagels, blaren, zweren, amputatie van tenen,... Tips:  Voetproblemen? Maak afspraak bij podoloog of orthopedisch chirurg  Voetverzorging en voethygiëne? Maak afspraak bij pedicure 31

32 VAL risico evenwicht, spierkracht, mobiliteit medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst Omgeving en gedrag 32

33 Doe de TEST! Er ligt een antisliplaag onder al mijn tapijten. Mijn huis is nu volledig valvrij. FOUT Antisliplaag onder alle tapijten is goed, maar er zijn nog zeer veel andere factoren binnen- en buitenshuis die valpartijen kunnen veroorzaken.

34 Ga voor een veilig huis! Risicovolle omgeving  Verhoogt de kans op een val Tips:  Consulteer een ergotherapeut  Of doe het zelf: ‘Knelpuntenwandeling in de buurt’ 34

35 VAL risico evenwicht, spierkracht, mobiliteit medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst Valangst 35

36 Doe de TEST! Omdat ik angst heb om te vallen, ben ik voorzichtig. En daardoor val ik minder. FOUT Door valangst ga je activiteiten vermijden die je nog wel kan, waardoor het valrisico verhoogt.

37 Gezonde valangst 1. Val 2. Angst om te vallen 3. Activiteiten verminderen 4. Conditie vermindert 5. Spiersterkte vermindert 6. Reflexen verminderen 7. Valrisico verhoogt Een juiste portie valangst 37

38 VAL risico evenwicht, spierkracht, mobiliteit medicatie duizeligheid zicht voeten en schoeisel omgeving en gedrag valangst 38 Evenwicht, spierkracht, mobiliteit

39 Doe de TEST! Je blijft beter zitten in je zetel, zo heb je minder kans om te vallen. FOUT Door minder te bewegen, vermindert je conditie en vergroot de kans op vallen.

40 Blijf actief, vermijd vallen! 40 - Zelfstandig leven - Gezond gewicht - Botsterkte - Sterkte spieren, gewrichten, houding, coördinatie - Valpartijen - Ziekten (diabetes, hartproblemen,...) - Stress Toename Afname Actief zijn/blijven!

41 41

42 42

43 Preventie van breuken VAL preventie Risico op breuk Voeding 43

44 Doe de TEST! De juiste voeding helpt breuken te voorkomen. JUIST Voldoende inname van Calcium en Vitamine D versterkt de botten en verbetert de spierkracht en het evenwicht, waardoor de kans op (breuken door) een val vermindert.

45 Calcium en vit D 45

46 Ga zeker langs de huisarts om jouw valrisico te laten evalueren indien:  Je recent 1 of meer keer gevallen bent  Je loop- en/of evenwichtsproblem en ondervindt Ga zeker langs de huisarts om jouw valrisico te laten evalueren indien:  Je recent 1 of meer keer gevallen bent  Je loop- en/of evenwichtsproblem en ondervindt

47 Contact Expertisecentrum Val- en fractuurpreventie Vlaanderen Centrum voor Ziekenhuis- en Verplegingswetenschap KU Leuven Kapucijnenvoer 35 blok d bus Leuven Permanentie Tel Dinsdag, woensdag, donderdag 9u30-11u 47


Download ppt "[Spreker] [Plaats/gelegenheid]"

Verwante presentaties


Ads door Google