De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters ORD 2012, 21 juni 2012prof. dr. Ludo Verhoeven Loes van Druten, MScdr. Eddie Denessen Radboud Universiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters ORD 2012, 21 juni 2012prof. dr. Ludo Verhoeven Loes van Druten, MScdr. Eddie Denessen Radboud Universiteit."— Transcript van de presentatie:

1 Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters ORD 2012, 21 juni 2012prof. dr. Ludo Verhoeven Loes van Druten, MScdr. Eddie Denessen Radboud Universiteit Nijmegendr. Martine Gijsel

2 Woordenschat Taalontwikkeling – Woordenschat Woordenschat problematiek – Negatieve consequenties voor schoolloopbaan

3 Onderzoeksvragen Wat is de invloed van de familiecontext factoren op de woordenschatontwikkeling van peuters? Welke peuterspeelzaal factoren zijn van belang voor de woordenschatontwikkeling van peuters? Kan je al vroeg compenseren voor de nadelige sociale omgeving van kinderen?

4 Factoren woordenschat Kind factoren Leeftijd Geslacht Familie context factoren SES Cultureel- etnische achtergrond Peuterspeel- zaal context factoren Ervaring leidster Opleiding leidster VVE-programma

5 Methoden 5 meetmomenten: Vragenlijsten ouders en leidsters: – SES, cultureel-etnische achtergrond, leidster factoren Test: – Taal voor Peuters (CITO): receptieve en productieve woordenschat Peuters (psz) InterventieRetentie T5T4T3T2 T1

6 Toetsitems Receptieve woordenschat Productieve woordenschat

7 Methoden N = 385 Gem leeftijd = 38.5 mnd Meisje: n = 186, 48.3 % Allochtoon: n = 119, 30.9 % SES: – Laag: n = 75, 19.5 % – Midden: n = 143, 37.1 % – Hoog: n = 167, 43.4 % 64 peuterspeelzaalgroepen Kind – leidster ratio = 2 : 15 Gem ervaring leidster: 12.8 jaar Opleiding leidster: mbo 76.6 % VVE-programma: – Kind gestuurd: 25 % – Programma gestuurd: 53.1 % – Geen: 21.9 %

8 Resultaten Gemiddelde scores op woordenschat op de 3 momenten per groep T1T2T3 HerkomstSESM T1M T2M T3n Autochtoon Laag Middel Hoog Totaal Autochtoon Allochtoon Laag Middel Hoog Totaal Allochtoon Totaal

9 Resultaten Op alle drie momenten verschillen tussn de drie SES niveau’s (F(1,384)= 6.9, p <.001); F(1,384)= 8.3, p <.001; F(1,384)= 9.1, p <.001) Autochtone kinderen scoren hoger dan allochtone kinderen (F(1,384)= 84.3, p <.001); F(1,384)= 101.0, p <.001; F(1,384)= 55.0, p <.001)

10 Resultaten Gemiddelde woordenschat – SES binnen cultureel-etnische achtergrond SES niveau maakt uit voor autochtone kinderen, niet voor allochtone kinderen Allochtoon Autochtoon

11 Welke factoren doen ertoe? Kind-, familie-, én peuterspeel- zaalfactoren

12 Conclusie & Discussie Data bevestigen negatieve invloed van familiecontext factoren: SES en etnische achtergrond Al op vroege leeftijd duidelijke verschillen Peuterspeelzaalcontext factoren hebben positieve invloed Verminderen effect familiecontext factoren VVE heeft positieve invloed, programma gestuurde programma’s eerder effect


Download ppt "Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters ORD 2012, 21 juni 2012prof. dr. Ludo Verhoeven Loes van Druten, MScdr. Eddie Denessen Radboud Universiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google