De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe omgaan met je medewerker(s) ? casussen inzichten interactie Karl Van Hoey 0495-88-34-56

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe omgaan met je medewerker(s) ? casussen inzichten interactie Karl Van Hoey 0495-88-34-56"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe omgaan met je medewerker(s) ? casussen inzichten interactie Karl Van Hoey

2 Uw vragen noden behoeften ? Karl Van Hoey

3 Hoe omgaan met uw “human resources” ? -Duizelingwekkend veel theorie -Google: “leidinggeven” = verwijzingen “functioneringsgesprekken”= verwijzingen “coachen”= verwijzingen “delegeren”= verwijzingen -Van zeer “abstract” tot zeer “concreet”

4 Veel gebruikte kreten en recepten: -MBO (management by objectives) -Management by walking around -People Management -Coaching -Feedback -Assertief zijn -Delegeren -Evalueren -Performance management -Situationeel leidinggeven

5 Weten we het nog wel goed ? Bieden de “grote jongens” troost of zitten ook zij met vragen ? Kunnen we van hen iets leren ? Kort praktijkvoorbeeld

6 The annual performance cycle

7 The performance management process Corporate objectives Individual objectives

8 Exceeds Succeeds Nearly there Inadequate The individual has exceeded performance expectations The individual has met performance expectations The individual meets the expectations in the majority of areas but has not fully met expectations in one or more important areas The individual has consistently not met performance expectations Reviewing performance The Performance Indicators

9 APPRAISE R APPRAISEE The appraisal process : overview

10 Incremental vs. stretch objectives

11 TIPS Prepare what you want to say Start and finish with the positive Check the individual’s understanding Be specific Offer alternatives Help the individual develop a plan of action Think what the feedback says about you - own the feedback Feedback: a constructive view of how you are doing

12 Karl Van Hoey Een troost… -Er is niet zoiets als één vast model met “bijbel”- allures, en maar goed ook… -Wel zijn er een aantal thema’s die systematisch aangevoeld worden als “belangrijk”: -functioneringsgesprek / evaluatiegesprek -leidinggeven (situationeel) -delegeren

13 Karl Van Hoey I)Functionerings- en evaluatiegesprekken Casus 1

14 Karl Van Hoey I)Functionerings- en evaluatiegesprekken (1) Evalueren: -einde van het jaar -over het hele jaar -beoordelen: je “tevredenheid” uitdrukken -feedback -objectieven voor het volgende jaar -ontwikkelingsplan ? Functionering bijsturen: -doorlopend, en zeker één keer halverwege het jaar -over de voorbije periode v/h lopende jaar -bijsturen: wat gaat goed, wat minder goed, en hoe kunnen we dat samen verbeteren -feedback -actieplan (bijsturing)

15 Cyclus en timing… Januari: Evaluatie voorbije jaar Objectieven volgend jaar Juli/Aug: Functionering Formeel feedback moment Over de prestatie in het lopende jaar In functie van de afgesproken objectieven Regelmatige day to day feedback Regelmatige day to day feedback Regelmatige day to day feedback Regelmatige day to day feedback Regelmatige day to day feedback Regelmatige day to day feedback

16 Karl Van Hoey I)Functionerings- en evaluatiegesprekken (2) Voorbereiding ! -Feiten -Indrukken -Afspraken -Notities ! Assertief zijn ! D escribe (Feiten vs. Indrukken) E motion (Wees oprecht en authentiek) S uggest (Doe zelf een voorstel en vraag naar alternatieven) C ompromise  WIN WIN situaties (Enkel samen geraak je verder)

17 Karl Van Hoey II) Delegeren en Situationeel leidinggeven Situationeel Leidinggeven wordt wel eens verweten: Voor iedereen “goed” proberen te doen… Iedereen “tevreden” stellen… Er als verantwoordelijke “populair” uitkomen… Daat gaat het duidelijk NIET om !

18 Karl Van Hoey Situationeel leidinggeven Essentie: Een “vaste”, aan de persoon van de leider gebonden stijl van leidinggeven, is niet optimaal. Een flexibele, “aangepaste” stijl, is veel beter. Model, ontworpen in de jaren 90 door Paul Hersey en Ken Blanchard.

19 Karl Van Hoey Situationeel leidinggeven Aangepast aan wat ? 1)“bekwaamheid”: Combinatie van kennis, ervaring en vaardigheden van medewerkers 2) “bereidheid”: Combinatie van zelfvertrouwen, motivatie, toewijding van medewerkers  1 en 2 tezamen worden de “competenties” genoemd. 3) De concrete situatie en omstandigheden waarin de organisatie, de medewerkers, het team,… zich bevinden.

20 Karl Van Hoey Situationeel leidinggeven: Casus 2.

21 De uitersten… SET 1: Gedrag van de leider Weinig ondersteuningVeel ondersteuning Weinig sturingVeel sturing Focus op relatieFocus op taak Karl Van Hoey

22 … Samengebracht Karl Van Hoey Veel sturing Weinig ondersteuning Veel sturing Veel ondersteuning Weinig sturing Weinig ondersteuning Weinig sturing Focus op relatie Focus op taak : VS / WO 2: VS / VO 3: VO / WS 4: WS / WO

23 De uitersten… SET 2: Competenties van de medewerker Heel bekwaamOnbekwaam Heel bereid/ZelfzekerOnbereid/Onzelfzeker Karl Van Hoey

24 … Samengebracht Karl Van Hoey Onbekwaam Onbereid/Onzeker Onbekwaam Bereid/Gemotiveerd Bekwaam Onbereid/onzeker Bekwaam Bereid/Gemotiveerd

25 Als we deze 2 sets van uitersten samenbrengen… Karl Van Hoey Focus op taak Onbekwaam Bereid/Gemotiveerd  Middelm. Comp. 23 Bekwaam Bereid/Gemotiveerd  Hoge competentie 14 Onbekwaam Onbereid/Onzeker  Lage competentie Focus op relatie VS / VOVO / WS VS / WO WO / WS Bekwaam Onbereid/Onzeker  Middelm. Comp.

26 Hoe moet of kan je daar dan als leider mee omgaan ? Lage CompetentieMiddelm. CompetentieHoge Competentie InstruerenOvertuigenOverleggenDelegeren Of nog: Observeren Bewaken Verzorgen Overdragen van verantwoordelijkheid voor het nemen en uitvoeren van Besluiten Of nog: Aanmoedigen Meewerken Overeenkomen Ideeën opperen en medewerkers helpen om besluiten te nemen Of nog: Uitleggen Verhelderen Overreden Uitleg geven van genomen besluiten en gelegenheid geven tot vragen Of nog: Loodsen Dirigeren Positioneren Het geven van specifieke instructies en nauwlettend toezien op prestaties

27 Karl Van Hoey Focus op taak Middelm. Competentie Hoge Competentie Lage Competentie Focus op relatie VS VO WS VS WO WS Middelm. Competentie Hoe moet of kan je daar dan als leider mee omgaan ? instrueren overtuigen overleggen delegeren

28 Karl Van Hoey Situationeel leidinggeven: Casus 3.


Download ppt "Hoe omgaan met je medewerker(s) ? casussen inzichten interactie Karl Van Hoey 0495-88-34-56"

Verwante presentaties


Ads door Google