De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag."— Transcript van de presentatie:

1 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord

2 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord In dit vragenblok staan vergelijkingen centraal. Er zijn vele kunstenaars uit het postmodernisme, die gebruik maakten van werk wat kunstenaars uit andere tijden hebben gemaakt, zie het voorbeeld… Je zal door het vragenblok geleid worden door het menu aan de linkerkant. Je klikt zodirect dus eerst op in het menu. Als je die vraag af hebt klik je op etc. Als je op de afbeeldingen klikt, krijg je een vergroting van de afbeelding. En als je op het blokje klikt, krijg je de bijbehorende teksten. Vraag 1 Vraag 2 Tekst 1

3 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Afbeelding 1 De Grieken zagen de Venus van Milo als een volmaakt beeld van de schoonheid, leg dit uit in 2 beknopte zinnen. Bekijk afbeelding 1 en lees de bijbehorende tekst klik op de afb. Bronnen Slotwoord

4 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Tekst Afbeelding 2 Bekijk afbeelding 2 en lees tekst 3 en 4 door erop te klikken Dali heeft de Venus van Milo gebruikt om de psychoanalyse van Freud weer te geven, bekijk afbeelding 2 Wat heeft Dali aan het beeld veranderd? Noem twee voorbeelden Bronnen Slotwoord

5 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Tekst Afbeelding 2 Sommige mensen ervoeren het beeld van Dali in 1936 als schokkend. Waarom zouden mensen dit een schokkend beeld kunnen vinden? Bekijk afbeelding 2 en lees tekst 3 en 4 door erop te klikken Bronnen Slotwoord

6 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Tekst Afbeelding 2 Dali ziet een verbinding tussen psychoanalyse en zijn werk de Venus van Milo. Verklaar dit verband in minimaal 2 regels. Bekijk afbeelding 2 en lees tekst 3 en 4 door erop te klikken Bronnen Slotwoord

7 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Afbeelding 3 Het bovenstaande schilderij van Pieter Cleasz is een Vanitas, lees tekst 5, het werk is inhoudelijk ook zo te beschrijven. Welke elementen van de Vanitas van Pieter Cleasz verwijzen naar vergankelijkheid? Bekijk afbeelding 3 en lees de bijbehorende tekst Bronnen Slotwoord

8 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Afbeelding 4 Voor de fruitschaal ligt een balpen. Wat is deze functie van de balpen in de film? Bekijk het filmpje door op afbeelding 4 te klikken Bronnen Slotwoord

9 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Afbeelding 3 Bekijk afbeelding 3 goed door er op te klikken en lees tekst 5 Zou je de film Still Life van Sam Taylor Wood ook kunnen beschrijven als een vanitas? Film 2 Bronnen Slotwoord

10 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Afbeelding 5 De houding van de Pieta van Michelangelo is bijna hetzelfde als die in de Pieta van Sam Taylor Wood. Toch zijn er verschillen in de betekenis. Beschrijf 3 beeldende verschillen tussen de twee bovenstaande werken Bekijk afbeelding 5 en lees de bijbehorende tekst daarna bekijk je film 2 en lees de bijbehorende tekst Film 2 Bronnen Slotwoord

11 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Bekijk afbeelding 6 en 7 en luister naar radiofragment 1 Afbeelding 6 Hendrik Kerstens vergelijkt zijn foto ‘Brace’, van zijn dochter Paula, in dit geluidsfragment met het zelfportret als Apostel Paulus van Rembrandt Letterlijk zegt hij: ‘Zit ze simpel in het beeld te kijken net als bijvoorbeeld Rembrandt zichzelf geschilderd heeft als de apostel Paulus die zit ook een beetje in het beeld te kijken van ‘wat kan mij het allemaal schelen’ Noem 2 overeenkomsten en 2 verschillen tussen deze twee werken. Let daarbij vooral op de voorstelling, wat wordt er afgebeeld? Afbeelding 7 Radiofragment Bronnen Slotwoord

