De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sint-Jozefscollege Tielt 1848-1945. 1848 Paters willen college verlaten: college belast teveel klooster en noviciaat Paters willen college verlaten:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sint-Jozefscollege Tielt 1848-1945. 1848 Paters willen college verlaten: college belast teveel klooster en noviciaat Paters willen college verlaten:"— Transcript van de presentatie:

1 Sint-Jozefscollege Tielt

2

3 1848 Paters willen college verlaten: college belast teveel klooster en noviciaat Paters willen college verlaten: college belast teveel klooster en noviciaat Petitie door 63 burgers om college te behouden Petitie door 63 burgers om college te behouden Stadsbestuur klopt aan bij bisschop Stadsbestuur klopt aan bij bisschop Deken Darras zorgt voor akkoord: bisschoppelijk college, gepatroneerd door de stad Tielt Deken Darras zorgt voor akkoord: bisschoppelijk college, gepatroneerd door de stad Tielt Eerste principaal: Pierre Vanderougstraete Eerste principaal: Pierre Vanderougstraete

4 Bidprentje Vanderougstraete

5 Borstbeeld deken Darras

6 Vanderougstraete ( ) Leerlingenaantal daalt tussen Leerlingenaantal daalt tussen Van Hullebusch, Verstraete en Laridon krikken niveau op + eerste Vlaamse stuiptrekkingen Van Hullebusch, Verstraete en Laridon krikken niveau op + eerste Vlaamse stuiptrekkingen Société Littéraire: zelfwerkzaamheid, zelfvorming, discussie, taalvaardigheid !!! Société Littéraire: zelfwerkzaamheid, zelfvorming, discussie, taalvaardigheid !!! 1848: vraag stadsbestuur naar handels- en landbouwonderwijs 1848: vraag stadsbestuur naar handels- en landbouwonderwijs

7 Lietaer ( ) Financiële problemen: stad Tielt springt bij Financiële problemen: stad Tielt springt bij -jaarlijkse subsidie van frank -onderhoud gebouwen -bisdom zorgt voor 4 priesters + 1 extraper 10 bijkomende leerlingen -college moet inspectie toelaten : stadssubsidie ontoereikend voor uitbouw internaat: deken Darras komt tussen : Lietaer wordt directeur in het Instituut Heilige Familie

8 Aantal leerlingen

9 Camille Roelandts ( )

10 Camille Roelandts Verder zetten Sociéte Littéraire: unicum in West- Vlaanderen Verder zetten Sociéte Littéraire: unicum in West- Vlaanderen Bouw internaat leidt tot groei aantal leerlingen Bouw internaat leidt tot groei aantal leerlingen °Cours d’études professionneles °Cours d’études professionneles Band met stad Tielt: Thieltschen Broederband, Sint-Vincentiusgenootschap, Goede Vrienden Band met stad Tielt: Thieltschen Broederband, Sint-Vincentiusgenootschap, Goede Vrienden Werd later de ‘2 de stichter van het college’ genoemd Werd later de ‘2 de stichter van het college’ genoemd Opgevolgd door zijn broer Constant ( ) Opgevolgd door zijn broer Constant ( )

11 Leerlingen in Latijnse

12 Leerlingen in ‘école moyenne’

13 Vlaamse wind ( ) Sfeer van ‘Strijdend en katholiek Vlaams’ Sfeer van ‘Strijdend en katholiek Vlaams’ Gedragen door ultramontaanse zouavenmystiek: ‘die geen katholiek is, en is geen blauwvoet’ Gedragen door ultramontaanse zouavenmystiek: ‘die geen katholiek is, en is geen blauwvoet’ Ook in Société Littéraire: Vlaams en ultramontaans Ook in Société Littéraire: Vlaams en ultramontaans 1875 : Groote Stooringe Roeselare: straalt uit naar College: doorbraak Blauwvoeterie 1875 : Groote Stooringe Roeselare: straalt uit naar College: doorbraak Blauwvoeterie Roelandtsen remmen af Roelandtsen remmen af

