De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook."— Transcript van de presentatie:

1 Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook op weg naar een veilige plek. Naar het huis van een onbekende professor. De ontspanning zou hen goed moeten doen, ruimte bieden voor een algehele goede ontwikkeling. Op weg naar een gezond karakter. Neem over! Edmunt Peter Susan Lucy Vriendelijkheid Geduld 1

2 Vragen bij eerste filmfragment van 20 min. Thuis verder uitwerken. Vriendelijkheid Geduld 2

3 De weg ergens naar toe vragen doe je niet aan iedereen. Er is vertrouwen nodig. Mensen kunnen ons de verkeerde kant op sturen en ons zo misleiden. Je komt dan verkeerd uit. Wat maakt dat je iemand vertrouwt of gelooft? Hoe beoordeel je dat? Als je bang bent om te vertrouwen, zal je weinig stappen zetten. Vertrouw je blindelings dan zou je wel eens misstappen kunnen zetten. Wat doet de ‘had ik maar wel of niet geluisterd ervaring’ met Lucy, Peter of met jou? Deze ervaringen kunnen opgevat worden als stations langs de weg van de karakter(ver)vorming. Betrouwbaarheid Vertrouwen Neem over! 3

4 Vragen: 1. Op welke manier past het filmfragment bij het hoofdstuk ‘Op weg’? Leg uit!film 2. Wie/wat wekt het meest / minst vertrouwen? Leg uit! 3. Wat moet iemand doen om (on)betrouwbaar over te komen? Leg uit! 4. Zoek in het boek naar een goedpassend artikel. Maak daarvan de vragen. 5. Schrijf een reactie vanuit jouw eigen ervaringen op de inleidende tekst. Betrouwbaarheid Vertrouwen Neem over! 4 Thuis verder uitwerken.

5 Mensen beïnvloeden elkaar. In de dingen die men doet en denkt. (Wat nog meer?) Zij beïnvloeden de weg van de karaktervorming. De manier waarop de reis door het leven verloopt. Het is goed om hierbij soms stil te staan. Welke karaktereigenschappen heb ik? Welke zou ik willen hebben? Wie (of wat) hebben een goede invloed op mijn karakter? Ben ik wat dat betreft op de goede weg? Antwoorden op deze vragen helpen ons ‘de weg door het leven’ bij te stellen. Solidair (steunen in het goede) Medeplichtig (steunen in het kwade) Neem over! 5

6 Vragen: 1. Welke hoofdpersonen zijn het meest/minst solidair? Leg uit 2. Omschrijf kort het levenspad van een hoofdpersoon tot nu toe. 3. Zoek in het boek naar een goedpassend artikel. Maak daarvan de vragen. 4. Schrijf een reactie vanuit jouw eigen ervaringen op de inleidende tekst. Neem over! 6 Thuis verder uitwerken. Solidair (steunen in het goede) Medeplichtig (steunen in het kwade)

7 Je kunt tijdens een reis van alles mee maken. Onbekende plaatsen en nieuwe mensen maken het reizen tot een avontuur. Vooral als men verdwaalt of in problemen raakt. Op dat soort momenten is hulp welkom. Mensen maken dit in hun reis door het leven ook mee. Zij gaan dan op weg naar bijvoorbeeld: kuuroorden, een goeroe, klooster of bedevaartplaats. Om nieuwe inspiratie of kracht op te doen. Om genezing van ziel en lichaam. Behulpzaam Ontvankelijk Neem over! 7

8 Vragen: 1. Noteer een aantal “hulpmomenten” uit de film. 2. Welke karaktereigenschap(pen) groeien bij het vragen van hulp? Leg uit! 3. Zoek in het H5 naar een goedpassend artikel. Maak daarvan de vragen. 4. Schrijf een reactie vanuit jouw eigen ervaringen op de inleidende tekst. Behulpzaam Ontvankelijk Neem over! 8 Thuis verder uitwerken.

9 De ontmoeting met Aslan en het verblijf in het kamp doet de kinderen goed. Hier kunnen zij op krachten en tot ontspanning komen. De sfeer wordt vriendelijker. Bij Aslan is overal een verklaring voor. Misstappen worden opgeruimd, vergeven en niet meer benoemd. Aslan is daarbij het grote voorbeeld. Hij geniet een hoog aanzien. Het stimuleert anderen om zijn gedrag te verbeteren. Zijn koninklijk karakter wordt daarmee ook in anderen tot leven gewekt. Vergevingsgezind Eerlijk of oprecht 9 Neem over!

10 Vragen: 1. Noteer een aantal tegenstellingen tussen Jadis en Aslan. 2. Zoek een bijpassend artikel uit H5 en maak bijhorende vragen. 3. Schrijf een reactie vanuit jouw eigen ervaringen op de inleidende tekst. Vergevingsgezind mild 10 Thuis verder uitwerken.

11 11 Verzoening In de dagelijkse praktijk van het leven ontstaan conflicten en deze worden vaak ook opgelost. Een conflict veroorzaken is een stuk gemakkelijker dan deze oplossen. In de film Narnia verzoende Edmund zich met zijn broer en zussen. Bijeengekomen in het veilige kamp werd hiervoor de eerste aanzet gegeven door Aslan. Hij trad hier op als een middelaar, verzoener en voorbeeld. In de mensenwereld komen dergelijke situaties ook voor: in de politiek, bij bedrijven, binnen families, etc.. Eerlijk of oprecht

12 1. Maak een samenvatting. 2. Op welke manieren past het verzoenings- filmpje bij Narnia?verzoenings- filmpje 3. Maak de vragen van een bijpassend artikel uit het boek H5. 4. Schrijf een reactie vanuit jouw eigen ervaringen op de inleidende tekst en de verzoeningsfilm. 12 Eerlijk of oprecht Verzoening Thuis verder uitwerken


Download ppt "Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook."

Verwante presentaties


Ads door Google