De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O 4-12-2002 I nteractieve.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O 4-12-2002 I nteractieve."— Transcript van de presentatie:

1 Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O 4-12-2002 I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

2 I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Het kader Verwachte resultaten Specifieke doelen Activiteiten en werkwijze Conclusies Inhoud

3 I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Onderwijsvernieuwingsproject HO Samenwerking UU (Julius instituut) en UvA (AMSTEL instituut) Penvoerder UU Van januari 2002 t/m december 2003 Project subsidie: SURF educatie Het kader

4 I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over een complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs: Activerend onderwijs ICT omgeving en gereedschappen Geschikte werkruimte

5 Specifieke doelen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL 13 vakken in Studio Course Model 6 bij UvA en 7 bij UU werkvormen, evaluatie ondersteuning en training ICT gereedschappen onderwijs- websites FNWI Website IBL project

6 Aardwetenschappen 3e jaar cursus Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen (nieuw), Biologie 1e jaar Celbiologie I Scheikunde, 1e en 2e jaar Fysische Chemie WINS dubbele propedeuses en/of Bèta- Gamma, in totaal 3 vakken: Klassieke natuurkunde, Methoden en Technieken, Simuleren en modelleren Zes studieonderdelen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

7 Activiteiten van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL ICT ontwikkelingen Ondersteuning: ICT, didactisch Didactische ontwikkelingen

8 ICT ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL onderwijs websites FNWI: integratie Blackboard digitale studiegids (vakkendatabase) computergereedschappen: toetsprogramma QuestionMark synchrone leeromgeving LearnLinc vakinhoudelijke programma’s: Mathematica, simulatieprogramma’s, etc. standaardisatie (IMS, META data) database voor physlets, digitaal lesmateriaal (UU)

9 Didactische ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Studio Course Model en didactische eindtermen Evaluatie en monitoring

10 Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL  Studio Course Model, geintroduceerd door J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY in IL wordt het verder ontwikkeld.  Werkruimte: Studio Classroom

11 Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL  Student is actief met de stof bezig: - onderzoeksgericht bèta onderwijs, - geïntegreerde werkvormen. Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning, vrije verkenning en toepassing, reflecteren op het leerproces.

12 Didactische ontwikkelingen: Evaluatie en monitoring I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL  Evaluatieprotocol voor activerend, ICT rijk HO onderwijs  Monitoring (formatief evalueren) elektronische toetsing

13 I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Formatief evalueren  Advies voor de student: individuele tekorten in voorkennis opsporen controle, “heb ik het vorige begrepen?”  Advies voor de docent: met welke voorkennis komen studenten binnen? wat hebben ze opgestoken van het vorige hoofdstuk? Studiegedrag beinvloeden Waarom?

14 Ondersteuning I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ondersteuning: per studieonderdeel een didactisch adviseur minisymposia ICT ondersteuning: Blackboard training op maat (FNWI breed) implementatie computergereedschappen (Mathematica, QuestionMark, LearnLinc)

15 Werkwijze van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ontwikkelingen ICT ontwikkelingen Ondersteuning: ICT, didactisch Persoonlijk contact: Persoonlijk contact: werkbesprekingen, telefoon, bijeenkomsten Virtueel contact: Virtueel contact: BSCW werkomgeving

16 BSCW van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

17 Project website I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

18 Conclusies I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL IL is een onderwijsvernieuwingsproject met verschillende activiteiten goede aansluiting aan eerder lopende activiteiten m.b.t. ICT&O aan de FNWI opgebouwde kennis en ervaring verder delen rekening houden met de risicofactoren bij de uitvoering volgen we de regels van SURF projecten

19 I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

20 Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Evaluatiestappen - activerend, ICT rijk HO onderwijs: Stap 1: Uitwerken evaluatiedoelen en bepalen bijzondere cursuseigenschappen Stap 4: Beleving docenten Stap 5 (optioneel): uitgestelde test Controlegroep vergelijking Formatieve evaluatie conclusies Summatieve evaluatie conclusies Stap 3: Belevingsonderzoek georganiseerd reflectie Stap 2: Onderwijsdoelen toetsen

21 Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Stap 3: Belevingsonderzoek studenten Stap 4: Beleving docenten Formative evaluatie conclusies Stap 2 (herhaald*): Pretest - Posttest Conclusies*: - vorige hoofdstuk - volgende hoofdstuk Binnen een cursus Stap 1: Evaluatiedoelen (cursus als geheel) Voor volgend jaar… Formatieve toetsing: Stap 1a*: Leerplan/leerdoelen per hoofdstuk *toevoeging aan het protocol


Download ppt "Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O 4-12-2002 I nteractieve."

Verwante presentaties


Ads door Google