De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Feedback uit de POC op het Communityplatform DuurzaamDoor opgedaan tijdens de evaluatiebijeenkomst op 15 januari 2015 in Utrecht Nota Bene: vanzelfsprekend.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Feedback uit de POC op het Communityplatform DuurzaamDoor opgedaan tijdens de evaluatiebijeenkomst op 15 januari 2015 in Utrecht Nota Bene: vanzelfsprekend."— Transcript van de presentatie:

1 Feedback uit de POC op het Communityplatform DuurzaamDoor opgedaan tijdens de evaluatiebijeenkomst op 15 januari 2015 in Utrecht Nota Bene: vanzelfsprekend worden vooral veel punten genoemd die beter zouden kunnen. Dat betekent niet dat er geen positieve punten zijn.

2 Algemene opmerkingen mbt het gemak van de tool positief: de tool voorkomt verrassingen de tool had niet zozeer als gevolg dat ik zelf meer mensen ging volgen, maar wel dat meer mensen mij gingen volgen! Het vergrote mijn bereik negatief: als je al het nieuws via één tool volgt mis je de context en sfeer van diverse websites de logica en structuur van berichten verdwijnt als alles in één opmaak wordt weergegeven (te veel uniformiteit qua opmaak) bij personen miste je veel context en toelichting, waardoor de optie om te volgen niet als laagdrempelig werd ervaren de tool leek niet op alle smartphones te werken als je een bericht wilde delen op Twitter werd er teveel tekst meegegeven vanuit de tool, waardoor je zelf weinig ruimte had voor je eigen boodschap de headers van berichten waren vaak slecht, waardoor je niet werd uitgenodigd om door te klikken. Als je dat toch deed moest je vervolgens twee keer klikken om bij het bericht te komen een nieuwsbrief functionaliteit wordt toch ook wenselijk gevonden (dus meer dan een link naar de tool) de tool gaf geen userfeedback of je berichten al had gehad relevante twitterberichten waren vaak dezelfde (dus gevoelsmatig dubbel) de opzet van de tool was onduidelijk: volgde je nou nieuws of mensen? Graag zelf de mogelijkheid hebben om te filteren of te kunnen kiezen wat je ziet

3 Opmerkingen mbt snelheid, nut en delen van nieuws Vwb snelheid een klik teveel om bij de info te komen soms duurde het laden van de content Vwb nut: soms nuttig, maar wel een gevoel van ‘overload’ soms verrassend, dat gebeurde zo’n 4 á 5 x in de testperiode als je zelf bezig bent buiten de thema’s die tijdens de POC werden getest, dan behoud je ook je eigen nieuwsbronnen en is het nut van de tool dus wat beperkter er leken toch nieuwsbronnen te missen (opmerking waar we weinig mee kunnen: welke dan? en had ze gemeld, dan konden we ze toevoegen. Of betrof het bronnen die over andere thema’s gingen?) ik zou graag extra doorsnedes willen maken (filteren), zoals bijvoorbeeld ‘toon alleen overheid’. Op die manier creeer ik nog meer mijn eigen context en nieuwsfeed Vwb delen van informatie: het was onduidelijk wat je precies met wie deelt (dat is dus niet met de community, maar met je eigen volgers. Wordt toch als ‘niet des community’s’ ervaren soms is delen middels Twitter lastig omdat de tool veel tekst meegeeft van zichzelf inloggen – toegang verlenen – via LinkedIn wordt als een belemmerende inbreuk ervaren (gevoel privacy) bij de intake werd het doorgeven van nuttige websites soms gevoelsmatig als vervelend ervaren (idem)

4 Verbeterwensen lever een datum mee bij de informatie, dat geeft je gevoel bij de actualiteit er waren dubbelingen in de ‘koptekst’ en in de ‘bodytekst’, dat is zonde van de ruimte en irritant de ‘headerteksten’ van de websites weglaten (dus ‘Home’ en andere algemene, navigatie-achtige teksten) meer feedback vanuit de tool aan de gebruiker meegeven, bijv over de ‘ranking’ van het bewuste artikel. Dat geeft meer houvast aan de gebruiker over wat en waarom hij dat daar ziet het is onbekend wat de tool op de achtergrond doet, en welke wegingsfactoren allemaal een rol spelen bij de ranking en totstandkoming van de berichten bronnen duidelijke vermelden de community is onzichtbaar. Geen gevoel bij een groep waar je toe zou behoren er is behoefte om meer input te kunnen geven (like/dislike, nieuwe bronnen, etc) er is meer toelichting gewenst waarom iemand wordt gesuggereerd als interessant contact, of waarom een bericht nuttig is voor jou (echter, meer context vereist ook vaak meer redactie) de zoekmachine rubriceert nu niet in de presentatie, je zou bijv achtergrondinformatie willen scheiden van nieuws de vormgeving zou aantrekkelijker en overzichtelijker kunnen; nu is het een lange lijst zonder gevoel

