De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Contentmarketing Plan. ‘A goal without a plan is just a wish’ Antoine de Saint-Exupéry.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Contentmarketing Plan. ‘A goal without a plan is just a wish’ Antoine de Saint-Exupéry."— Transcript van de presentatie:

1 Contentmarketing Plan

2 ‘A goal without a plan is just a wish’ Antoine de Saint-Exupéry

3

4 Content plan focus Behoud de focus in de uitvoering van je contentmarketing contentverkrijgt Zorgt ervoor dat je je content ook echt verkrijgt afstemming Interne afstemming met andere departementen Consistentie Consistentie in je publishing inplanningcontent-tijd Vaste inplanning van content-tijd (belangrijk vs dringend)

5 Tools voor contentplanning Plantools om in real-time te werken Trello (http://trello.com) Asana (https://asana.com/)https://asana.com/ Eenvoudige tools voor content verzamelen/planning Evernote (https://evernote.com/intl/nl/)https://evernote.com/intl/nl/ Google agenda

6

7 Content kalender Kalenders in vele vormen/formaten mogelijk Aanpassen aan jou project/nood Voorbeeld:

8

9

10

11

12

13 Bepaal je ankers/momenten jaar/maand Maak een editoriale kalender per jaar/maand tijdgevoelige Begin met tijdgevoelige thema’s momenten Identificeer je momenten agenda Vul een agenda in met Data van productlanceringen Belangrijke evenementen in de sector Belangrijke eigen bedrijfsevenementen Typische seizoensmomenten (ook in nieuws, op social media…) https://www.google.be/trends (keywords + locatie + periode) https://www.google.be/trends

14

15 Werk rond je momenten In beginperiodes heb je een primair thema Momenten Momenten hebben een aanloop (tease, love, remember) Lanceer belangrijk nieuws als het ‘event’ Maar vergeet geen (tijdelijk) secundaire thema’s Bijvoorbeeld: Als kaarsenfabrikant richt je al je aandacht op Valentijn (in die periode). Maar door enkel daarrond te werken verlies je de singles, de knuselaars enz… als doelgroep uit het oog.

16

17 Bepaal je thema’s/kanalen Vanuit je content research weet je welke thema’s, welk verhaal en welke kanalen je kan gebruiken welke content Je weet welke content werkt Welke platformen Welke platformen/content types vereist zijn (Instagram, facebook, Slideshare, LinkedIn, Twitter…) welke keywords Je weet op welke keywords je moet scoren beter Liever minder maar beter Beter 1 goed artikel dan veel losse flodders op FB, Twitter…

18 Bepaal je thema’s/kanalen Hoofdthema Subthema Subthema’s agenderen Andere categorieën Zie Content Marketing gids dule_contentmarketing/ppt/Content-Marketing-Gids-ebook.pdf dule_contentmarketing/ppt/Content-Marketing-Gids-ebook.pdf op pagina 20

19 Vergeet je persona’s niet In bepaalde periode (afhankelijk van thema/kalender) meer focussen op bepaald persona Belangrijke actie in vooruitzicht: die doelgroep gericht opvolgen Relevante content aanbieden Interactie verhogen, zowel in aanloop, tijdens als na de actie Een minimum aan diverse content behouden om de andere persona’s niet kwijt te raken Afwisselen tussen de persona’s Afwisselen tussen de persona’s (doelgroepen)

20 Balanceer je inhoud Mix de toon van je thema’s = Top of mind 60% gemeenschappelijke interesse (tussen jezelf en je klanten) (bvb kaarsmomenten in de wereld) = Top of mind = Productgerichter 30% Toegepaste content (bvb Spaas kaarsen voor romantiek) = Productgerichter = anders ben je enkel een prijsmerk 10% Zelfpromotie (bvb ‘Speciaal voor klanten: gratis romantisch thuisgeleverd’) = anders ben je enkel een prijsmerk

21 Bepaal content soorten Bogberichten, beelden, beelden met quotes, eBooks/whitepapers, infografieken, klant cases, onderzoek, persberichten, Podcasts, slideshare presentaties, video’s, webinars… Zie Content Marketing gids p 21

22

23 Content verzamelen herbruikbare Bepaal welke herbruikbare content (formaten) bestaat (zowel eigen als ‘earned media’) Eigen research, publicaties, archieven… Externe bronnen (partners, concullega’s, organisaties met gedeelde belangen, klanten…) Opinion leaders (je geeft een scoop, je krijgt retweets…)

24 Content verzamelen medewerkers Content van medewerkers Hebben voeling met noden doelgroep Ervaren sneller problemen met perceptie/aanbod Hebben ervaring in wederkerende issues Zien opportuniteiten die managment/staff niet zien Ideeën vanuit de werkvloer meer authentiek

