De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle."— Transcript van de presentatie:

1 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Pesten Wat is het? Hoe pakken we dit samen aan? Anke Luts

2 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Steunpunt Ongewenst gedrag op school Gratis dienstverlening voor ongewenst gedrag – Tussen volwassenen – Van volwassenen naar leerlingen – Van leerlingen naar volwassenen – Tussen leerlingen Voor iedereen binnen het onderwijs Elke werkdag van 10u tot 17u op het nummer 016/ In opdracht van de minister sinds 1997 Onafhankelijk Werkt conform de wetgeving ‘psychosociale belasting’

3 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Vlaams Netwerk ‘Kies Kleur tegen Pesten’ Netwerkorganisatie – 20 organisaties Inzet preventie van pesten – Sensibilisering – Beleidsadvies – Stimuleren van wetenschappelijk onderzoek – Ontwikkelen/verspreiden van campagnemateriaal 10 e Vlaamse Week tegen Pesten: 6 febr tot 13 febr 2015 – Extra aandacht voor waardevolle initiatieven – Uitreiking ‘Pesten-kan-niet’-prijs – i.s.m. Ketnet en Klasse/yeti (cf. move tegen pesten)

4 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Inhoud Deel 1: Hoe kijken naar (cyber)pesten en ongewenst gedrag? Deel 2: Hoe (cyber)pesten en ongewenst gedrag aanpakken? Deel 3: Hoe dit alles voorkomen?

5 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Deel 1: Hoe kijken naar (cyber)pesten en ongewenst gedrag?

6 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Enkele stellingen…. Fragment ‘Blue bird’ “Dit is pesten.”

7 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Enkele stellingen… Sanne zit in het 1 ste jaar en ze lachen haar geregeld uit en ze krijgt nu en dan anonieme SMS’jes met beledigingen omdat ze zich kleedt als een seut. Bij groepswerken mag ze vaak niet meedoen. “Het is normaal dat ze Sanne hiermee pesten.” “Dit is pesten.”

8 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Algemene uitgangspunten Onaanvaardbaar gedrag versus grijze zone - Pesten versus plagen Ongewenst gedrag is afhankelijk van: – Persoonlijkheid van het slachtoffer – Persoonlijkheid van diegene die het gedrag stelt – De context De schuldvraag is niet altijd gemakkelijk: – Geen kwestie van de ‘dader’ en ‘slachtoffer’ Probleem altijd ruimer bekijken!

9 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Systemische visie Hoe kijken naar een probleem van ongewenst gedrag? Belang van de middengroep! Systeemvisie: Persoonlijk niveau – leerling Teamniveau – klas/groep Leidinggevend niveau – leerkracht/directie Organisatieniveau - school Maatschappelijk niveau

10 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Vormen ongewenst gedrag Welke voorbeelden van pesten kennen jullie? Wat is het verschil tussen pesten en cyberpesten?

11 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Pesten: Verschillende vormen Verbaal: o steaming (afpersen, intimideren tot men iets afgeeft) o Schelden o Spottende en dreigende opmerkingen o Roddelen Psychisch: o Sociaal isoleren (uitsluiten, geen uitnodiging, negeren,…) o Imiteren Materieel: o Stukmaken/wegnemen van persoonlijke bezittingen Fysiek: o Agressie

12 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Pesten-plagen PESTEN Regelmatig en langdurig lastig vallen Met de bedoeling of gevolg hebben de ander fysiek of emotioneel pijn te doen Er is steeds sprake van een machtsverschil Pesten gebeurt meestal in groepsverband Gevolgen zijn groot PLAGEN Onregelmatig, duurt niet lang Geen kwade bedoelingen Tussen ‘gelijken’, Meestal 1 tegen 1 ‘Geplaagde’ blijft volwaardig deel van de groep, relaties worden nadien hervat

13 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Cyberpesten: verschillende vormen Via GSM Via Via sociale profielen Via website Via chat Via de webcam Via games

14 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Cyberpesten: specifieke kenmerken Anoniem Moeilijk detecteerbaar 24/7 Directe feedback afwezig Minimale energie, maximale schade 14

15 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Andere vormen van ongewenst gedrag Agressie – Fysiek: slaan, schoppen, kwetsuren toebrengen, duwen, met voorwerpen gooien – Verbaal: intimidatie, roepen – Materieel: persoonlijke spullen beschadigen,vandalisme Ongewenst seksueel gedrag – Verbaal: Zinspelen op seksuele handelingen – Non-verbaal: Seksueel aanstootgevend gedrag vertonen – Fysiek: Aanrakingen, vastgrijpen

16 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Signalen van ongewenst gedrag “Hoe kan je pestgedrag (h)erkennen?”