5 Overige verbeterwensen Prioriteit 1 Toevoegen (link naar) besloten, interactief platform waar deelnemers zelf info kunnen toevoegen. (eigen) Look & feel toevoegen van de berichten die getoond worden. Filter per: interesse, categorie, datum, afzender, medium, trefwoorden, beoordeling, aanbevolen en relevantie Plaatjes of icoontjes bij berichten (zodat ik sneller kan scannen of iets belangrijks is voor mij) Bewaarde berichten in mappen kunnen bewaren dus zelf sorteerfunctie kunnen instellen zodat het een soort plakboek kan worden. Veiligheid waarborgen. Geen Google effect! Info onder de titel die er niet toe doet (disclaimer info etc.). Meer gemeenschapsgevoel Toegankelijker (eenvoudig browser smartphone) Zoeken – doorsneden maken Zoeken/sorteren op herkomst, bijvoorbeeld rijksoverheid / lokale overheid / onderwijs / ondernemers / maatschappelijke organisaties / onderzoek Community zichtbaar maken (wie is het?) Geen dubbelingen in hoofd(kop) tekst en in bericht De opmak mag frisser en de bron mag er meer herkenbaar in zijn Opmaak berichten (om beter te kunnen scannen)

6 Overige verbeterwensen Prioriteit 2 sfeer/vormgeving./beeld/filmpjes, kortom niet alleen droge tekst. Interactie vergemakkelijken (delen, retweeten)’ Datum en tijdnotatie per nieuwsfeed Iets meer info bij contacten, direct op het scherm Kunnen sorteren op soort berichten (twitter berichten eruit kunnen filteren) Geen of niet relevante info bij personen, waardoor ik niet verleid wordt deze personen te bekijken Grafisch/illustratieve ondersteunende navigatie Opmaak )sfeer, …. Meteen zichtbaar )…kan ik niet lezen’ Cirkels inzichtelijk maken (per thema overzicht deelnemers en deurbeleid explicieter maken) Openingsscherm ‘logische’ indeling. Bericht / personen / tweets / ….. ik zou voor elk een eigen tabblad willen, wel met onderlinge kruisverbanden Offline ontmoetingen ook plek geven Geen website info zoals copyright etc. De personen die als interessant aangemerkt zijn zouden een korte toelichting (desnoods twitter profiel) kunnen gebruiken Inzicht in bron / afzender bericht (misschien met extra filters)

7 Overige verbeterwensen Prioriteit 3 Korte toelichting op de interessante contacten Relevante inhoud. (daarmee wordt bedoelt dat degene nog steeds worstelt met d e toegevoegde waarde. Zelf filteren op LinkedIn en twitter geeft meer werk maar ool ee waarde. Voor deze persoon vervangt CPDD niet en voeg t beperkt toe. Daadwerkelijk invoeren als app, niet alleen als site (as dat niet al het idee zou zijn) Ergens een plek inrichten waar uitleg staat over de werking of bedoeling van het platform/instrument plus mailadres voor vragen Direct kunnen uploaden van artikelen alleen bestand voor de app; dus niet vanuit twitter/LInkedIn etc.’ Lange lijsten ‘gerelateerde content’ voegt niets toe want zijn geen verdiepende items maar exact zelfde RT. Ik veracht hierbij interessante onderzoeken van de WUR, personen actief op dit onderwerp ( op basis van profiel niet slechts tweet etc.) Meer plaatjes Weten wie er nog meer mee doen )community gevoel’ en ook et deze mensen specifiek kunnen delen )niet breder dan deze groep (eind)redactie voor verwijderen off-topic resultaten. Meer inzicht voor gebruiker hoe de eigen input wordt benut, zoals info ui t LInkedIn, tweets etc. En door wie. Dus hoe privacygevoelig is het dan om mee te doen. Directe inbreng mogelijk maken Ranking aangeven per bericht hoe goed de site/bron is bezocht. Op basis daarvan de stream vormgeven. Het zou niet nodig moeten zijn om telkens opnieuw te scrollen nadat er iets is aangeklikt. Zoekfunctie (in vergaarbak bronnen, personen, berichten, kunnen zoeken)

8 Overige verbeterwensen Prioriteit 4 Meer thema’s (al betwijfel ik of je het ooit kan vatten in voldoende, actuele thema’s) Minder rommelige opmaak Meer plaatjes Ik zou meer willen weten over wie in de community zitten, dus combi met fysieke ontmoetingen.


Download ppt "Feedback uit de POC op het Communityplatform DuurzaamDoor opgedaan tijdens de evaluatiebijeenkomst op 15 januari 2015 in Utrecht Nota Bene: vanzelfsprekend."

Verwante presentaties


Ads door Google