De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E THIEK. Wat is ethiek? Goed en/of kwaad – Waarden wat willen we nastreven? – Normen houden wij ons aan de regels? – Deugden wie willen wij zijn? –

Verwante presentaties


Presentatie over: "E THIEK. Wat is ethiek? Goed en/of kwaad – Waarden wat willen we nastreven? – Normen houden wij ons aan de regels? – Deugden wie willen wij zijn? –"— Transcript van de presentatie:

1 E THIEK

2

3 Wat is ethiek? Goed en/of kwaad – Waarden wat willen we nastreven? – Normen houden wij ons aan de regels? – Deugden wie willen wij zijn? – Moraal

4 Normen – hou jij je aan de regels? Normen zijn regels waar we ons aan willen houden Een morele norm, is een zelfopgelegde regel die gedrag voorschrijft m.b.t. goed samenleven, bijv.: o Je mag een andere geen pijn doen o Je mag niet liegen Normen zijn vaak fundamenteel voor het leven. Normen geven de richting aan voor goed gedrag. Normen die we in de samenleving gemeen hebben, worden vaak omgezet in wetten en beroepscodes. o Bijvoorbeeld: rechts heeft voorrang o U zeggen tegen onbekenden/volwassenen

5 Waarden - wat wil je nastreven? Waarden verwijzen naar de gevolgen van een handeling. Heeft te maken met idealen: o Een morele waarde is een ideaal, een principe betreffende goed samenleven, dat we proberen te realiseren d.m.v. ons professioneel gedrag. Voorbeelden van waarde zijn: o gezondheid, veiligheid en respect

6 Deugden, wie wil je zijn? Een deugd is een goede karaktereigenschap m.b.t. goed samenleven. Deugden zijn geschikt om een persoon te waarderen, maar geven vaak geen concrete aanwijzingen voor gedrag. o betrouwbaarheid o eerlijkheid o oprechtheid o verantwoordelijkheid o solidariteit o moed o humor o rechtvaardigheid.

7 Moraal: weerspiegeling van waarden en normen  Moraal vormt de neerslag van wat in een bepaalde gemeenschap als vanzelfsprekend gedrag is aanvaard.  Moraal is verbonden met levensbeschouwelijke verscheidenheid.  Moraal is verbonden met personen, plaatsen en tijden.

8 Wat bedoelen als we praten over ethiek?  Ethiek gaat iedereen aan  Iedereen handelt namelijk vanuit bepaalde ideeën, intuïties of gevoelens over wat goed is om te doen.  Ethiek is nadenken over goed handelen oVragen stellen: Doen wij het wel goed? En wat is goed handelen?  Ethiek is reflecteren en discussiëren.  Praktische vragen vorm het startpunt.  Ethiek is systematische bezinning op moraal.

9 Goede Zorg – Uitgangspunten Zorgen begint bij de aandacht voor de ander. Zorgen moet georganiseerd worden: oafvragen wat de ander nodig heeft om tot de hoogst mogelijke kwaliteit van leven te komen. Zorgen moet op een deskundige manier gebeuren. Zorgen betekent: okijken of je zorg adequaat is geweest.

10 Joan Tronto De ethische visie van Joan Tronto beschrijft de 4 dimensies van zorg(en):  opmerken dat er een specifieke zorgnood is  de verantwoordelijkheid opnemen om de zorgnood aan te pakken  door competente handelingen zorg geven  zorg ontvangen. een Amerikaanse politicologe en wetenschapper in de zorgethiek van afhankelijkheid en kwetsbaarheid en van onafhankelijkheid en weerbaarheid

11 De fasen van zorgen en de daarbij behorende morele handelingen worden als volgt weergegeven: Fase 1: Oog hebben voor (caring about) Morele handeling: Aandacht Fase 2: Ervoor zorgen dat (taking care) Morele handeling: verantwoordelijkheid Fase 3: Zorgen (giving care) Morele handeling: Competentie Fase 4: Reageren op de zorg (care receiving) Morele handeling: Responsiviteit

12 Goede Zorg in schema gezet (Joan Tronto): Verschillende fasen van zorgen en de morele handelingen schematisch weergegeven:

13 Morele dilemma's Morele dilemma’s komen door de achterdeur. (Je hebt het pas door als ze er opeens zijn…) Morele dilemma's doen altijd pijn! Morele dilemma’s hebben te maken met je grondhouding; welke bel gaat rinkelen?

14 Morele dilemma’s Je kunt ze niet ontwijken. Je staat op een T-splitsing. Je gaat links of recht. Ook als je geen keuze maakt, maak je een keuze. Andere mensen zijn erbij betroken. Elke keuze die we maken is van belang voor degenen die erbij betrokken zijn. Je kunt niet alle belangen voor 100% tegemoet komen. Je kunt niet iedereen die betrokken is compleet tevreden stellen. De morele actor is vrij om te kiezen. Denkdiscipline Helderheid Gericht denkproces

15

16 Model: Ethisch Leren Denken (ELD) 1.Wat zijn de feiten?(beschrijf de feiten, niet de emoties) welke handelingsalternatieven zijn er? 2.Welke overwegingen spelen daarbij een rol? je inleven in anderen/je verplaatsen in het standpunt van de ander(en) 3.Welke waarden en belangen staan er op het spel? welke wegen het zwaarst? 4.Beslissen en toetsen:  criterium: juistheid ‑‑ > menselijkheid:  gelijkheid  wederkerigheid  redelijkheid

17 Casus

18


Download ppt "E THIEK. Wat is ethiek? Goed en/of kwaad – Waarden wat willen we nastreven? – Normen houden wij ons aan de regels? – Deugden wie willen wij zijn? –"

Verwante presentaties


Ads door Google