12 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Bronnen Slotwoord Vraag 1 Bekijk afbeelding 6 en 7 Afbeelding 8Afbeelding 9 Hierboven zie je een portret van Vermeer en een portret van de dochter van Kerstens. De foto van Kerstens is geen directe verwijzing naar Vermeer’s schilderij. Toch zijn er opvallende overeenkomsten tussen de vormgeving van ‘Bag’ en ‘het meisje met de parel’. Beschrijf er minimaal 3

13 Tekst 1, Gregory Curtis, het verhaal van de Venus van Milo, De Bezige Bij Tekst 2, Algemene kunstgeschiedenis, Hugh Honour & John Fleming, 1988, Meulenhoff/Landshof Tekst 3, Tekst 4, Tekst 5, Tekst 6, Tekst 7, Radiofragment: De avonden, radio 6, aflevering Nr. 34 Film: Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Bronnen Slotwoord

14 Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag 8 Vraag 9 Vraag 10 Vraag 1 Bronnen Slotwoord Bedankt voor het maken van het oefenexamen! De antwoorden zijn te vinden op de website Met Vriendelijke groet, Daphne Havik & Brechtje de Vries

15

16

17 130 v. Chr. men denkt dat Alexandros van Antiochia de beeldhouwer was Terug Tekst 1 De Romantici zagen de klassieke cultuur als bakermat van hun idealen en gebruikten de Venus van Milo als het ultieme symbool voor de individuele expressie en vrijheid waar zij naar verlangden. Maar tegelijk is de Venus van Milo het symbool voor waarheid en eeuwige schoonheid. Tekst 2 Bij de Venus van Milo zien wij een andere karakteristiek van de hellenistische beeldhouwkunst: hoe de kunstenaar het marmer onder zijn handen iets sensueels meegeeft. Het lijkt wel of het materiaal meer geliefkoosd, dan gebeiteld en geschuurd is, waardoor het beeld een zachte lichaamswarmte lijkt uit te stralen die de indruk van nogal precieuze wereldse bevalligheid en mondain zelfbewustzijn nog versterkt.

18 Salvador Dali, Venus van Milo met laden, 1936 brons en gips, 98 x 32,5 x 34 cm Terug

19 Tekst 3 Salvador Dali beriep zich graag op de theorieën van Sigmund Freud om zijn fascinatie met de menselijke passies bij te zetten. In 1934 duikt het ladenmotief voor het eerst op in zijn werk. Het is een allegorie op de psychoanalyse, die zich wijdt aan het 'openen van geheime laden waaruit narcistische geuren opstijgen'. In 1936 tooit Dali een gips van de klassieke Venus van Milo met een aantal, van donzige knoppen voorziene laden. Deze versie wordt in 1964 gevolgd door een uitvoering in brons. Behalve een ironische commentaar op de eeuwige schoonheid van het beeld, behelsde de ingreep ook een aanval op de heersende moraal. 'Men zou laden moeten plaatsen in een weelderig lichaam dat de Christelijke uitvinding van de gewetenswroeging nog niet heeft gekend. Dit beeld zou ons moeten genezen van de psychoanalyse.' Tekst 4 Sigmund Freud ( ), de grondlegger van de psychoanalyse. Freud trachtte zijn patiënten zo snel mogelijk hun gedachten uit te laten spreken teneinde inzicht te verkrijgen in wat hen bezighield. Ook de droom zag Freud als een belangrijk hulpmiddel bij de analyse. Breton (gezien als de theoreticus en grondlegger bij uitstek van het surrealisme was tijdens zijn medicijnstudie al geïnteresseerd geraakt in de denkbeelden van deze arts en in 1921 bezocht hij Freud om van gedachten te wisselen over hun beider theorieën. Freud zelf bleek later maar weinig geïnteresseerd in de bevindingen van de surrealisten. Dali: "Men zou laden moeten plaatsen in een weelderig lichaam dat de Christelijke uitvinding van de gewetenswroeging nog niet heeft gekend. Dit beeld zou ons moeten genezen van de psychoanalyse."

