De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijn vaardigheden (3xO) VOORBEELD VAN EEN INVULLING VOOR ANW-UREN IVET HOLKENBORG, DOCENT GS MARIANUM, GROENLO FRANS CARELSEN, DOCENT SK MARIANUM,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijn vaardigheden (3xO) VOORBEELD VAN EEN INVULLING VOOR ANW-UREN IVET HOLKENBORG, DOCENT GS MARIANUM, GROENLO FRANS CARELSEN, DOCENT SK MARIANUM,"— Transcript van de presentatie:

1 leerlijn vaardigheden (3xO) VOORBEELD VAN EEN INVULLING VOOR ANW-UREN IVET HOLKENBORG, DOCENT GS MARIANUM, GROENLO FRANS CARELSEN, DOCENT SK MARIANUM, GROENLO, SLO, ENCHEDE, EX-UNIVERSITEIT TWENTE, ENSCHEDE

2 Aanleiding, oorzaak, hoe neergezet? Aanleiding: ontevreden met kwaliteit van pws zowel organisatorisch maar zeker ook qua inhoud. Oorzaak: er wordt te gefragmenteerd onderwijs in gegeven (onherkenbaar voor lln.) Kenmerken Marianum 3xO (onderzoeken, ontwerpen en ondernemen: Verplicht voor iedereen! Nu: Klas 1 t/m 5h/6v Onderbouw: samen gevoegd mens/natuur/ maatschappij Vanaf 2006/7 start bij NT&G (klas 4) aanleiding: verdwijnen ANW voor havo/ iedere monovak leverde ook aantal minuten in! Dit jaar opstart: 4 t/m 5h/6v voor EM&CM Op rooster 1 lesuur/week havo totaal: 6 (3 + 3); vwo totaal 8 (3 + 5)

3 Hoe opgebouwd op Marianum1  Vaardigheden in kleine stukjes: Waarnemen Variabelen Hypothese/onderzoeksvraag opstellen Werkplan opzetten Meten: nauwkeurig/valide Conclusie en communiceren

4 Hoe NT&G deel syllabus opgebouwd op Marianum 2  Woordenboek Leren onderzoeken: theorie over de aparte onderdelen  Daarna met bio,nat en sk opdrachten per onderdeel over: I. Maken werkplan II. Variabelen III. Onderzoeksvraag en hypothese opstellen IV. Nauwkeurigheid en validiteit (ook wi-opdracht hierin)  Tenslotte meer algemeen: V. Technisch ontwerpen VI. Informatievaardigheden VII. Omgaan met meetgegevens

5 Dit schooljaar ontwikkelen 3xO bij E&CM op Marianum 3 Uit de discussie kwam dat uitgaande van het bestaande materiaal (NT&G) er een tweetal deelvaardigheden moeten worden herschreven richting EM/CM te weten:  Werkplan maken  Onderzoeksvraag/ hypothese Daarnaast worden er een tweetal deelvaardigheden specifiek voor EM&CM geschreven te weten:  Bronnen (zoeken, betrouwbaarheid, formuleren)  Schrijven/ vormgeven Groepjes gevormd van EM&CM collega’s met 1 NT&G’er (iedereen krijgt omstreeks 30 uur) TOT ZO VER ZIJN WE NU!

6 Mogelijkheden gebruiken!?  ANW wordt vanaf 2015/16 ook voor VWO opgeheven  Waar blijven uren: scholen mogen zelf uren (120 slu) en inhoud bestemmen  Kan je afvragen: Waar zijn uren van ANW havo in 2007 gebleven?  Willen ook vakken zelf een duit in het zakje doen, immers…?

7 Workshopdeel Maak een plannetje voor een traject ter vervanging van ANW in je eigen school Idee voor een plan/opzet: Ga met zoveel mogelijk welwillende collega’s praten? Maak lijstje Vorm 2 kleine groepen met enthousiaste collega’s: voorstel NT&G en E&CM van zoveel mogelijk verschillende vakken Bedenk zelf randvoorwaarden (aantal uren, welke klassen beginnen bijv. 1 en 4). Ga met een goed plan met directie/ teamleiders praten aanleiding: kwaliteit PWS of…? 2 trekkers en laat iedereen faliciteren met uren! Trekker maakt tijdschema, plant pilot(s), groeps en plenaire bijeenkomsten (om mee te denken, eigenaar maken)  Valkuilen bij opstart: Probeer geen beren te schieten die (nog) niet goed zichtbaar zijn Laat niet organisatie de boventoon voeren boven onderwijs (weer klein vakje, etc.!!)

8 Voordelen deze aanpak  Je ontwikkelt je eigen onderwijs dus eigen verantwoordelijkheid!  Laat je collega’s doen waar ze goed in zijn (schrijvers/ontwerpers/organisatoren)  Leerlingen kan je nu aanspreken op (deel)vaardigheden van pws  Ook organisatie pws komt aan bod: bijv beoordelen pws door team van 4 docenten van verschillende vakken onder 1 thema  Zeer groot voordeel: je gaat vakoverschrijdend pratenmet elkaar over je(eigen) onderwijs en je leert dus veel van elkaar  GROTE VALKUIL: NIET IEDER JAAR EVALUEREN EN NIET EEN NIEUWE VERSIE VAN DE SYLLABUS SCHRIJVEN (gaat wel goed)  Zie ook en zie collega’s te overtuigenwww.wetenschapsorientatie.slo


Download ppt "Leerlijn vaardigheden (3xO) VOORBEELD VAN EEN INVULLING VOOR ANW-UREN IVET HOLKENBORG, DOCENT GS MARIANUM, GROENLO FRANS CARELSEN, DOCENT SK MARIANUM,"

Verwante presentaties


Ads door Google