De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs"— Transcript van de presentatie:

1 Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs

2 kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de sector ondersteunt

3 TELLEN = VERTELLEN METEN = WETEN

4 DE WERELD

5 +4.000% Miljardste toerist Internationale aankomsten (UNWTO)

6 Bron: UNWTO +201% +924% 64% 22% 8% 52% 16% 23% 5% Internationale aankomsten (UNWTO)

7

8 België 37 e met 7,6 miljoen Bron: World Tourism Organisation (UNWTO) Frankrijk Verenigde Staten Spanje China Italië Turkije Duitsland Verenigd Koninkrijk Rusland Thailand Internationale aankomsten (UNWTO)

9 VLAANDEREN

10 Aantal aankomsten en overnachtingen in Vlaanderen Bron: Algemene Directie Statistiek

11 – Evolutie overnachtingen en aankomsten in Vlaanderen overnachtingen aankomsten +2% +28% Bron: Algemene Directie Statistiek

12 – Evolutie buitenlands overnachtingen en aankomsten in de kunststeden overnachtingen aankomsten +20% +21% Bron: Algemene Directie Statistiek

13 Verdeling van de overnachtingen in de kunststeden Bron: Algemene Directie Statistiek

14 Verdeling van de overnachtingen in de Vlaamse regio’s

15 Overnachtingen in Vlaanderen naar herkomstland: binnenland-buitenland 50/50% Bron: Algemene Directie Statistiek

16 Overnachtingen in Vlaanderen naar logiesvorm en naar motief

17 ECONOMISCH GEWICHT

18 Gemiddelde bestedingen recreatieve verblijfstoerist per persoon per nacht (in euro) Variaties kunststeden:

19 2013 – Bestedingen meeting en congres industrie Wat brengt dit op?  Totale economische impact van de Vlaamse meeting industrie = € 1,41 miljard  Wie is verantwoordelijk voor deze bestedingen?  50% organisatoren  41% meeting venue (zaalhuur, catering, audiovisuele voorzieningen,…)  9% excursies, restaurantbezoek, …  50% deelnemers  23% logies  27% andere uitgaven (souvenirs, shopping, restaurantbezoek,…) Bron: Toerisme Vlaanderen

20 **ongeacht of consumptie is gebeurd in toeristische of niet-toeristische industrie *ongeacht of consumptie door toeristen is gebeurd Economisch gewicht toerisme in Vlaanderen: Toerisme Satelliet Rekeningen

21 Relatieve belang van verschillende bedrijfstakken in directe bruto TW 31% van directe bruto TW komt van niet-toeristische bedrijfstakken! Toerisme binnen de Vlaamse economie Bron: Studiedienst van de Vlaamse Regering

22 Totale tewerkstelling in de toeristische sector in jobs in Vlaanderen

23 Vincent Nijs Diensthoofd Kennisbeheer


Download ppt "Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs"

Verwante presentaties


Ads door Google