17 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Signalen van ongewenst gedrag Lichamelijk – Hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid,… – Slaapproblemen – Hyperventilatie – Eetlustverandering Psychisch – Angstgevoelens – Depressieve gevoelens – Piekeren – Nachtmerries – Wantrouwig zijn – Verlaagd zelfbeeld Gedrag – Prikkelbaar – Isolatie – Huilbuien – Middelenmisbruik – Zelfverminking – Zelfmoordpogingen – ‘verdacht gedrag’ Studie – Verminderde motivatie – Vermindering van prestaties – Concentratieproblemen – Regelmatige afwezigheid – Veranderen van school of studierichting

18 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Gevolgen : vicieuze cirkel GEDACHTEN GEVOEL GEDRAG

19 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Omgaan met ongewenst gedrag “Hoe gaan leerlingen om met pestgedrag?”

20 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Omgaan met ongewenst gedrag Niets doen/laten gebeuren Terugtrekken/zich isoleren Eigen strategie ontwikkelen Sociale steun zoeken In de tegenaanval gaan – Escalatie – Agressie lokt agressie uit

21 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Motieven “Waarom wordt er gepest?”

22 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Waarom stelt iemand ongewenst gedrag? Reden ligt bij de ander: Iemand/elkaar niet kunnen uitstaan (vooroordeel) Iemand/elkaar niets kunnen gunnen Uit wraak Reden ligt bij zichzelf: Uit frustratie of omdat men zich niet goed voelt Uit zelfverdediging (onmacht) Uitoefening van macht (expliciet-impliciet) Negatieve ingesteldheid Persoonlijkheidsproblemen Onverwerkt verleden Competitie-element Verveling

23 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Deel 2: Aanpakken van (cyber)pesten en ongewenst gedrag

24 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Belang van detectie: Een fragment Fragment ‘Blue birdFragment ‘Blue bird’ “Wat maakt het bespreekbaar maken zo moeilijk?”

25 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Een fragment Fragment ‘Blue birdFragment ‘Blue bird’ “Wat zou jij doen, stel dat je pestgedrag opmerkt?” “Hoe bied je goede opvang?” “Hoe straal je vertrouwen uit?” “En stel dat je dit bespreekt, maar je mag niets doen?”

26 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Aanpak van pesten Vierstappenplan 1)(H)erken moeilijkheden en biedt opvang 2)Kom op 1 lijn komen te zitten 3)Actie (de school) 4)Nazorg 26

27 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Opvang Houd in je achterhoofd dat…. Drempel tot melding hoog is Meldingen subjectief zijn en dus altijd serieus genomen moeten worden Problemen niet geïndividualiseerd mogen worden Toekomstgericht denken noodzakelijk is Tijd en een rustige omgeving hiervoor nodig zijn 27

28 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Goede opvang Merk signalen op Luister Adviseer Coach

29 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Opvang MERK SIGNALEN OP Alert zijn en openheid tonen: iedereen en altijd Vertrouwenspersonen/vertrouwensleerlingen Brievenbus/meldformulier ‘Ik voel me niet goed’ kaartje Enquête 29

30 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Opvang MERK SIGNALEN OP Merk veranderd gedrag op en spreek het kind hierover aan Moedig het kind aan om te zeggen wat het denkt/voelt Uit altijd je bezorgdheid Straal een open houding uit Geef aan dat je je kind altijd steunt en zal steunen Schakel eventueel een (andere) vertrouwensfiguur/vriend(in) in Hou nauw contact en blijf dit herhalen! 30

31 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Opvang LUISTER Luister actief Stel open vragen Gebruik andere creatieve ideeën om verhaal te laten ‘vertellen’: dagboek, tekening, poppenkast, brievenbus, stoeltjesmethode,… 31