20 Pieter Cleasz, Stilleven met schedel en schrijfgerei, olieverf op hout, 1628, 24.1x 35.9 cm Terug Tekst 5 Vanitas is een soort stilleven. Met bijvoorbeeld schedels, gedoofde kaarsen, verwelkte bloemen, vergane boeken, muziekinstrumenten, klokken of omgevallen glazen wordt de ijdelheid, tijdelijkheid en zinloosheid van het aardse bezit gevisualiseerd. Vooral in Nederland en Vlaanderen werd deze schilderstijl beoefend. Het woord vanitas komt uit het Latijn en betekent ijdelheid. Het hoofdthema is vergankelijkheid.

21 Terug Sam Taylor Wood, Still life, 2001

22 Buonarotti, Pietà, 1499, Sint Pieter, Rome, hoogte 174cm Terug Tekst 6 Pietà is Italiaans voor medelijden, liefdevolle eerbied. In de beeldende kunst wordt het als begrip gebruikt voor de afbeelding van Maria met haar zojuist gestorven zoon. In de bijbel wordt het moment niet beschreven. Het is een knappe compositie, waarbij de rechterhand het levenloze lichaam ondersteunt terwijl de linker gebaart tot medelijden, tot treurnis over de dood van de zoon. Opvallend is het jeugdige voorkomen van Maria, die op dat moment in de tijd meestal als ouder wordt getoond. Michelangelo wilde aangeven dat haar uiterlijk door haar maagdelijkheid minder snel zou zijn verouderd. Deze Pietà in de Sint-Pieter en de David in Florence zijn zonder twijfel Michelangelo's beroemdste beeldhouwwerken. De pietà is het enige werk dat hij ooit signeerde: in het lint over Maria's borst.

23 Tekst 7 In haar Pietà toont Sam zichzelf, één van de zeldzame keren. Ze zit op een monumentale trap en heeft een filmacteur op haar schoot, Robert Downey Jr, die een lijdende figuur uitbeeldt. De houding verwijst uiteraard naar het gelijknamige beeldhouwwerk van Michelangelo dat zich in Sint-Pieter in Rome bevindt, Maria die haar dode zoon beweent. Maar Sam Taylor-Wood eigent zich niet zomaar een subliem beeld toe om het simpelweg naar een modern medium over te brengen. Voor haar was dat op een bepaald moment het perfecte beeld om uitdrukking te geven aan haar eigen innerlijke toestand. Deze piètà is haar eigen confrontatie met het grote leed – ze heeft tweemaal een behandeling wegens kanker gehad, wat in de Britse media breed werd uitgesmeerd omdat ze nu eenmaal een kunstvedette is – en het is meteen een meditatie over de sterfelijkheid en de vluchtigheid van faam. Ze heeft moeite om de zware last te dragen en het lichaam dat in haar armen achterover ligt, raakt verkrampt.Omdat het beeld extreem vertraagd is, wordt het een langgerekte kreet van fysieke en mentale pijn tot aan de grens van de uitputting. Buonarotti, Pietà, 1499, Sint Pieter, Rome, hoogte 174cm Terug

24 Hendrik Kerstens, Brace, 2005, fotografie, 120 x 150 cm Rembrandt van Rijn, Zelfportret als apostel Paulus, 1661, Techniek Olieverf op doek, 91 x 77cm

25 Hendrik Kerstens, Brace, 2005, fotografie, 120 x 150 cm Rembrandt van Rijn, Zelfportret als apostel Paulus, 1661, Techniek Olieverf op doek, 91 x 77cm Terug

26 Hendrik Kerstens, Bag, 2007, fotografie, 120 x 150 cm Johannes Vermeer, het meisje met de parel, 1658, olieverf op doek, 45,4 x 41 Terug


Download ppt "Het spelen met voorbeelden uit de hoge kunst ten tijden van het postmodernisme Inleiding Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5 Vraag 6 Vraag 7 Vraag."

Verwante presentaties


Ads door Google