De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Branche analyse Boekhandels 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "Branche analyse Boekhandels 2014"— Transcript van de presentatie:

1 Branche analyse Boekhandels 2014
Freek Pompert Jill Schuitemaker Tom de Ridder Joris Perez Stijn Meijer

2 Inleiding Hoofdvraag: Topics Conclusie & Aanbeveling
In hoeverre hebben online activiteiten invloed op het voortbestaan van de boekhandels in Nederland? Topics Algemeen Online Marketing Uitbesteden Conclusie & Aanbeveling

3 Algemene cijfers

4 Omzetontwikkeling 2013 De kleine spelers realiseren een hogere omzetstijging. (2014, in %, N=121)

5 Omzetverwachting 2014 De kleine spelers zijn het meest negatief over de omzetverwachting. (2014, in %, N=121)

6 Mate waarin boekhandels concurrentie ervaren naar omvang bedrijf
Bijna de helft van alle boekhandels ervaart (erg) veel concurrentie. (2014, in %, N=121)

7 Concurrentiestrategie boekhandels naar omvang bedrijf
Beste service staat hoog in het vaandel bij alle boekhandels. (2014, in %, N=121)

8 Online marketing

9 Relevante trends Opkomst e-boeken en bijbehorende applicaties
Verdubbeling t.o.v naar 2013 Meer distributiekanalen Inspelen op belevingseconomie Toename oriëntatie en verkoop via internet

10 Website Door het gebruik van een website wordt er een omzetstijging verwacht van 20%. (2014, in %, N=121)

11 Bij 70% van de boekhandels wordt er al gebruik gemaakt van een website van derden. (2014, in %, N=121)

12 Social media Door het gebruik van sociale media is er een positievere omzetontwikkeling(2014, in %, N=121)

13 Tijdsgebrek is de grootste reden voor het niet gebruiken van social media. (2014, in %, N=121)

14 Tevredenheid social media
Boekhandels zijn over het algemeen tevreden over het functioneren van social media. (2014, in %, N=121)

15 Webshop 62% van de boekhandels speelt in op de online vraag naar boeken. (2014, in %, N=121)

16 Tevredenheid webshop Er heerst een grote tevredenheid over eigen webshop. (2014, in %, N=121)

17 Mobiele website & applicatie
Boekenhandels spelen niet in op de trend van het gebruik van smartphones en tablets. (2014, in %, N=121)

18 Uitbesteding Technisch onderhoud en bezorging van online bestellingen wordt het meest uitbesteed. (2014, in %, N=121)

19 Kenmerken Enquête

20 Conclusie Door online activiteiten wordt er een omzetstijging verwacht
Klantenservice staat hoog in het vaandel bij boekhandels Bij 70% van de boekhandels wordt er al gebruik gemaakt van een website van derden Tijdsgebrek is de grootste reden voor het niet gebruiken van social media Boekhandels spelen niet in op de trend van het gebruik van smartphones & tablet 38% van de boekhandels speelt niet in op de vraag naar online boeken

21 Aanbeveling Online actief Samenhang creëren tussen online en offline
Responsive website ontwikkelen Extra personeel ter invulling social media Fysieke winkel laten inspelen op trend belevingseconomie Online klantenservice aanbieden


Download ppt "Branche analyse Boekhandels 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google