De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014."— Transcript van de presentatie:

1 VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

2 VISUALISATIE 2 Communicatie over concepten, de context, gebruikersgroepen enz… werkt best als het op een of andere manier kan gevisualiseerd worden. Enkele technieken: Context: user stories personas Concept: scenarios storyboards UX vision videos Structuur: use cases user flows user experience map Design: moodboards style guides

3 CONTEXT – USER STORY 3 Steekkaarten met telkens één zin: ‘As a [who/role] I want to [what/task] so that [why/goal]’ Voorbeelden: ‘ As a teacher, I want to upload my course material, so that my students can access it’ ‘As a tourist, I want to see pictures of the bedrooms so that i can choose a romantic room for a week-end with my partner’

4 CONTEXT – PERSONA 4 Fictief gebruikersprofiel als typevoorbeeld van een bepaalde groep gebruikers

5 CONCEPT – SCENARIO 5 Stap per stap beschrijving van een concrete gebruikssituatie van jouw app/website/idee. Kan met postits weergegeven worden, b.v. -blauw: een actie -geel: vraag -groen: commentaar -roze: idee

6 CONCEPT – STORYBOARD 6 Weergave van een scenario in stripverhaalvorm 6 tot 8 frames verhaallijn onder elke frame tekstballonnen

7 CONCEPT – STORYBOARD – ‘HELP, IK KAN NIET TEKENEN’ 7 Je hoeft niet te kunnen tekenen; je kan de ‘ster-mannetjes’ gebruiken.

8 CONCEPT – STORYBOARD – ‘HELP, IK KAN NIET TEKENEN’ 8 Je kan ook een korte comic maken met Photoshop ‘Cutout’ en ‘Poster Edges’ filters

9 CONCEPT – UX VISION VIDEO 9 Je kunt zelfs een video maken van je visie op de user experience:

10 STRUCTUUR – USE CASE 10 Visualisatie van de vereisten van een toepassing of een deel van een toepassing d.m.v. UML (Universal Modelling Language), veel gebruikt in softwareontwerp. Focus ligt vooral op implementatie en functionaliteit, niet op de gebruikerservaring (en is dus minder interessant in deze cursus).

11 STRUCTUUR – USER FLOW 11 Flowchart van de mogelijke acties die een gebruiker onderneemt om tot een bepaald doel te komen.

12 STRUCTUUR – USER EXPERIENCE MAP 12 Een model van de complete ervaring die een persoon heeft met een dienst of product

13 DESIGN – MOODBOARD 13 Beeldcollage van concepten, ideeën, dromen en gevoel. Kan gebruikt worden om de stijl van je product te bepalen, maar ook om vage ideeën te visualiseren en te bepalen welke kant je opwil.

14 DESIGN – STYLE GUIDE 14 Een handleiding voor de opmaak van designelementen; kan gebruikt worden voor documenten, websites, drukwerk, of zelfs voor de hele huisstijl.

15 PERSONAS 15 Clive Ondernemer, heeft comfort en standing nodig Dave Sportman, heeft snelheid en blitz nodig

16 PERSONAS 16 ? ?

17 PERSONAS 17

18 PERSONAS 18 een oplossing voor iedereen werkt voor niemand

19 PERSONAS 19 Personas zijn fictieve profielen die de belangrijkste gebruikersgroepen voorstellen. Typische gegevens: -foto -typerende quote -persoonlijke info (naam, leeftijd, opleiding, werk...) -korte beschrijving huidige situatie -frustraties en doelstellingen

20 20 FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS

21 21 FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS

22 22 FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM

23 PERSONAS 23 Primary persona: -belangrijkste / meest gemiddelde persona -zonder deze persona heeft je toepassing geen bestaansrecht -andere personas zijn mits aanpassingen ok met een interface-ontwerp gericht op deze persona -ontwerp eerst voor deze persona, en pas dan aan voor de rest

24 PERSONAS 24 Enkele tips: -personas moeten gebaseerd zijn op onderzoek van echte gebruikers -maak niet teveel personas; een goede vuistregel is ongeveer 20 gebruikersinterviews en 4 personas -personas mogen weinig met elkaar gemeen hebben -focus op de verschillen tussen personas die er echt toe doen; is bijvoorbeeld leeftijd belangrijk? -personas moeten opgesteld zijn als het verhaal van een echt persoon

25 PERSONAS – OPSTELLEN 25 We vertrekken we van een website die de betere papierwaren verkoopt. Stappen om tot personas te komen: Stap 1: verzamel resultaten van de gebruikersinterviews

26 PERSONAS – OPSTELLEN 26 Stap 2: stel lijst op van belangrijke sleutelkarakteristieken die uit de intervieuws tevoorschijn komen Stap 3: zet gebruikers uit op deze karakteristieken

27 PERSONAS – OPSTELLEN 27 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten

28 PERSONAS – OPSTELLEN 28 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten

29 PERSONAS – OPSTELLEN 29 Stap 5: daarmee heb je je personas gevonden

30 PERSONAS – OPSTELLEN 30

31 PERSONAS – PUBLICEREN 31 Stap 6: publiceer je personas Print ze uit en hang ze aan de muur...

32 PERSONAS – PUBLICEREN of wees creatiever. Dit is een voorbeeld van Cisco, die er een soort action figure van maken

33 PERSONAS – PUBLICEREN 33 Eentje van Yahoo...

34 PERSONAS – PUBLICEREN 34 Mogelijkheden te over: print ze op -speelkaarten -kaarsen -sleutelhangers -... ok, een tattoo is overdreven, maar vergeet nooit wie je gebruikers zijn!


Download ppt "VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google