14 Zouavenkorps

15 Bekende leerlingen Reto 1872: Jozef Samyn Reto 1872: Jozef Samyn Reto 1875: Firmin Verhelst Reto 1875: Firmin Verhelst Reto 1877: Jan Craeynest Reto 1877: Jan Craeynest Reto 1878: Alfons Depla, Ferdinand Vande Walle Reto 1878: Alfons Depla, Ferdinand Vande Walle Reto 1879: Victor Roelens, Lodewijk Wostyn, Hendrik Persyn Reto 1879: Victor Roelens, Lodewijk Wostyn, Hendrik Persyn

16 Augustin Busschaert ( )

17 Theodule Busschaert ( )

18 De Busschaerts Veel financiële zorgen + schooloorlog Veel financiële zorgen + schooloorlog Institut Saint-François wordt Sint- Michielsgesticht (Klein College) Institut Saint-François wordt Sint- Michielsgesticht (Klein College) Opkrikken niveau school door Jules De Berdt en Juliaan Claerhout; inspectie: ‘le plus fort de tous les collèges épiscopaux’ Opkrikken niveau school door Jules De Berdt en Juliaan Claerhout; inspectie: ‘le plus fort de tous les collèges épiscopaux’ Ontbinding leerlingenbeweging ‘ligue révolutionnaire’ > ‘Rampe van Watewy’ Ontbinding leerlingenbeweging ‘ligue révolutionnaire’ > ‘Rampe van Watewy’

19 Leerlingen in Latijnse

20 Aloïs vande Vyvere (Reto 1888)

21 Jules De Berdt ( )

22 Hoogtepunt 1892: landbouwschool toegevoegd bij college 1892: landbouwschool toegevoegd bij college 1896: college volledig diocesane instelling (jaarlijkse subsidie door stad blijft) 1896: college volledig diocesane instelling (jaarlijkse subsidie door stad blijft) 1898: oprichting Oudleerlingenbond 1898: oprichting Oudleerlingenbond Pedagogisch en didactisch trendsetter Pedagogisch en didactisch trendsetter Stuurt wel René De Clercq van school + verzet tegen flamingantisme en daensisme Stuurt wel René De Clercq van school + verzet tegen flamingantisme en daensisme : Cyriel Verschaeve, Robrecht De Smet en Prosper Moncarey: Vlaamse strijdbaarheid en eerste conflicten met bisschop Waffelaert : Cyriel Verschaeve, Robrecht De Smet en Prosper Moncarey: Vlaamse strijdbaarheid en eerste conflicten met bisschop Waffelaert

23 Cyriel Verschaeve en Reto 1908

24 Oscar Vanden Abeele ( )

25 Invloed Moncarey ( ) Principaal is DF-voorzitter Principaal is DF-voorzitter Grote invloed Moncarey: Vlaams en sociaal Grote invloed Moncarey: Vlaams en sociaal 1911: Verschaeve vertrekt 1911: Verschaeve vertrekt 1912: Moncarey wordt onderpastoor en econoom Vanden Bussche gaat weg 1912: Moncarey wordt onderpastoor en econoom Vanden Bussche gaat weg Bekende leerlingen: Emiel Thiers (reto ’08), Joris Lannoo (reto ’09): leerlingen sterk beïnvloed door Verschaeve en Moncarey Bekende leerlingen: Emiel Thiers (reto ’08), Joris Lannoo (reto ’09): leerlingen sterk beïnvloed door Verschaeve en Moncarey

