De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren van Feedback Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren van Feedback Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte."— Transcript van de presentatie:

1 Leren van Feedback Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte

2 Programma Eigen ervaringen met feedback Wat is feedback precies? Hoe effectief is feedback? Leerbevorderende feedback Feedback en emoties De ouder als feedbackgever Hier komt de footer tekst2

3 Eigen ervaringen Welke feedback heeft indruk op u gemaakt? (Dit kan zowel positieve als negatieve feedback zijn) Waardoor heeft deze feedback veel indruk gemaakt? Hier komt de footer tekst3

4 Wat is feedback? Hier komt de footer tekst4 Huidige situatie Gewenste situatie Feedback

5 Feedback - Voor wie ? Voor zowel slecht als goed presterende leerlingen. Geen enkele leerling doet alles meteen goed, en weet wat hij daarna moet doen. Het maken van fouten is niets anders dan het verschil tussen wat de leerling weet/kan en wat de leerling wil of ‘moet’ weten/kunnen. Zorgt voor kansen en opent de weg naar succesvolle schoolcarrière. Hier komt de footer tekst5

6 Is feedback effectief? Hier komt de footer tekst6 Hattie, 2012

7 Welke Feedback bevordert leren?  Leidt tot glimlach en fijn gevoel.  Bevordert het leren echter niet.  De leerling prijzen en feedback op taak of proces zijn verschillend. Hier komt de footer tekst7 Dat was een goede presentatie ! Mooie website zeg!

8 3 Feedback vragen (Hattie, 2012) Hier komt de footer tekst8 Waar naar toe? Wat zijn mijn doelen? Wat heb ik gedaan? Welke vooruitgang heb ik geboekt? Volgende stap Wat kan ik doen om nog beter te worden? Leraar geeft feedback Feed-Up Feed-back Feed-Forward Heldere doelen Uitdagende doelen Hoe ziet succes er uit? Intenties lln helder krijgen Vragen stellen/discussies Individuele feedback op taak/proces Werken aan zelfcontrole Kennis dieper verwerken of automatiseren Andere strategieën

9 Deze vragen werken op 3 niveaus Taak: Hoe goed is de taak begrepen? Proces: Het proces dat nodig is om de taak te begrijpen of uit te voeren Zelfregulatie: Zelfcontrole, ondernemen van actie Hier komt de footer tekst9

10 Feedback op de Taak ‘Je doel was om een chronologisch verslag te maken van gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Het begin is goed maar daarna loopt alles door elkaar heen. Bekijk wat je hebt geschreven, nummer de volgorde waarin dingen gebeurd zijn en herschrijf het stuk dan in deze volgorde.’ ‘Je hebt je dit keer vooral gericht op het mooi maken van het filmpje. En dat is goed gelukt. De volgende keer zou je je kunnen focussen op je Engelse uitspraak’. Hier komt de footer tekst10 Feed- up Feed- back Feed- Forward

11 Feedback op het Proces Toen je net een Frans woord niet wist, keek je me aan en wachtte je op het antwoord in plaats van het zelf uit te zoeken. Wat zou je nog meer kunnen doen om achter de betekenis te kunnen komen? Je opdracht is om deze 2 recensies met elkaar te vergelijken. Wat je kunt proberen is om te kijken waar ze overeenkomen en waar ze verschillen. Hier komt de footer tekst11

12 Feedback op Zelfregulatie ‘Tijdens de les zie ik dat je voortdurend afgeleid bent door je buurman/vrouw’ Wat zou je kunnen doen om ervoor te zorgen dat je geconcentreerd kan werken? Je mailde me gisteravond dat je niet wist wat je voor de toets van vandaag moest leren en vroeg me zo snel mogelijk te antwoorden. Waarom kwam je daar pas gisteravond achter? Had je op Schoology gekeken? Heb je het aan andere leerlingen gevraagd? Wat kun je voor de volgende keer veranderen aan je voorbereiding op een toets? Hier komt de footer tekst12

13 Feedback en Emotie Emoties liggen aan de basis van leren, falen en succes. ‘Ik heb mijn wiskundetoets verknald dus ik ben dom. Op de basisschool was ik ook al slecht in rekenen’ Ruimte voor emoties> benoemen, bespreken Positieve stemming > betere leerprestaties Leg de nadruk op kwaliteiten Bewustwording van kwaliteiten > Oplossen van problemen Hier komt de footer tekst13

14 De ouder als feedbackgever Ouders geven hun kinderen ook voortdurend feedback. Wat kun je hiervan als ouder toepassen? Hier komt de footer tekst14

15 Enkele situaties  Je kind komt voor de derde keer thuis met een onvoldoende voor wiskunde en heeft het proefwerk in de tas.  Je kind moet samenwerken met 2 anderen voor een project en je merkt dat hij/zij alles doet en de rest meelift. Dit levert een hoop stress op.  Je kind kent thuis voor een grammatica-toets de regels uit zijn hoofd maar haalt toch een slecht cijfer.  Je kind luistert tijdens het huiswerk maken naar harde muziek en beantwoordt tegelijkertijd een paar whatsapp berichten. De cijfers laten het wat afweten de laatste tijd. Hier komt de footer tekst15

16 Bronnen Bos, W & Voerman, L (2010). Van “Goed zo” is onvoldoende … Wat wel? over feedback waar leerlingen iets mee kunnen John Hattie (2012) Visible learning for teachers Routledge (New York & London) isbn Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81 Hier komt de footer tekst16

17 Vragen? Mail naar of Hier komt de footer tekst17


Download ppt "Leren van Feedback Algemene Ouderavond ARHC 24 november 2014 Marrit Hoeks- van de Guchte."

Verwante presentaties


Ads door Google