32 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Opvang ADVISEER om Geen tegenreactie te stellen Het te ‘negeren’ ‘Melding’ te maken (≠ klikken) Te zoeken naar steunfiguren/vrienden Frustraties vanuit de ik-boodschap te uiten Bewijzen te verzamelen (bv. printscreens) Melding maken te op bv. 32

33 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Opvang ‘COACH’, en laat het kind op zoek gaan naar… Positieve school Succesfactoren Steun en vriendschap De verwachtingen Kom tot afspraken o Indien geen tussenkomst gewenst, ook niet doen! ( strafbare feiten) 33

34 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Op één lijn komen te staan Wie moet op 1 lijn staan? – Klasleerkracht (en/of andere) – Vertrouwensleerkracht – Directie – CLB – Ouders (wanneer betrekken?) – Schoolbestuur (uitzonderlijk!) – Politie? (enkel bij strafbare feiten) 34

35 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Op één lijn komen te staan Wat zeg je tegen de school als ouder? – Uit je bezorgdheid – Wees constructief/toekomstgericht – Zoek naar een gemeenschappelijke visie over aanpak – Ga op zoek naar een engagementsverbintenis, geen resultaatsverbintenis – Maak concrete afspraken 35

36 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Op één lijn komen te staan Aandachtspunten voor ouders: – Ga ervan uit dat iedereen goede bedoelingen heeft – Blijf geduldig – Je komt niet de les lezen, wel hulp vragen/bieden om een probleem op te lossen – Erken iedereen in zijn functie/moeilijkheden – Hou voldoende contact met de school, maar onderneem zelf geen stappen! 36

37 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Op één lijn komen te staan Onze ervaring tussen ouder-school: Perceptie van ouders en school verschillen vaak Ouders: – ‘De school ziet/doet niets.’ – ‘De school kan het probleem niet aan.’ – ‘Ze komen hun afspraken niet na.’ School: – ‘De ouders hebben ons erg laat ingelicht.’ – ‘We hebben al zoveel gedaan, maar het lijkt nooit voldoende voor de ouders.’ – ‘Wij weten zelf niet meer wat we moeten doen.’ En toch… iedereen heeft goede bedoelingen!

38 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Daadkrachtig handelen: enkele voorbeelden Fragment ‘Blue bird’ over-pesten-onder-jongeren over-pesten-onder-jongeren

39 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Daadkrachtig handelen: enkele voorbeelden Stop-methode No-blame aanpak HERGO Bemiddeling Klasgesprek Gedragscode Tuchtmaatregel Ordemaatregel Melding politie -> let op: verschil pesten/plagen/agressie/conflict 39

40 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Daadkrachtig handelen: enkele voorbeelden No-blame aanpak -Niet-bestraffend, maar probleemoplossend/toekomstgericht -Feitenkennis is niet noodzakelijk -Inleving bij diegene die pest en middengroep verhogen -Verantwoordelijkheid bij de groep: doet n voorstellen om negatieve gevoel bij slachtoffer te verminderen -Stappen: o Gesprek met slachtoffer o Bijeenkomst personen die pesten en medeleerlingen o Uitleg van het probleem en wijzen op de gevolgen o Voorstellen formuleren vb ik zal vragen of ze wil meespelen o Week afwachten en groep kans geven o Evaluatie met alle betrokkenen 40

41 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Daadkrachtig handelen: enkele voorbeelden Hergo -Herstelgericht groepsoverleg -Gesprek met de twee partijen (en eventueel ouder) -Komen tot voorstellen om de situatie te herstellen Opstellen gedragscode -Eventueel dmv vragenlijst (hoe voelt men zich, hoe percipieert men de klasgroep) -Constructief klasgesprek -Komen tot klasafspraken -Opvolgingsgesprek 41

42 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Daadkrachtig handelen: enkele voorbeelden Gesprek kind dat pest/bemiddeling – Concrete gedragingen benoemen – Zijn/haar verhaal beluisteren – Inleving vragen/zoeken (empathie) – Aangeven wat er verwacht wordt en zeggen wat niet kan – Toekomstgericht! – Wat kan men zelf bijdragen?