26 Wereldoorlog I : delen van college gebruikt door Duitse leger: slaapzaal, studiezaal, klaslokalen: internen bij Paters of Tieltse gezinnen : delen van college gebruikt door Duitse leger: slaapzaal, studiezaal, klaslokalen: internen bij Paters of Tieltse gezinnen Leerlingen betrokken bij ronddragen brieven soldaten Leerlingen betrokken bij ronddragen brieven soldaten November 1917: ‘vollständige Räumung des Gymnasiums’ > naar Patersklooster; les volgen in Tieltse gezinnen November 1917: ‘vollständige Räumung des Gymnasiums’ > naar Patersklooster; les volgen in Tieltse gezinnen April 1916: Vlaamse vergadering met collegeleerlingen; Moncarey houdt hen weg van activisme April 1916: Vlaamse vergadering met collegeleerlingen; Moncarey houdt hen weg van activisme Einde oorlog: Joris Lannoo, Max D’Hondt, Honoré David scoren bij leerlingen Einde oorlog: Joris Lannoo, Max D’Hondt, Honoré David scoren bij leerlingen

27 : Vlaams en sociaal Oud-leerlingen college op de Vlaamse barricaden: Lannoo, Thiers, Wostyn, Maeyens Oud-leerlingen college op de Vlaamse barricaden: Lannoo, Thiers, Wostyn, Maeyens D’Hondt: heropstarten Swighenden Eede van Watewy D’Hondt: heropstarten Swighenden Eede van Watewy Collegeleerlingen in harnas tegen meisjes Instituut Heilige Familie: flamingantische stukken over de muur + ‘In Vlaanderen Vlaams’ op muur Collegeleerlingen in harnas tegen meisjes Instituut Heilige Familie: flamingantische stukken over de muur + ‘In Vlaanderen Vlaams’ op muur Hevig verzet tegen ‘Brusselsche’ boy-scouts: te Belgicistisch <>zouavenkorps = Vlaams en katholiek Hevig verzet tegen ‘Brusselsche’ boy-scouts: te Belgicistisch <>zouavenkorps = Vlaams en katholiek

28 Georges Colle ( ) (1) Dec naar College gestuurd, wellicht om flamingantisme er te beteugelen Dec naar College gestuurd, wellicht om flamingantisme er te beteugelen Prijsuitreiking 1921: kakafonie > 20 leerlingen krijgen consileum abeundi; 20 leerlingen gaan uit solidariteit weg (‘Vlaamse sovjets’); helft lerarenkorps wordt weggezuiverd; brieven naar Lannoo: ‘Nieuwe blauwvoeterie’ Prijsuitreiking 1921: kakafonie > 20 leerlingen krijgen consileum abeundi; 20 leerlingen gaan uit solidariteit weg (‘Vlaamse sovjets’); helft lerarenkorps wordt weggezuiverd; brieven naar Lannoo: ‘Nieuwe blauwvoeterie’

29 Nieuwe blauwvoeterie

30 Max D’Hondt en Georges Colle

31 Georges Colle (2) 1928: KSA probeert vaste voet te krijgen op het college; Dubois ontgoocheld 1928: KSA probeert vaste voet te krijgen op het college; Dubois ontgoocheld Colle ook tegen KSA (Romebedevaart ’31) Colle ook tegen KSA (Romebedevaart ’31) Doorbraak KSA in schooljaar : succes van uniform, orde, strijdend karakter Doorbraak KSA in schooljaar : succes van uniform, orde, strijdend karakter ‘Numquam duo, semper tres’ en ‘et mon père aussi’ ‘Numquam duo, semper tres’ en ‘et mon père aussi’ Idolen: Verschaeve en Mussolini Idolen: Verschaeve en Mussolini 1934: Colle wordt hofaalmoezenier 1934: Colle wordt hofaalmoezenier

32 Aantal leerlingen

33 Dagindeling 6 uur: opstaan en opschik 6 uur: opstaan en opschik uur: studie uur: studie 7-8 uur: mis en ontbijt 7-8 uur: mis en ontbijt uur: studie uur: studie uur: les uur: les uur: middagmaal (met strikt reftersysteem) uur: middagmaal (met strikt reftersysteem) uur: recreatie uur: recreatie : studie : studie uur: les uur: les uur: eten en recreatie uur: eten en recreatie uur: studie uur: studie uur: avondgebed uur: avondgebed uur: avondeten uur: avondeten uur: avondrecreatie uur: avondrecreatie of 21 uur: bedtijd of 21 uur: bedtijd Op zondag waren ook de externen de hele dag op school Op zondag waren ook de externen de hele dag op school

