De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STEVIG IN DE STEIGERS EEN EDUCATIEF COACHING INSTRUMENT VOOR KORTGESCHOOLDE MEDEWERKERS WIM VROONEN 05-11-2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STEVIG IN DE STEIGERS EEN EDUCATIEF COACHING INSTRUMENT VOOR KORTGESCHOOLDE MEDEWERKERS WIM VROONEN 05-11-2014."— Transcript van de presentatie:

1 STEVIG IN DE STEIGERS EEN EDUCATIEF COACHING INSTRUMENT VOOR KORTGESCHOOLDE MEDEWERKERS WIM VROONEN

2 © Vlerick Business School STEVIG IN DE STEIGERS Een speels en laagdrempelig instrument dat bedrijven en organisaties ondersteunt bij het coachen van hun kortgeschoolde medewerkers 2

3 © Vlerick Business School AGENDA Coaching?! Achtergrond project “Stevig in de Steigers” 3

4 © Vlerick Business School COACHING?! 4

5 © Vlerick Business School COACHING?! adviserentrainentherapiementoring 5

6 © Vlerick Business School Coachen is een vorm van gestructureerde, persoonlijke begeleiding Coachen is het vergroten van het bewustzijn Coachen is ruimte voor jouw verhaal COACHING?! 6 Coachen is het beste uit iemand halen

7 © Vlerick Business School COACHING?! 7

8 © Vlerick Business School AGENDA Coaching?! Achtergrond “Stevig in de Steigers” 8

9 © Vlerick Business School ACHTERGROND Waarom “Stevig in de Steigers”? Steeds belangrijker voor kortgeschoolden om een brede waaier aan competenties te ontwikkelen. Maar: Negatieve leerervaringen in het verleden: weinig geloof in hun eigen kunnen en vinden leren niet altijd waardevol Weinig motivatie voor zelfontwikkeling of zelfreflectie Beperkte mate van zelfmanagement in leer- en loopbaanprocessen Coaching biedt een oplossing, maar: Vaak enkel voor langgeschoolden Vaak gebrek aan ervaring, vaardigheden, instrumenten en methodieken om kortgeschoolden te coachen → Coachingstool om de drempel om te coachen te verlagen 9

10 © Vlerick Business School ACHTERGROND Doelstellingen:  Medewerkers helpen het beste uit zichzelf te halen.  Leidinggevenden meer vertrouwd maken met coaching.  HR/personeelsdienst ondersteunen in het uitbouwen van een coach- en leercultuur in de organisatie.

11 © Vlerick Business School ACHTERGROND  Wat: Ontwikkeling van een coachingstool & handleiding voor interne coaches en kortgeschoolde medewerkers  Wie: Vlerick Business School: academische relevantie & inhoudelijke uitwerking Wonen en Werken Opleiding vzw: praktische toepasbaarheid Centrum Informatieve Spelen: ontwikkeling & productie Watblieft: Taal 7 testbedrijven 11

12 © Vlerick Business School ACHTERGROND 7 testbedrijven:

13 © Vlerick Business School ACHTERGROND Hoe: 1.Onderzoeksfase ( ) Literatuuronderzoek 3 Focusgroepen in 7 testbedrijven (Medewerkers/Leidinggevenden/HR) 2.Ontwikkelingsfase (2012) 3.Testfase ( ) 3 testrondes o Trainingsdag o Testperiode o Focusgroepen 4. Disseminatiefase (2014) 13

14 © Vlerick Business School ACHTERGROND “Coachen met laaggeschoolden?!” 14

15 © Vlerick Business School ACHTERGROND Enkele bevindingen uit de focusgroepen: Coaching gebeurt soms wel, maar vaak niet… Veel hangt af van de leidinggevende Leidinggevenden voelen zich niet altijd ondersteund Verwarring ‘coaching’ vs ‘evaluatie’ Grootste hindernissen: structuur/aard van het werk cultuur van de organisatie tijdsdruk taal

16 © Vlerick Business School ACHTERGROND Belangrijkste criteria voor de tool: Duidelijk kader/structuur Vertrouwen tussen medewerker & leidinggevende Kort en weinig/geen voorbereiding noodzakelijk Klare taal, herkenbaar Aantrekkelijk en fun!

17 © Vlerick Business School AGENDA Coaching?! Achtergrond project “Stevig in de Steigers” 17

18 © Vlerick Business School STEVIG IN DE STEIGERS Wat zit er in het pakket? 1.Stevig in de Steigers  Digitale versie  Fysieke versie 2.Handleiding voor de coach  Digitale versie  Fysieke versie 3.Ondersteuning voor implementatie  Gids voor HR  Trainersset  Demo- en promofilmpjes 18

19 © Vlerick Business School STEVIG IN DE STEIGERS Stevig in de Steigers: 3 Fases: 1.“Wie ben ik en wat kan ik?”  Vertrouwen opbouwen coach – coachee  Zelfreflectie (persoonlijkheid, drijfveren, sterke & zwakke punten,…) 2.“Aan de slag!”  GROW  Doel & acties bepalen 3.“Opvolgen”  Reflectie en bijsturing 19

20 © Vlerick Business School STEVIG IN DE STEIGERS Handleiding voor de coach: Deel 1: ‘Coaching?’ Wat is coaching wel en niet? Hoe coach ik? (stappen) Waar op letten bij coachen als leidinggevende? Praktische tips Deel 2: ‘Hoe gebruik je dit instrument?’  Stap voor stap uitleg  Veel gestelde vragen 20

21 © Vlerick Business School STEVIG IN DE STEIGERS Ondersteuning voor implementatie: Gids voor HR  Achtergrondinformatie  Wanneer gebruiken? Hoe implementeren? …?  Veel gestelde vragen (o.a.technisch) Trainersset  Powerpoint + draaiboek  ‘Coach de coach’ sessie voor leidinggevenden  Eenvoudige, luchtige en praktijkgerichte oefeningen rond coaching Filmpjes  Promofilmpje  Demofilmpje 21

22 © Vlerick Business School STEVIG IN DE STEIGERS - Voorstelling instrument- 22

23 © Vlerick Business School BEDANKT! Wim Vroonen Research Associate Vlerick Business School Area People & Organisation - HR Cluster Vlamingenstraat 83, 3000 Leuven, Belgium fax:


Download ppt "STEVIG IN DE STEIGERS EEN EDUCATIEF COACHING INSTRUMENT VOOR KORTGESCHOOLDE MEDEWERKERS WIM VROONEN 05-11-2014."

Verwante presentaties


Ads door Google