43 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Daadkrachtig handelen: enkele voorbeelden Ordemaatregel -Gedrag van leerling verbeteren -vb.: verwittiging, time out, veranderen van klas,… Tuchtmaatregel -Door directeur of schoolbestuur -Blaam of uitsluiting Melding bij politie 43

44 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Nazorg Nagaan of het gedrag effectief gestopt is Opvolggesprek met het kind -Hoe is de afgelopen periode gelopen? -Hoe gaat het momenteel? -Reacties van de omgeving bespreken -Oordelen of er een ‘normale’ verbetering is. Signalen van PTSS! Opvolggesprek met het kind dat pestte -Hoe is de afgelopen periode gelopen? -Wat is er veranderd? In eigen gedrag? In beleving van het slachtoffer 44

45 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Enkele stellingen…. Al jaren wordt Stijn gepest. Op dit moment krijgt hij vaak anonieme SMS’en waarin staat dat hij lelijk is. Zijn adres werd ook al gekraakt en op Facebook is een haatpagina over hem. Vader heeft er genoeg van en komt zich mengen op school. Hij eist dat de school iets doet. 45 “Het is normaal dat deze vader zo reageert.” “Wat doe je hiermee?”

46 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Goede opvang Luister Uit je begrip Confronteer met de concrete situatie Begrens jezelf en houd je vast aan het beleid van de school Concrete acties afspreken – Wat zal er gebeuren? – Hoe zullen de ouders op de hoogte gehouden worden? Nazorg

47 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Ook in dit geval: nood aan meer dan enkel opvang Op één lijn komen te staan Handelen Opvolgen

48 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Enkel andere stellingen… Een jongen uit het vijfde leerjaar heeft autisme. Hij wordt vaak gepest omwille van zijn ‘anders zijn’. 48 “Ik vind dat we de klasgenoten duidelijk moeten maken wat dat ‘anders zijn’ is.”

49 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Een andere stelling… Joost wordt al jaren uitgesloten in de klas en op de speelplaats. Gelukkig vond hij nog steun bij twee goede vrienden uit zijn klas. Sinds kort zijn zij hem ook beginnen pesten en zetten de pesterijen zich zelfs verder buiten de school. De kinderen bedreigen Joost via SMS en doen belletje trek bij hem thuis. Joost heeft veel last van woedeaanvallen en dat maakt hem allerminst populair. De school, het CLB en de politie heeft reeds veel stappen ondernomen. 49 “Alle pesterijen zijn op te lossen, van school veranderen heeft geen zin.”

50 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Deel 3: Voorkomen van (cyber)pesten en ongewenst gedrag op school

51 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Enkele stellingen… 51 “Iemand die zich goed voelt, pest niet.”

52 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Enkele stellingen…. Jolien wordt regelmatig bestookt met anonieme SMS-jes waarin staat dat ze lelijk en dik is. Recent kreeg ze ook een van iemand dat een virus bevatte. 52 “Cyberpesten voorkomen en aanpakken is een verantwoordelijkheid van de school.”

53 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Alles valt of staat met een beleid! Enkele vragen om bij stil te staan: - Erkennen we als school en als leerkracht de verantwoordelijkheid inzake ongewenst gedrag? En cyberpesten? -Wat doen we om pesten tegen te gaan? -Welk klimaat leeft er? -Wat doen we bij een melding van pesten? Wat is goede opvang? Wie doet dit? -Wat doen we om de nazorg te bewaken? -Hoe communiceren we over dit beleid? -Hoe betrekken we andere leerkrachten? ouders? Leerlingen? 53

54 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style The whole school approach Aanpakken van welzijn op school is een continu proces – Het belangrijkste zijn niet de acties op zich, maar het proces dat tot die acties leidt – Acties moeten steeds geëvalueerd en bijgestuurd worden Gebaseerd op dialoog en verantwoordelijkheid van iedereen – bij het voorkomen van problemen – bij de detectie van de problemen – bij het voorstellen van oplossingen – bij het implementeren van de acties! – bij het evalueren van de acties Sleutelrol van de directie – Voorwaarde: ondersteuning van de directie – Meestal getrokkken door kerngroep 54

55 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style The whole school approach Eén gezamenlijke visie = Vertrekpunt Een goed beleid = viersporen aanpak – Leerlingen – Ouders – Omkadering (leerkrachten, leerlingenbegeleiding,CLB,…) – Directie/beleid Inhoud: – Algemene klimaatsbevorderende initiatieven – Preventieve maatregelen – Detectiemaatregelen – Curatieve maartregelen Meer info:

