De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014

2 Inhoud  Consortium  Aanleiding  Onderzoeksvragen  Opzet  Beoogde opbrengsten

3 Consortium  Nordwin College Heleentje Swart  Wellantcollege Marjon Kollau  Oberon Ton Klein, Pauline van Eck  Do.It Advies Olivier Bello  Wageningen University Arjen Wals, Anne Remmerswaal

4 Wellantcollege Wellant vmboWellant mbo Vmbo op 23 locatiesMbo op 11 locaties

5 Wellantcollege Doelstelling Duurzaamheid: Iedereen die leert bij Wellantcollege is nu en in de toekomst in staat bewust duurzame keuzes te maken.

6 Nordwin College Koersen op duurzaamheid Missie: Onze missie is huidige en nieuwe generaties te inspireren hun talenten te ontwikkelen, zodat zij waardevol zijn voor zichzelf, voor een duurzame economie en een leefbare en gezonde wereld. Wij zijn de onderwijsinstelling die overal in Noord-Nederland als educatieve partner participeert in deze thema’s. Duurzaamheid is integraal onderdeel van ons dagelijks handelen en ons onderwijs. Wij profileren ons als strategische partner in de regio waardoor we vruchtbare verbindingen tot stand brengen. Wij hebben onze ankers stevig in de samenleving.

7 Mission statement Nordwin College Wij inspireren en leren mensen om met passie en vakmanschap te werken aan een duurzame, mooie wereld.

8 Aanleiding  Aandacht voor duurzaamheid groeit  Incidenteel en projectmatig  Streven naar integrale benadering  Uitdaging: betrekken middenmanagement

9 Onderzoeksvragen 1. Hoe kunnen alle stakeholders, inclusief het midden management, binnen het groene (V)MBO actief betrokken worden bij het vormgeven, ondersteunen en uitdragen van een geïntegreerde visie op duurzaamheid? 2. Op welke wijze kan vooruitgang richting het realiseren van een dergelijke visie inzichtelijk gemaakt worden? 3. Wat zijn de belangrijkste belemmeringen/knelpunten bij het in praktijk brengen van een geïntegreerde visie op duurzaamheid 4. Wat zijn effectieve strategieën/aanpakken/interventies die deze belemmeringen het hoofd kunnen bieden?

10 Opzet Casestudies: Nordwin College en Wellantcollege 1. AISHE  Aanpassen instrument  Consensusbijeenkomst: beginsituatie en gewenste situatie  Strategie  Eindsituatie

11 Opzet (2) 2. Reflexieve monitoring in actie  Monitoring van proces  Verschillende instrumenten ● systeemanalyse, dynamische leeragenda, tijdlijn, eye-opener workshop

12 Beoogde opbrengsten  Nordwin en Wellant integreren duurzaamheid verder binnen de organisatie  Twee rijk beschreven casestudies  AISHE instrument beschikbaar voor beroepsonderwijs  Begeleidende handleiding  Rapportages over inzet AISHE en reflexieve monitoring  Bespreken uitkomsten met sleutelpersonen

13 Bedankt voor uw aandacht! Meer informatie: anne.remmerswaal@wur.nl


Download ppt "Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google