34 Odile Verbeke ( ) Vanaf 1930 in college Vanaf 1930 in college Bouwer: gebouwen aangepast en bijgebouwd; verbinding klein en groot college, slaapzaal; scheiding internen- externen Bouwer: gebouwen aangepast en bijgebouwd; verbinding klein en groot college, slaapzaal; scheiding internen- externen Doorbraak KSA-Jong Volkse Front (weer ‘Watewy’ gebruikt); enige sympathie Dinaso Doorbraak KSA-Jong Volkse Front (weer ‘Watewy’ gebruikt); enige sympathie Dinaso Gouwdagen KSA en JVF in college Gouwdagen KSA en JVF in college

35

36 Voorgevel college 1935

37

38 Wereldoorlog II Voor oorlog: uitgesproken sympathie voor Verschaeve ‘geniaalsten denker der beide Nederlanden’ en voor Mussolini: ‘één der grootste politici’; nadrukkelijk ‘Rome of Moscou’-verhandelingen; weinig sympathie voor Hitler; toch ook negatieve klanken over Joden (‘die geldaristrocraten’) Voor oorlog: uitgesproken sympathie voor Verschaeve ‘geniaalsten denker der beide Nederlanden’ en voor Mussolini: ‘één der grootste politici’; nadrukkelijk ‘Rome of Moscou’-verhandelingen; weinig sympathie voor Hitler; toch ook negatieve klanken over Joden (‘die geldaristrocraten’) Duitse Feldgendarmerie-Kommandantur en later Werbestelle in het College Duitse Feldgendarmerie-Kommandantur en later Werbestelle in het College KSA: actief op Ronceval KSA: actief op Ronceval 1941: Verbeke even in gevangenis na rel met 2 Pittemse VNV-jongens 1941: Verbeke even in gevangenis na rel met 2 Pittemse VNV-jongens 1943: DeVlag-leuzen tegen KSA-jongens 1943: DeVlag-leuzen tegen KSA-jongens Niet KSA’ers actief in VNV, Verdinaso, Rex Niet KSA’ers actief in VNV, Verdinaso, Rex

39

40 Gebouwencomplex na WO II

41 Lerarenkorps

42 Retorica 1951

43 Principaal Jozef Verstraete ( )

44 Retorica

45 Watewy in aanbouw

46 De leraarsploeg van 1967

47 Merkwaardige figuren

48 Leraars

49 Pro Musica 1986

50 Sint-Jozefscollege: kritisch-creatief en trendsetter 19 de eeuw: Vlaamse en katholieke strijdbaarheid: Vlaams=katholiek 19 de eeuw: Vlaamse en katholieke strijdbaarheid: Vlaams=katholiek Interbellum: als laatste bastion ingenomen door KSA Interbellum: als laatste bastion ingenomen door KSA WO II en jaren ’40-’50: KSA-gewicht WO II en jaren ’40-’50: KSA-gewicht Jaren ’60: verspreiding rode ideeëngoed en nieuwe didactiek Jaren ’60: verspreiding rode ideeëngoed en nieuwe didactiek Jaren ’70: groene beweging Jaren ’70: groene beweging Jaren ’60 en ’70: muzikale creativiteit Pro Musica Jaren ’60 en ’70: muzikale creativiteit Pro Musica Jaren ’90: internationalisering van het onderwijs Jaren ’90: internationalisering van het onderwijs


Download ppt "Sint-Jozefscollege Tielt 1848-1945. 1848 Paters willen college verlaten: college belast teveel klooster en noviciaat Paters willen college verlaten:"

Verwante presentaties


Ads door Google