De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Henriëtte Sperling, 12 december 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "Henriëtte Sperling, 12 december 2014"— Transcript van de presentatie:

1 Henriëtte Sperling, 12 december 2014

2 Greeniant Markt: Home Energy Management Systems
Inzicht op apparaatniveau obv data uit slimme meter Aan particulieren, energieleveranciers, zakelijke dienstverleners 100% software ontwikkeling Nieuwe technologie, nieuw product, nieuwe markt. Innovatief.

3 Stand van zaken Opgericht april 2012 12 medewerkers
Eerste omzet in feb 2014 3 zakelijke klanten 1000 particuliere klanten Tm nov 2014 € gefinancierd, waarvan ruim € ,- door crowd funding

4 Crowd funding - One Planet Crowd
1. Achtergestelde converteerbare leningen: Looptijd 5 jaar 8-10% rente (ook achtergesteld) conversierecht op certificaten van aandelen 30% korting op aandelenprijs bij conversie  Duur maar ook hoog risico 2. Voorverkoop: levenslang “abonnement” voor € 100,-

5 Crowd funding - One Planet Crowd
Opbrengst leningen: € bij 127 crowd funders In twee campagnes: 1e in september 2013 via OPC-platform: € 2e in mei 2014 buiten OPC-platform: € Leningen variërend van € 500 tot € Gemiddelde lening per investeerder: € 1.800 Opbrengst voorverkoop: € (30 crowd funders)

6 Crowd funding - One Planet Crowd
Proces 1e ronde (via OPC-platform) Screening businessplan door OPC-management Onderhandeling provisie en overeenkomst Structurering lening, opstellen leningovereenkomsten, oprichting STAK Voorbereiding campagne (6-8 weken) Campagne: 8 weken  Doorlooptijd tot “money in the bank”: ca 20 weken

7 Crowd funding - One Planet Crowd
Voorbereiding campagne (6-8 weken) Website projectpagina met propositie: tekst en beeld Video maken en foto’s nemen Eigen website op orde brengen Relatiebestand opbouwen Aankondigingsbericht opstellen Perslijst opstellen Persbericht opstellen Interviews “regelen” Partnerorganisaties informeren en mobiliseren Gebruik van social media organiseren: Twitter, Facebook, LinkedIn

8 Crowd funding - One Planet Crowd
Campagne voeren (8 weken) Start = live gaan met de projectpagina Nieuwsbrief naar alle relaties, partners, perscontacten Dagelijks vragen beantwoorden van crowd funders Publiciteit “maken” Investeren op gang brengen (voorbeeld doet volgen) Dagelijks berichten via social media verspreiden Projectpagina op OPC-website regelmatig actualiseren Tussentijds propositie aantrekkelijker maken Regelmatig successen melden via nieuwsbrieven aan volledige netwerk Tegen einde campagne nog een “final call to action”

9 Crowd funding - One Planet Crowd
Kosten: € Provisie € 9.500 PR en communicatie € 3.500 Video € 3.500 Juridische kosten € 1.500 …en veel werk eigen mensen.

10 Crowd funding - One Planet Crowd
Lessons learned Kies platform/crowd dat bij je product en missie past Arbeidsintensief, kost veel tijd maar loont! Professionele PR en communicatie belangrijkste Maar maak er ook een persoonlijk appél van OPC bood veel en goede ondersteuning Inzet eigen relatienetwerk cruciaal (70% opbrengst!) Onderhoud relatie met funders na afloop campagne (ambassadeurs, promotors, vervolgfinanciering) Heeft veel gratis publiciteit opgeleverd Heeft positie richting professionele investeerders versterkt Heeft ons erg geholpen om eigen verhaal scherp te krijgen

11 Crowd funding - One Planet Crowd
Proces 2e ronde Alle crowd funders direct persoonlijk benaderd met nog iets aantrekkelijker leningvoorstel Investeerdersborrel + presentatie plannen Zelfde leningovereenkomsten gebruikt Opbrengst: bij 29 investeerders  Doorlooptijd tot “money in the bank”: ca 8 weken

12 Henriëtte Sperling, 12 december 2014


Download ppt "Henriëtte Sperling, 12 december 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google