25 Groei gezamelijk medewerkers Verklaar het nut van de thema’s aan medewerkers rol Verduidelijk hun rol in de content- creatie/verspreiding regelmaatbetrokkenheid Werk aan regelmaat en betrokkenheid Content vragen dat binnen hun werk past Vragen om dingen te sharen zodat iemand anders het kan verwerken (bvb via Delicious, Yammer, Evernote…)

26 Groei gezamelijk positieve feedback Geef positieve feedback Werk met cijfers (effectiviteit, overzicht conversies) Geef ‘best cases’ inzicht in de focus/planning Geef inzicht in de focus/planning van volgende periode

27 Content richtlijnen Teksten Aantal woorden per artikel Welke kernwoorden (keywords) gebruikt moeten worden Artikels in Google Nieuws plaatsten Beelden Naam van het beeld ALT tag Moeten in Google Images Search goed scoren!

28 Zelf content genereren Zie Powerpoint ‘Content maken’ 1.Branded content 1.Branded content (zelf content creëren) 2.Content curatie 2.Content curatie (verzamelen en verspreiden van bestaande content) 3.User generated content 3.User generated content (earned content)

29

30 Project starten Begintijd Begin met tijdsgevoelige items consistentie Bouw consistentie met thema’s en contenttypes Linkbronnen Link de content met de bronnen Werk je door de briefings collega’s Betrek je collega’s contentplankalender Stel je contentplan en kalender op

31 Project starten distributie Maak een plan voor distributie Wie, waar, welk formaat conversaties Maak een plan voor conversaties (procedures bepalen) Wie reageert? Welke ‘tone of voice’? Wie als auteur? (bedrijf, eigen naam…) Binnen welke tijd reageren?

32 Vindt een goed ritme Jaarlijks Jaarlijks zet je de grote lijnen uit Maandelijks Maandelijks herbekijk je alles (focus houden) Wekelijks/dagelijks Wekelijks/dagelijks kleine acties Meetanalyseer Meet en analyseer wat werkt of niet Check telkens of je de juiste doelgroepen/persona’s blijft aanspreken

33

34 Vindt een goed ritme Begin bvb met… 3 social media posts per dag van curated (geleende) content 1 eigen blogpost per 14 dagen 1 trendreport/enquête per seizoen 1 videofilmpje per seizoen Leg het tempo in het begin niet te hoog

35 Vind een goed ritme Plan de content voor de eerste 3 maanden Eerst test je de waters uit Vooral de gewoontes kweken Daarna evalueren en effectiviteit doen groeien Daarna ritme opdrijven Aantal content opdrijven, engageer meer mensen voor bijdrages Thema’s aanvullen met meer interne momenten Meer interactie zoeken met fans/followers Nieuwe formaten aanbieden (video, infographics…)

36

37 Publicatie/distributie/promotie Handmatig Wordt ‘outreach’ genoemd Je gaat zelf zoveel mogelijk mensen benaderen Best de ‘influentials’ Automatisch

38 Plan en automatiseer Automatiseer verzamelendistribueren Automatiseer zo veel mogelijk, zowel om content te verzamelen en te distribueren IFTTT IFTTT linkt acties op verschillende platformen Buffer Buffer (https://bufferapp.com/) Een dag schrijven/verzamelen/verwerken en op vele dagen publicerenhttps://bufferapp.com/

39 Content status overzichtstatus Houd een overzicht van de status van de content bij in bvb Trello

40 Content status Aangevraagd Aangevraagd: je verwacht de content Bezig Bezig: content wordt gemaakt, verzameld, gecureerd Klaar Klaar: content moet nu nog gecontroleerd worden Gepubliceerd Gepubliceerd: Content is volgens kalender op juiste kanaal gepubliceerd herplannen Bij gemiste deadline: herplannen

41 Daarna meten metendoelen bereikt Op regelmatige basis meten of de content de doelen die je vooropstelde wel bereikt continu proces Bijsturen is een continu proces

42 ‘Those who fail to plan, plan to fail’ Winston Churchill

43 Bronnen Vorming Content Marketing – Arteveldehogeschool Vorming Content Marketing – Arteveldehogeschool Door Koen Verbrugge How to create change How to create change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie Handboek Content Strategie Door Patrick Petersen Prezi Content Marketing Prezi Content Marketing Door Carole Lamarque en Philippe De Puydt

44 Bronnen The Handy-Dandy Content Audit Template The Handy-Dandy Content Audit Template Door John McCrory Data voor Content : Een waarschuwend verhaal Data voor Content : Een waarschuwend verhaal Door Koen Verbrugge


Download ppt "Contentmarketing Plan. ‘A goal without a plan is just a wish’ Antoine de Saint-Exupéry."

Verwante presentaties


Ads door Google