De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014 Ari de Heer, Nicolien Montessori, Hans Poorthuis, Rosanne Zwart.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014 Ari de Heer, Nicolien Montessori, Hans Poorthuis, Rosanne Zwart."— Transcript van de presentatie:

1 Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014 Ari de Heer, Nicolien Montessori, Hans Poorthuis, Rosanne Zwart

2 Startpunt voor deze bijeenkomst Praktijkprobleem is beschreven. Opdrachtgever en opdracht zijn bekend Rapportage STO: startverslag en formulier verkenning DO: onderzoeksopdracht

3 Onderzoek doen Opdracht; Wat is jouw beeld van onderzoek doen? Denken, delen Making messy things not messy ! If you can’t measure it, it doesnot exist? Plenair uitwisselen t/m minuut 3:12

4 Vooruitblik rapportages 30 oktStartverslag met formulier verkenning (sto) of onderzoeksopdracht (do) 27 nov.Onderlinge feedback op verslag verkenning (tijdens derde bijeenkomst leergang) 11 dec.Start review: onderzoeksplan (do) of ontwerpeisen (sto) (hele dag door leergangbegeleiders en onderzoekscoordinator ) maartMidterm review (door onderzoeksbegeleider school) juniEindterm review (hele dag door leergangbegeleiders en onderzoekscoordinator)

5 Stappen tot aan de startreview Vaststellen verlegenheidsituatie of praktijkprobleem (gedaan) Verkenning vanuit de literatuur (diverse bronnen) Verkenning vanuit de praktijk (interviews, observaties, documentonderzoek) Herformuleren praktijkprobleem Formuleren hoofd en deelvragen (DO) DO: formuleren van het onderzoeksplan STO: formuleren van de ontwerpeisen startreview

6 Verkennen van de literatuur Doel Overzicht krijgen over wat bekend is over je probleem en over mogelijke oplossingen Definiëren van gebruikte begrippen Inspiratie opdoen voor mogelijke oplossingen.

7 Bronnen De expert Boeken bv van de opleiding Tijdschriften bv vak of wetenschap Beleidsdocumenten Kranten en tijdschriften Onderzoeksrapporten bv van studiecentra Websites Verwijzen volgens APA.

8 Systematische aanpak Oriënteren: op probleem en oplossing Richten: door deelvragen Plannen: met bronnen Data verzamelen en analyseren Discussie en conclusie Samenvatting en rapportage Deelvragen zijn richtinggevend voor je onderzoek

9 Werken vanuit deelvragen Over mijn onderwerp...[overkoepelend begrip] wil ik door literatuurverkenning……………………...[bronnen] antwoorden vinden…………..………….[deelvragen] met als doel……………………………..… [relevantie]

10 Verkennen van de praktijk Doel Overzicht krijgen over de mening van betrokken collega’s en leerlingen over het probleem en de mogelijke oplossingen Overzicht krijgen met betrekking tot de aanwezige middelen die betrekking hebben op je onderwerp. Inspiratie opdoen voor mogelijke oplossingen

11 Werken vanuit deelvragen Over mijn onderwerp...[overkoepelend begrip] wil ik door praktijkverkenning…….[respondenten, middelen] antwoorden vinden…………..………….[deelvragen] met als doel……………………………..… [relevantie]

12 Respondenten en onderzoeksobjecten Respondenten Opdrachtgever, collega’s, leerlingen, directie, medestudenten, experts Onderzoeksobjecten leermiddelen, methodes, hulpmaterialen, handleidingen, procedures, beleidsdocumenten, Op de eigen school en/of op een andere school

13 Onderzoeksmiddelen Inventariseren (zoekvraag) Tekstbronnen bestuderen (kijkkader) Observeren (observatieschema) Bevragen (vragenlijst, keuze respondenten, opbouw en indeling ) Bevragen (interviewschema, keuze respondenten, opbouw en indeling) Bezoeken (bv andere school) Documentanalyse (bv leerlingenwerk) Focusgroep (bv groepje van drie leerlingen) Werken met gedefinieerde begrippen en met goed gekozen onderzoeksmiddelen

14 Systematische aanpak Oriënteren: op probleem en oplossing Richten: door deelvragen Plannen: met onderzoeksmiddelen Data verzamelen en analyseren Discussie en conclusie Samenvatting en rapportage NB Deelvragen zijn richtinggevend voor je onderzoek

15

16 De metafoor van de ijsberg De metafoor van de ijsberg (Spencer & Spencer, 1993) laat zien dat slechts een klein deel van van wat wij kennen, weten en denken zich vertaald in herkenbaar gedrag (boven de waterspiegel en dus te observeren). Onder de waterspiegel zitten de motivaties, normen & waarden en persoonlijkheidskenmerken die bepalend zijn voor het zichtbare gedrag. Een van de conclusies luidt dat daadwerkelijke verandering een verandering behoeft in de onzichtbare maar bepalende aspecten die onder het topje van de ijsberg verstopt gaan. Praktijkgericht onderzoek kan hier een belangrijke rol in spelen (De Lange, Schuman & Montesano Montessori, 2010, pp ).

17 De volgende keer peerfeedback Opdracht Maak een verslag van de verkenning van de literatuur en van de verkenning van de praktijk Wissel dit per mail uit met je koppelscholen Ga na welke feedback je op de bijeenkomst aan elkaar wilt geven. Unic Do 1 Sto 1 Groevenb eek Do 1 Sto 2 Amadeus Sto 1 Scala Do 1 Sto 1 Calscolleg e Do 2


Download ppt "Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014 Ari de Heer, Nicolien Montessori, Hans Poorthuis, Rosanne Zwart."

Verwante presentaties


Ads door Google