De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hans Smits ProRail Operatie 22 november 2012 Incidentmanagement Spoor Samen werken aan succes Maikel Tenpierik Adviseur Incidentenregie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hans Smits ProRail Operatie 22 november 2012 Incidentmanagement Spoor Samen werken aan succes Maikel Tenpierik Adviseur Incidentenregie."— Transcript van de presentatie:

1 Hans Smits ProRail Operatie 22 november 2012 Incidentmanagement Spoor Samen werken aan succes Maikel Tenpierik Adviseur Incidentenregie

2 Ambitie Spoorsector Bijdrage van ProRail aan ambities: Onbezorgde reis van de klant Incidentmanagement Spoor 2 VoorspelbaarKlanten handelingsperspectief bieden Punctueel95% op tijd (3 min) Robuust0 vermijdbare storingen Veiligheid als fundament0 vermijdbare ongevallen Snel herstelInfra beschikbaar < 1 uur na incident

3 Samenwerken als rode draad Programma: Incidentmanagement ProRail Voorbeelden van samenwerken Incidentmanagement Spoor 3

4 Incidentmanagement ProRail Incidentmanagement Spoor 4 Handboek Incidentmanagement Rail (http://www.prorail.nl/Overheden/Pages/Incidentmanagement.aspx)http://www.prorail.nl/Overheden/Pages/Incidentmanagement.aspx 2011 rond 4500 calamiteiten:  3900 van meer technische aard (sein/wisselstoring, defecte trein) waaronder ca. 200 gestrande reizigerstreinen per maand  600 calamiteiten met optreden van partners buiten de sector( waarvan 220 zelfdodingen) Incidentmanagement (afdeling Incidentenregie ProRail)  Operationeel Controle Centrum Rail (sectorbrede landelijke regie op treindienst)  Officier van Dienst Rail (Operationele leiding en coördinatie spoorsector, operationele liaison)  BackOffice (calamiteitenmeldkamer spoor)  Ongevallenbestrijding (hersporen en ondersteunen hulpdiensten)  Regionale en Landelijke incidentbeleidsteams (voorzitters RBI/LBI zijn liaisons naar BT’s)

5 Afhandeling van treinincidenten Incidentmanagement Spoor 5 Calamiteiten worden afgehandeld volgens 12 afhandelingsprocessen welke beschreven staan in een handboek en toebedeeld zijn aan gebruikers van het spoor en (infra)beheerders. Belegd bij afdeling Incidentenregie ProRail:  algemene leiding vanuit de spoorsector (OvD Rail is operationeel contactpersoon voor hulpdiensten ter plaatse),  Alarmering (Melder → Treindienstleider →Backoffice → Meldkamer hulpdiensten/ spoorsector),  informatiemanagement  ondersteuning brandweer (Ongevallenbestrijding kan ondersteunen bij technische hulpverlening en gaspakinzet),  Vrijbaan maken (het spoor weer vrij maken van obstakels, waaronder defecte treinen) opvang (reizigers), herstel vervoer/verkeer, etc. belegd bij andere partners.

6 Afhandeling van treinincidenten Incidentmanagement Spoor 6

7 Samenwerking bij incidenten Voorbeeld: Landelijk Model Convenant Spoor Nieuw samenwerkingsinstrument om de vaak al jarenlang bestaande samenwerking (in operationele TIM-plannen) te bestendigen en uit te bouwen; Moet nog vastgesteld worden in Veiligheidsberaad; Q3 gestart met een gezamenlijke pilot regionale invulling convenant in Zuid Holland Zuid, Rotterdam Rijnmond en Hollands Midden Gericht op relatiebeheer en procesafspraken rond beheer planvorming en gezamenlijk (Opleiden, Trainen,) Oefenen Spoorsector kan ambities alleen waarmaken bij ver(der)gaande samenwerking, ook buiten de sector Incidentmanagement Spoor 7

8 Samenwerking bij incidenten Voorbeeld: Versnelling afhandeling aanrijding persoon 8% van de gestrande treinen niet binnen 1 uur afgehandeld 50% daarvan wordt veroorzaakt door aanrijding persoon Mbv LEAN-filosofie afhandeling van aanrijding persoon in kaart gebracht Gemiddelde afhandeltijd nu 142 minuten (2 uur en 22 minuten!) Alle betrokken partijen hebben meegedaan: Openbaar ministerie, veiligheidsregio’s, nationale politie (KLPD/regio), begrafenisonderneming, etc Resultaat is nieuwe, gezamenlijke aanpak gericht op versnelling afhandeling (met de ambitie 60 minuten in 2015) Incidentmanagement Spoor 8 Spoorsector kan ambities alleen waarmaken bij ver(der)gaande samenwerking, ook buiten de sector

9 Incidentenregie op het spoor 9

10 OCCR: Samenwerking binnen de spoorsector Incidentenregie op het spoor 10 Deelnemers op de zaal: Prorail Verkeersleiding Prorail Incidentenregie Prorail Storingsmanagement Spooraannemers NS landelijke bijsturing NedTrain materieel bijsturing DB Schenker Via Video: Arriva Connexxion Veolia Syntus Hispeed Keyrail

11 Incidentmanagement Spoor OCCR samenwerkingsmodel LVL Inci- denten regie DB schenker ICT AM + stoco 2x NSR TBO en RI + MRC NedTrain MBN OCCR Regisseur 2x Regisseur Landelijk Coördinator Rail Ver- voerders Regisseur EXTERN VL Posten Algemeen leiders Ongevallen- bestrijding Regio’s Rijdend personeel Monteurs Aannemer Regio’s Rijdend personeel Reisinformatie Materieel onderhoud Storings- herstel Rijdend personeel REGIONAAL 11


Download ppt "Hans Smits ProRail Operatie 22 november 2012 Incidentmanagement Spoor Samen werken aan succes Maikel Tenpierik Adviseur Incidentenregie."

Verwante presentaties


Ads door Google