De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1) DOOR DERK LOORBACH (DRIFT) 2) DOOR PAUL DOEVENDANS (ATRIVÉ) EN DERK WINDHAUSEN (WINDHAUSEN ADVIES) WORKSHOP 1) REFLECTIE OP LEGITIMATIE CORPORATIESECTOR.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1) DOOR DERK LOORBACH (DRIFT) 2) DOOR PAUL DOEVENDANS (ATRIVÉ) EN DERK WINDHAUSEN (WINDHAUSEN ADVIES) WORKSHOP 1) REFLECTIE OP LEGITIMATIE CORPORATIESECTOR."— Transcript van de presentatie:

1 1) DOOR DERK LOORBACH (DRIFT) 2) DOOR PAUL DOEVENDANS (ATRIVÉ) EN DERK WINDHAUSEN (WINDHAUSEN ADVIES) WORKSHOP 1) REFLECTIE OP LEGITIMATIE CORPORATIESECTOR EN 2) LEGITIMATIESCAN

2 DOOR DERK LOORBACH (DRIFT) WORKSHOP REFLECTIE OP LEGITIMATIE CORPORATIE- SECTOR

3 Transitieperspectief Maatschappelijke verwachtingen, vraag, behoefte en context verandert Huidige regime (dominante cultuur, structuur en werken) onder druk Alternatieve oplossingen en modellen dienen zich aan  Bestaande structuren reageren door optimalisatie, crisismanagement en efficiency

4 Legitimiteit? Historisch opgebouwde regimes kunnen razendsnel vertrouwensbasis verliezen Historische lessen: 1.Legitimiteit krijg je 2.Er zijn verschillende redenen waarom legitimiteit wordt gegeven 3.Als je te hard roept dat je legitiem bent, dan werkt dit averechts

5 predevelopment take-off breakthrough stabilisation Based on Rotmans et al, 2001 Transities: opbouw en afbraak

6 Historische legitimiteitslagen De legitimiteit van solidariteit en verheffing (vanaf eind 19 e eeuw) De legitimiteit van kwaliteit en kwantiteit (vanaf begin 20 e eeuw) De legitimiteit van autonomie en identiteit (vanaf het interbellum tot de jaren tachtig) De legitimiteit van stadsvernieuwing en leefbaarheid (vanaf jaren zestig)

7 Vanuit transitieperspectief… Is maatschappelijk het vertrouwen fundamenteel weg Staat de rol en (maatschappelijk) toegevoegde waarde principieel ter discussie Dient de eigen rol en positie opnieuw uitgevonden vanuit historische kern

8 Oplossingsrichtingen Maak diversiteit en maatwerk tot nieuwe kernwaarden Communiceer open, vroeg, vaak en vanuit de wereld van de ander Maak maatschappelijke meerwaarde corporaties inzichtelijk Verken en faciliteer de toekomst in de praktijk

9 Welke (transformatieve) sociale innovaties? Welke instituties en structuren? Wat uitfaseren en afbreken? Aanpassen en leren Strategie: volgende stap?

10 BEDANKT VOOR UW AANDACHT EINDE

11 DOOR PAUL DOEVENDANS (ATRIVÉ) EN DERK WINDHAUSEN (&WINDHAUSEN) WORKSHOP LEGITIMATIESCAN

12 Agenda 1.Bedoeling en functies legitimatiescan 2.Gekozen opzet: denkraam en resultaten 3.Werking van het instrument 4.Vervolg

13 Bedoelingen en functies legitimatiescan Een hulpmiddel voor corporaties en hun stakeholders dat: 1.Het abstracte begrip Legitimatie concreet maakt (taal) 2.Het legitimatievraagstuk in eigen context in kaart brengt (inzicht) 3.Een basis biedt voor het goede gesprek (dialoog) 4.Aanknopingspunten geeft voor verbetering (ontwikkeling)

14 Zicht op legitimatie (1) Gevraagd aan 3 bestuurders en 7 stakeholders: Hoe ervaart u de corporatie? Wat vindt u belangrijk? Hoe doet de corporatie het nu? erkenningvertrouwenwaardering

15 Het denkraam: aspecten van legitimatie erkenning vertrouwen waardering Uiting: Aspecten:

16 Het denkraam: Legitimatieprofielen Hulpmiddel voor verandering Leren kennen van verschillende accenten in legitimerend gedrag Herkennen van patronen Gericht zoeken naar effectieve interventies Wel onderscheid, geen hiërarchie Op zoek naar de juiste mix

17 Het denkraam: Profielen en aspecten

18 Zicht op legitimatie (2) Beeld bij huidige legitimatie Opvatting over gewenst legitimatie

19 Instrument Denkraam Achtergrond Aspecten Profielen Vragenlijst Respondent Algemeen Legitimatie vraagstuk Profielen: Kwesties definities Verwerking Handleiding Invoer Output Basisfiguren Spreiding Te specificeren naar categorieën respondenten Gereed- schapskist Mogelijke interventies Best practices

20 Het vervolg Verbeteringen doorvoeren Suggesties voor interventies toevoegen Pilots

21 BEDANKT VOOR UW AANDACHT EINDE


Download ppt "1) DOOR DERK LOORBACH (DRIFT) 2) DOOR PAUL DOEVENDANS (ATRIVÉ) EN DERK WINDHAUSEN (WINDHAUSEN ADVIES) WORKSHOP 1) REFLECTIE OP LEGITIMATIE CORPORATIESECTOR."

Verwante presentaties


Ads door Google