56 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style The whole school aproach

57 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Algemene preventie Voorbeelden: – Zorg voor participatie en betrokkenheid leerkrachten, leerlingen, ouders (bv. Leerlingenraad, ouderraad,…) – Activiteiten om groepsvorming te stimuleren – Ruimte voor creativiteit en persoonlijk initiatief – Waarderende houding creëren (positief bekrachtigen) – Aandacht voor persoonlijk contact (bv. Kindercontact) – Organiseren van klasoverschrijdende initiatieven of groepsmomenten – Werken rond thema’s (vriendschap, discriminatie, waarden,…) – Aangename leslokalen – Time-out lokaal – Ruime en veilige speelplaats (+ goede toezicht) – Vermijden van dode momenten – Vermijden van competitie – Regels en afspraken – Refterrituelen aanpakken – Rots en Water/relaxatie/mindfulness 57

58 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Specifieke preventie Voorbeelden: – Toneel, film of spel rond pesten met nabespreking – Gedragscode opstellen – Investeren in het informeren, sensibiliseren en vormen van schoolpersoneel, leerlingen én ouders – Voldoende en efficiënt toezicht op speelplaats – ICT-lessen of sensibilisatie rond cyberpesten – Time-out lokaal – Regels rond internetgebruik, kledij,… – … 58

59 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Specifieke preventie -Drempel tot opvang verlagen -Plan van aanpak bepalen -Vastleggen wie opvang doet -Vastleggen wie confronteert -Vastleggen wie maatregelen kan nemen -Vastleggen wie opvolging doet -Vastleggen wanneer ouders betrokken worden 59

60 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Hoe een beleid opstarten? 1) Expliciteren van beleidskeuzes door de schoolleiding  Uittekenen van beleidslijnen ter preventie van ongewenst gedrag  Zie publicatie Gie Deboutte ‘Pesten en geweld op school’ (www.ond.vlaanderen.be/antisociaalgedrag )www.ond.vlaanderen.be/antisociaalgedrag 2) Werkgroep samenstellen  Heterogeniteit  Mandaat 3) Beginsituatie van de school in kaart brengen (risicoanalyse)  Sterkte-zwakte analyse  Enquête  …  Brede kijk! 60

61 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Hoe een beleid opstarten? 4)Het uitwerken van concrete acties -Per concrete doelstelling -Wie? Wat? Hoe? 5) Het informeren en sensibiliseren van directies en personeel, ook ouders! -Herhalen, herhalen, herhalen -Niet ‘Ze zullen het nu wel weten’ 6) Evaluatie -Analyse situatie -Bijstellen waar nodig 61

62 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Wat kunnen we als volwassenen doen? Voorbeeldfunctie aannemen Verantwoordelijkheid erkennen en opnemen Communiceren Waarderende houding aannemen Interesse tonen Verruimen van kennis Regels en afspraken maken bv. op internetgebruik Gevaren bespreken bv. van pesten en online

63 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Welke raad kunnen we geven om te voorkomen dat een kind gepest wordt? Vertrouwensfiguren zoeken op de school Niet te veel alleen zijn Moeilijke situaties zo snel mogelijk melden Veilig internetten: – Paswoorden of pincodes nooit doorgeven – Maak verschillende adressen aan – Wees voorzichtig met foto’s – Check privacyinstellingen van sociale netwerksites – Google jezelf eens

64 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Welke raad kunnen we geven om te voorkomen dat een kind zal pesten? Verantwoordelijkheid ervaren Bewust zijn van de gevolgen Geen berichten sturen/reacties stellen als je kwaad bent Moeilijkheden bespreekbaar maken (niet opkroppen) Niets in , in chatbox of op sociale netwerksite zetten dat je in het echt niet durft te zeggen

65 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Einde… Vragen? Bedenkingen?

66 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Om even bij stil te staan… “De ware ontdekkingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen, maar het waarnemen met nieuwe ogen.” (Marcel Proust) Bedankt!

67 Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle style Interessante websites


Download ppt "Click to edit Master title style Click to edit Master text styles – Second level Third level – Fourth level » Fifth level Click to edit Master subtitle."

Verwante presentaties


Ads door Google